The Journal of Special Children Education (특수아동교육연구)
- Volume 21 Issue 2
- /
- Pages.193-215
- /
- 2019
- /
- 1229-8301(pISSN)
- /
- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
The Effects of Using Visual Schedule on Class Engagement Behaviors of an Elementary Student with ASD
시각적 스케줄 활용이 자폐성장애 초등학생의 수업참여행동에 미치는 효과
- Published : 20190000
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to analyze the effects of the Visual Schedule on class engagement behaviors. Method: The experiment was conducted in a structured classroom setting for using Visual Schedule. The participant of this study was an 8-year-old elementary school student with Autism Spectrum Disorder. For this study, a multiple probe design across settings was employed to identify a potential functional relationship between independent and dependent variables. The independent variable was the implementation of Visual Schedule. The dependent variable of this study included the percentage of the incidence of the exact class engagement behaviors by the participant. Results & Conclusion: The results demonstrated that using Visual Schedule would be effective to increase the participant's class engagement behaviors. The effects of using Visual Schedule are maintained in the Follow-up post-intervention probe phase.
연구목적: 본 연구는 시각적 스케줄을 활용하는 것이 자폐성장애 초등학생의 수업참여행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적을 두었다. 연구방법: 본 연구는 상황간 중다간헐기초선 연구설계 방법을 사용하여 초등학교에 재학 중인 학생 가운데 자폐성장애를 갖고, 저조한 수업참여행동을 보이는 학생 1명을 대상으로 수업참여의 세가지 활동 상황(태블릿 PC사용, 화분 심기, 신문 스크랩)에서 학생이 나타내는 4가지 유형의 수업참여행동(활동 준비 행동, 과제 수행 행동, 정리 행동, 활동 종료 행동)에 미치는 효과를 살펴 보았다. 연구결과 및 결론: 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상 학생은 3가지의 상황에서 모두 수업참여행동의 정반응률이 증가하여 중재 장면에서 85%이상으로 수업참여행동이 증가함을 보였다. 둘째, 중재 전 기초선·유지 측정 결과 중재 전 평균 약 25.8%의 수업참여행동 정반응률에서 중재 후 약 91.1%로 향상되었다. 논의에서는 본 연구 결과에 따라 자폐성장애 초등학생의 수업참여행동 향상에 긍정적 영향을 미친 시각적 스케줄 구성 요소 및 영향에 대해 논의하였고, 추후 연구를 위한 제언을 하였다.
Keywords