생겨난 이의 자기의식 정보

Self-Consciousness Information of the one who just came up

  • 투고 : 2018.09.13
  • 심사 : 2018.11.24
  • 발행 : 2019.02.28

초록

리처드 고트, 브랜던 카터, 존 레슬리, 닉 보스트롬 등은 데카르트가 그랬던 것처럼 "나는 지금 여기 관찰자로서 있다"를 다른 주요 믿음들의 증거로 삼았다. 인간 원리 또는 관찰선택 효과를 연구했던 보스트롬 및 여러 학자들은 두 가지 점을 놓치고 있다. 첫째, 처음 생겨난 이가 갖는 자기의식 정보는 다시 깨어난 이가 갖는 자기의식 정보와 다르다. 다시 깨어난 '나'는 기억을 더듬어 과거로 거슬러 갈 수 있지만 새로 생겨난 '나'는 그렇게 할 수 없다. 둘째, 믿음직함을 셈할 때 가능 세계 안에 있는 이들과 실현된 세계 안에 있는 이들을 구별해야 한다. 두 가능 세계들 가운데 하나만 실현되는 상황에서 믿음직함 셈은 두 세계들이 모두 실현되는 상황에서 믿음직함 셈과 근본 차원에서 다르다. 이 점들을 염두에 두면서 우리는 새로 생겨난 이의 자기의식 정보가 어떤 본성을 갖는지 탐구했다. 먼저 보스트롬의 인큐베이터 생각실험을 소개하고 이와 비슷한 두 인간 배아 생각실험을 주의 깊게 살펴보았다. 이로써 우리는 "나는 생겨났다"는 정보와 생겨난 이가 차츰 알게 된 정보는 "누군가 생겨났다"와 다를 바 없는 정보라는 것을 논증했다. 우리 논증이 옳다면 정보 "나는 지금 여기 처음 생겨났다"와 정보 "나는 지금 여기 다시 깨어났다"가 다른 믿음의 믿음직함을 바꾸는 정도는 다르다. 만일 두 정보가 다른 믿음의 믿음직함을 바꾸는 정도가 다르다면 두 정보는 다른 정보인 셈이다.

Gott, Carter, Leslie, Bostrom and so on, as Descartes did, have made the evidence that is "I am here as an observer" to support many other beliefs. Bostrom and others who studied observation selection effects are missing two points. First, the self-consciousness information of the ones who just came up is distinct from that of the ones who have awoken. The awoken 'I' can trace back by memory to the past, but the 'I' who just came up can not. Second, when calculating credence, we must distinguish the ones in the possible worlds from the ones in the actual worlds. An estimate of credence where only one possible world is actualized among all possible worlds, differs fundamentally from that where all possible worlds are actualized. Keeping these two points in mind, we have explored what is the nature of the self-consciousness information of the one who just came up. We examine in depth the two human embryos thought experiment.

키워드

참고문헌

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  10. Gott, R. (1993), "Implications of the Copernican Principle for our Future Prospects", Nature 363, pp. 315-319. https://doi.org/10.1038/363315a0
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