DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Dual Mediation Effect of Teamwork Competence and Self-Directed Learning Ability between Daily Creativity and Problem Solving Ability of Engineering Students

일상적 창의성과 문제해결능력의 관계에서 공학계열 대학생의 팀워크역량과 자기주도학습력의 이중매개효과 분석

  • Bae, Sung Ah (Department of Innovation and Convergence, Hoseo University) ;
  • Ok, Seung-Yong (School of Social Safety System Engineering & Construction Engineering Research Institute, Hankyong National University) ;
  • Noh, Soo Rim (Department of Psychology, Chungnam National University)
  • 배성아 (호서대학교 혁신융합학부) ;
  • 옥승용 (한경대학교 사회안전시스템공학부) ;
  • 노수림 (충남대학교 심리학과)
  • Received : 2020.09.04
  • Accepted : 2020.09.25
  • Published : 2020.11.30

Abstract

In this paper, the effect of daily creativity of engineering students on problem-solving ability is addressed through the dual mediating effect of teamwork competency and self-directed learning ability. To this end, a regression-based statistical mediation analysis has been performed on the dual mediation model in which daily creativity and problem solving ability were treated as independent and dependent variables respectively, and teamwork competence and self-directed learning ability were included as mediation variables. The analysis result confirmed that the daily creativity has direct effect on the problem-solving ability, as well as indirect effects through teamwork competence and self-directed learning ability. In particular, the serial mediating effect of teamwork competency and self-directed learning ability was also confirmed to be statistically significant in the relationship between daily creativity and problem-solving ability. This verifies that problem-solving ability can be improved not only directly by improving daily creativity but also indirectly by improving teamwork competence and self-directed learning ability. In addition, teamwork competency showed greater indirect effect on problem-solving ability than self-directed learning ability, so increasing teamwork competency has a more significant effect on improving problem-solving ability than increasing self-directed learning ability. Therefore, in order to develop better problem-solving ability, it is necessary to identify and improve the learners' teamwork competency first and to strive to create an environment where learners can solve problems based on mutual trust with their teammates.

