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Investigating Feasibility of Using Inferential Comprehension Test to Screen Students at Risk for Learning Disabilities

추론적 이해 특성 기반 학습장애 위험군 판별 가능성 탐색

  • Published : 20190000

Abstract

Purpose: This study aimed to analyze inferential comprehension ability of students at risk for learning disabilities compared with their peers and explore the possibilities of application of the inferential comprehension test for screening students at risk for leaning disabilities. Method: A total of students from 5th elementary schools participated in this study. First, t test was conducted to examine the differences between the general group and at risk students with learning disabilities. Second, the sensitivity and specificity were calculated using ROC analysis. Results: Findings of the study indicated that (1) students at risk for learning disabilities performed much lower than their peers on 6 tasks of inferential comprehension test and (2) especially inferencing meaning of the unknown words and making prediction were the useful indicators to diagnose the inferential abilities of students at risk for learning disabilities. Conclusion: According to the results, meaning and limitations of the study were discussed.

연구목적: 본 연구의 목적은 일반학생과 학습장애 위험군 학생의 추론적 이해 특성을 확인하고, 추론적 읽기 능력 검사를 통한 학습장애 위험군 판별 가능성을 탐색하는데 있다. 연구방법: 연구 대상은 초등학교 5학년 학생 460명을 대상이며, ACCENT 국어 영역 검사와 학습장애선별검사를 통하여 학습장애 위험군 학생을 선별하였다. 일반학생과 학습장애 위험군 학생간의 추론적 이해 특성을 확인하고자 추론적 이해 하위 영역에 대하여 t 검증과 ROC 분석을 실시하였다. 연구결과: 추론적 이해 능력 검사에서 학습장애 위험군 학생들은 일반학생들 보다 하위 영역 모두에서 유의미한 차이를 보였다. 또한 특별히 어휘 의미 추론과 이어질 내용 추론 과제는 학습장애 위험군 집단을 선별하는 데 유용한 것으로 나타났다. 결론: 이러한 연구 결과에 기반하여 논의와 연구의 제한점을 제안하였다.

Keywords