The Journal of Special Children Education (특수아동교육연구)
- Volume 21 Issue 2
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- Pages.1-21
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- 2019
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- 1229-8301(pISSN)
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- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
Metaphor of Special Education Teachers on Free Semester in Special Schools
특수학교 자유학기제에 대한 특수교사의 메타포
- 김은라 (부산대학교 교육발전연구소) ;
- 박재국 (부산대학교) ;
- 백지혜 (부산혜송학교)
- Published : 20190000
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to investigate metaphors on free semester of special schools of the special education teachers, to categorize the metaphors and then, to explore differences according to variables of special education teachers. Method: 123 special education teachers described the metaphoric meaning on free semester of special schools and the ground using open-ended questions. The collected data were analyzed through four steps: coding, metaphor classification, category development and subject naming, validity and reliability review, and quantitative analysis. Results: First, the metaphors were categorized by 4 subjects such as 'journey for my dream', 'routines not different yesterday', 'object of study', and 'far-off hope'. Second, there were statistically significant differences on recognition on subjects according to teacher training experiences of special education teachers. In particular, the teachers who have experienced on teacher trainings thought of free semester as journey for my dream while the teachers who have not experienced on teacher trainings thought of it as 'object of study' Conclusion: Based on these results, the practical approaches to implement the ideal free semester of special schools were suggested.
연구목적: 본 연구는 특수학교 자유학기제에 대한 특수교사의 메타포(metaphor) 의미를 조사하여 범주화시키며, 동시에 특수교사 변인에 따른 메타포 범주의 차이를 살펴보는데 목적이 있었다. 연구방법: 본 연구에서는 부산과 경남 소재 특수교육기관에 재직 중인 교사 123명을 대상으로 자유학기제에 대한 메타포를 조사하였다. 수집된 자료는 코딩, 메타포의 분류, 범주 개발 및주제명 부여, 타당도와 신뢰도 검토, 양적 분석의 4단계를 통해 분석되었다. 연구결과: 첫째, 자유학기제에 대한 특수교사의 메타포 의미를 범주화하여 '꿈을 찾아가는 여행', '어제와 다르지 않은 일상', '연구대상', '요원한 희망' 등 총 4개의 주제가 도출되었다. 둘째, 4개 주제에 대한 특수교사 변인별 차이를 살펴본 결과, 자유학기제 관련 연수경험 유무에 따라 집단 간 유의미한 차이가 확인되었다. 즉, 연수 경험이 있는 집단은 특수학교 자유학기제를 '꿈을 찾아가는 여행', '요원한 희망'으로 인식하는 한편, 연수 경험이 없는 집단은 '연구대상', '꿈을 찾아가는 여행'으로 여기고 있었다. 결론: 본 연구결과를 바탕으로 특수학교 자유학기제가 지향하는 궁극적 목표 성취를 위한 실행 방안을 제시하였다.