Abstract
Inventory management is one of the important business functions for manufacturing companies to determine market responsiveness. Customers' needs are diversifying, and the life cycle of products is decreasing, thus increasing the importance of inventory management. However, for small-scale manufacturing companies, investing in an IT system for inventory management is practically difficult. In this study, we introduce an inventory and warehouse management model that can be applied simply and quickly in small-scale manufacturing companies. Firstly, we introduce the concept of the properties of inventory and provide an analytical methodology based on the age and quantity of the inventory. Secondly, in accordance with the properties of the inventory, we introduce location management rules for warehouse operation. To apply the proposed model, we studied a wallpaper manufacturing company and verified the applicability of the proposed methods in the field. The proposed model can be applied immediately as part of on-site improvement activities by small-scale manufacturing companies, and inventory management activities are expected to reduce bad long-term inventory and further secure storage capacity for warehouses.
재고관리는 고객주문에 대한 대응수준을 결정짓는 중요한 관리항목 중의 하나이다. 고객의 니즈가 다양화해짐에 따라 생산하는 품목의 수가 증가하고 제품 수명주기가 단축됨에 따라 제조기업에 있어 재고관리의 중요성은 높아지고 있다. 그러나 소규모 제조기업에 있어 재고관리를 위해 IT시스템에 투자하는 것은 현실적으로 어려운 부분이 많다. 이에 본 연구에서는 소규모 제조기업에서 쉽고 빠르게 적용할 수 있는 재고관리 방법론을 다루고자 한다. 우선 재고속성의 개념을 정의하고, 재고의 월령과 수량에 따라 양성과 악성으로 구분할 수 있는 분석 방법론을 제안한다. 다음으로 재고속성에 따라 제품 보관 창고 내의 위치를 관리하기 위한 기준을 제안한다. 그리고 인테리어 벽지 제조기업을 대상으로 제안한 방법론을 적용함으로써 기존의 재고관리 방식의 비효율성을 인식하고, 재고관리에 대한 새로운 기준을 세울 수 있음을 검증한다. 본 연구에서 제안한 재고관리 방법론은 소규모 제조기업의 현장개선 활동의 일환으로 즉시 적용할 수 있는 관리 항목으로, 재고관리 활동을 통해 장기재고로 인한 낭비요인을 줄이고 창고의 여유 보관용량을 확보할 수 있을 것으로 기대한다.