Keywords

References

  1. 고현.강미희.고은별(2016). 창의적 문제해결 수업이 보건계열 대학생의 일상적 창의성과 문제해결능력에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 16(1), 145-167.
  2. 김윤경(2009). 창의적 문제해결 프로그램이 간호대학생의 리더십, 창의성 및 문제해결 능력에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김윤숙(2018). 자기주도학습, 자아존중감, 창의성과 학업성취수준과의 관계 연구. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김애경(2017). 전문대학생들의 창의성과 자기주도 학습능력의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과. 청소년시설환경, 15(2), 149-160.
  5. 박명신.한상훈.김영미(2014). 대학생의 일상적 창의성과 리더십 및 정서조절전략이 문제해결능력에 미치는 영향. 청소년복지연구, 16(1), 197-225.
  6. 박보영.진보형.김각균(2008). 치의학전문대학원생의 문제중심 학습 성취도에 영향을 주는 학습자의 학습능력요인. 대한구강보건학회지, 32(2), 261-269.
  7. 박세빈(2018). 의과대학생의 자기주도학습능력이 문제해결능력 및 진료수행자기효능감에 미치는 영향. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 박주연(2008). 문제해결방법을 활용한 자기주도학습 모형 개발 및 효과 연구. 관동대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 박현숙.정경순(2013). 간호학생의 자기주도적 학습능력과 창의성이 대학생활적응에 미치는 영향. 한국간호교육학회지, 19(4), 549-557. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2013.19.4.549
  10. 박희숙.김영진.최동숙(2017). 팀 기반 학습(Team-Based Learning)이 문제해결 능력, 의사소통 능력, 자기주도 학습에 미치는 영향. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지. 7(9), 599-611.
  11. 배성아.옥승용.노수림(2019). 공과대학생의 팀워크역량이 문제해결능력에 미치는 영향: 창의적 인성의 매개효과. 공학교육연구, 22(3), 32-40. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.3.32
  12. 백경숙(2011). 자기주도학습 프로그램이 대학생의 자기주도학습능력, 문제해결력 및 학업성취도에 미치는 효과. 교육학논총, 32(1), 77-95.
  13. 송준미(2012). 창의성과 책임지향성이 성인의 자기주도적 학습에 미치는 영향. 충남대학교 대학원 박사학위 논문.
  14. 엄지연.신미경(2017). Jigsaw 협동학습법 적용이 자기주도 학습능력, 학습과제 해결 능력 및 수업만족도에 미치는 효과. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 7(12), 241-251.
  15. 우경애.김세곤(2017). PBL 수업에서 자기효능감과 SNS 활용이 예비유아교사의 자기주도학습 역량과 문제해결력에 미치는 영향에 대한 연구. 유아교육학논집, 21(1), 167-187.
  16. 이경화.김은경.유경훈(2012). 대학생의 제 변인에 따른 창의적 능력 비교. 창의력교육연구, 12(1), 29-47.
  17. 이미나.이화선.최인수(2012). 대학생의 창의성 교육에 대한 전공계열별 인식 비교. 교육과정연구, 30(3), 353-376.
  18. 이석재(2003). 생애능력 측정도구 개발연구: 의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 기준으로. 한국교육개발원 연구과제보고서.
  19. 이종연 외(2007). 창의적 문제해결 모형(Creative Problem Solving) 모형 기반 초등학교 사회과 수업의 효과성 분석: 학습자의 창의적 문제해결력 및 학업 성취도에 미치는 영향 중심으로. 교육공학연구, 23(2), 105-133.
  20. 전경원(2000). 생활 속의 창의성 교육. 서울교육, 160, 40-42.
  21. 전호선.주현정(2017). 간호교육에서 팀 기반학습 적용이 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력에 미치는 영향. 디지털융복합연구, 15(10), 269-279. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.10.269
  22. 정견진(2004). 무용교육에서의 창의성향상을 위한 자기주도적 학습의 효과. 예술교육연구, 2(1), 43-53.
  23. 정영란(2009). 치위생과 학습자의 문제해결능력, 자기주도적 학습능력, 의사소통능력의 향상을 위한 문제중심학습(PBL) 패키지 개발 및 적용. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 정은이(2002). 일상적 창의성과 개별성-관계성 및 심리-사회적 적응의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 정은이(2003). 일상적 창의성과 심리·사회적 적응의 관계. 교육문제연구, 18, 103-120.
  26. 정은이(2004). 일상적 창의성과 대학생의 스트레스 및 스트레스 대처양식과의 관계. 교육학연구, 42(4), 379-399.
  27. 정은이(2009). 문제해결 토의활동이 대학생의 창의성에 미치는 효과. 아시아교육연구, 10(2), 27-49.
  28. 정은이.박용한(2006). 일상적 창의성의 성격 요인과 개별성관계성과의 관계. 한국심리학회지, 25(1), 89-104.
  29. 차영수(2009). 문제찾기 중심의 창의성수업 프로그램이 공과대학생의 창의성에 미치는 효과. 부산대학교 석사학위논문.
  30. 최윤미(2011). 대학생 팀웍역량 검사의 개발 및 타당화 연구. 직업교육연구, 30(2), 173-196.
  31. 한지영.방재현(2015). 공학계열 학생들의 팀웍 스킬과 성격 5 요인과의 관계 연구. 공학교육연구, 18(2), 43-51.
  32. 홍기칠(2004). 구성주의적 자기주도학습을 위한 학습력 분석과 학습모형 개발. 교육심리연구, 18(1), 75-98.
  33. 홍병선(2009). 대학교육에 대한 사회적 요구와 대안 모색-교육경쟁력 강화를 위한 융합교과목 개발. 한국교양교육학회, 3(2), 51-78.
  34. 황순희.윤경미(2015). 공과대학생의 일상적 창의성과 보편적 의사소통능력의 상관관계 탐색. 교양교육연구, 9(3), 399-434.
  35. 황순희.윤경미(2017). 사고양식이 반영된 팀 편성과 팀 상호작용의 관계. 한국교양교육학회 학술대회자료집. 415-423.
