Journal of School Social Work (학교사회복지)
- Volume 45
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- Pages.85-106
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- 2019
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- 2950-9130(pISSN)
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- 1975-1567(eISSN)
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A Study on Anger, Problem Solving and Problem Behaviors among Middle School Students: Focusing on Problem Solving Aspects as Moderators
중학생 청소년의 분노, 문제해결, 문제행동의 관계연구: 문제해결 유형별 조절효과 분석
- Published : 20190300
Abstract
The study examined the relationships between anger, problem solving, and problem behaviors. In addition, the present study analyzed the moderating effects of problem solving aspects(problem-solving confidence, approach-avoidance style, and personal control) on depression/anxiety and delinquency in a sample of 297 middle school students in Chungbuk. Participants completed the trait anger from STAXI-K, Problem Solving Inventory, and Depression/Anxiety and Delinquency from K-YSR. Results showed that anger and approach-avoidance have statistically significant relationships with delinquency. In addition, all three dimensions of problem solving and anger have significant relationships with depression/anxiety. Personal control moderated the associations between anger and depression/anxiety. Implications for future research and alternatives in working with adolescents are discussed.
본 연구는 중학교 청소년들의 분노, 문제해결유형과 우울/불안 및 비행과의 관계를 분석하고, 분노와 각각의 문제해결유형(문제해결확신, 접근-회피 스타일, 개인적 통제)이 상호작용하여 청소년의 우울/불안 및 비행을 완충하는 조절효과를 통계적으로 분석하였다. 연구대상자는 충북지역 2개 중학교에서 297명을 대상으로 조사하였다. 주요변수 척도로는 분노측정을 위해 STAXI-K중 특성분노(trait anger), 문제해결척도, K-YSR 중 우울/불안과 비행항목이 활용되었다. 연구결과 분노는 중학교 청소년의 우울/불안과 비행에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 문제 해결 유형과 비행과의 관계에서 회피형 문제해결을 사용하는 청소년은 비행정도가 증가하는 것으로 나타났다. 문제해결 유형과 우울/불안과의 관계에서 문제해결확신이 낮을수록, 접근스타일의 문제해결방법을 활용할수록, 개인적 통제가 낮을수록 우울/불안이 증가하는 것으로 나타났다. 또한 분노와 청소년 우울/불안 및 비행과의 관계에서 조절효과를 분석한 결과 분노와 우울/불안과의 관계를 개인적 통제가 조절하고 있음을 통계적으로 증명하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 논의와 추후연구에 대한 제언이 이루어졌고, 분노로 인한 문제행동 완화를 위한 대안이 제시되었다.
Keywords