  36. 황순희.윤경미(2019). 공과대학생의 일상적 창의성과 창의성 교육의 방향. 공학교육연구, 22(6), 40-50. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.6.40
  37. Baillie, C. & Fitzerald, G.(2000). Motivation and Attrition in Engineering, Students. European Journal of Engineering Education, 25(2), 145-155. https://doi.org/10.1080/030437900308544
  38. Baron, R. M. & Kenny, D. A.(1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  39. Beswick, D. M. et al.(2002). Investigating Self-Directed Learning in Culture, Learning Styles, and Creativity. Retrieved from ERIC database(ERIC Number: ED473804).
  40. Cox, B. F.(2002). The Relationship between Creativity and Self-Directed Learning among Adult Community College Students. Doctor of Philosophy Dissertation. University of Tennessee, Knoxville.
  41. Eisenberger, R. & Shanock, L.(2003). Rewards, Intrinsic Motivation, and Creativity: A Case Study of Conceptual and Methodological Isolation. Creativity Research Journal, 15(2&3), 121-130. https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ152&3_02
  42. Fredrick, T. A.(2008). Facilitating Better Teamwork: Analyzing the Challenges and Strategies of Classroom-Based Collaboration. Business Communication Quarterly, 71(4), 439-455. https://doi.org/10.1177/1080569908325860
  43. Goltz, S. M. et al.(2008). Teaching Teamwork and Problem Solving Concurrently. Journal of Management Education, 32(5), 541-562. https://doi.org/10.1177/1052562907310739
  44. Guzzo, R. A. & Shea, G. P.(1992). Group Performance and Intergroup Relations in Organizations. In Dunnette, M. D. & Hough, L. M. (Eds.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 3(2), 269-313. Consulting Psychologists Press.
  45. Hayes, A. F.(2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. New York: Guilford Press.
  46. Isaken, S. G., Dorval, K. B. & Treffinger, D. J.(2000). Creative Approaches to Problem Solving: A Framework for Change. Kendall Hunt Publishing Company.
  47. Knowles, M. S.(1975). Self-Directed Learning: A Guide for Learning and Teachers. Chicago, IL: Association Press.
  48. Kovalenko, N. A. & Smirnova, A. Y.(2015). Self-Directed Learning through Creative Activity of Students. Social and Behavioral Sciences, 166: 393-398
  49. Oliveria, A. L. et al.(2009). A Cross-Cultural Study of Self-Directed Learning Readiness, Performance, Creativity, and Problem-Solving in a Sample from Portugal. International Journal of Self-Directed Learning, 6(2), 45-59.
  50. Salas, E. et al.(1992). Toward an Understanding of Team Performance and Training. In R. W. Swezy & E. Salas(Eds.), Teams: Their Training and Performance. Norwood, NJ: Ablex. 3-29.
  51. Sobel, M. E.(1982). Asymptotic Confidence Intervals for Indirect Effects in Structural Equation Models. Sociological Methodology, 13, 290-312. https://doi.org/10.2307/270723
  52. Surowieki, J.(2004). The Wisdom of Crowds: Why the Many are Smarter than the Few and How Collective Wisdom Shapes Business, Economies, Societies, and Nations. New York, NY, US: Doubleday & Co.
  53. Wong, S. S.(2004). Distal and Local Group Learning: Performance Trade-offs and Tensions. Organization Science, 15(6), 645-656. https://doi.org/10.1287/orsc.1040.0080
  54. Zorn, T.(2002). Converging with Divergence: Overcoming the Disciplinary Fragmentation in Business Communication, Organizational Communication, and Public Relations. Business Communications Quarterly, 65(2), 44-55. https://doi.org/10.1177/108056990206500204