DOI QR코드

DOI QR Code

The Facets of Photographic Records on Korea in Modern Era

조선말과 대한제국 시기 사진기록물의 성격과 생산, 유통 과정

  • 박주석 (명지대학교 기록정보과학전문대학원)
  • Received : 2019.09.30
  • Accepted : 2019.10.28
  • Published : 2019.10.30

Abstract

Since the opening of Joseon in 1876, the photographic records of the late Joseon Dynasty and the period of the Korean Empire exist more than expected, considering the technological level and the social situations at that time. Photographs related to Korea can be distributed in various forms, such as illustrations of books printed to introduce Korea to Western society, plates of graphic journalism like newspapers or magazines, vintage prints, photo-postcards, stereo-photographs, card-type photographs, and lantern slides. There are still a great deal left in various archives of the Europe, America, Japan and Korea. According to related researchers, Korean-related photographs taken between 1863 and 1910, since Koreans were first photographed, were at least 3,000 to 4,000 cuts and the photo postcards issued was 25,000. It is said that most of them exist. This paper categorizes two ways of producing and distributing photographic records related to Korea, which were early modern times. The subjects of the photographs are clearly Korea or Koreans, but most of the producers of these photographs were Westerners and Japanese, who were imperial servants of imperialism. In the case of photography, there is a great possibility of distortion of the facts depending on the needs or perspectives of the producers. In order to correct the distortion, not only the contents of the photograph but also the intention of the producer, the production and the communication status should be grasped. This is because the problem of reading photograph records accurately and fairly in an age where there is no real experience is the cornerstone for understanding modern Korea correctly and broadly studying the Modern History of Korea.

조선의 개항 이후 조선 말기와 대한제국 시대를 찍은 사진기록물은 당시의 기술적 수준이나 대외 개방의 정도를 감안하면 생각보다 많이 존재한다. 한국 관련 사진기록은 서구 사회에 한국을 소개하기 위해 인쇄한 서적의 삽화, 화보 신문이나 잡지의 도판, 빈티지 프린트, 사진엽서, 스테레오 사진, 카드형 사진, 랜턴슬라이드(Lantern Slide) 등 다양한 형태로 보급되었고, 현재도 상당량이 남아 있다. 관련 연구자들의 견해에 따르면 조선 사람이 처음 사진에 찍힌 1863년부터 1910년 이전에 촬영된 한국 관련 사진은 최소 3,000점에서 4,000점 이상이고, 같은 사진이 중복되기는 하지만 발행된 사진엽서의 수는 25,000점 이상이며, 그중 대부분이 현존하고 있다고 한다. 본 논문은 근대 초기인 구한말 한국 관련 사진기록이 생산되고 유통되는 경로를 크게 두 가지로 분류하고, 이를 전형적인 사진가 또는 기관의 활동 사례를 들어 분석했다. 사진에 찍힌 대상은 분명 한국 또는 한국인의 모습이지만, 사진의 생산 주체는 거의 대부분 제국주의의 부역자들인 서양인들과 일본인들이었다. 사진의 경우 생산 주체의 필요나 관점에 따라 사실 관계의 왜곡 가능성이 무척 크다. 그 왜곡을 바로 잡기 위해서는 사진의 내용뿐만 아니라 생산자의 의도와 생산 및 소통 경위가 파악되어야 한다. 세월이 많이 흘러 실제 경험자가 없는 시대의 사진기록을 정확하고 공정하게 판독하는 문제는 근대 한국을 올바르게 이해하고 한국의 근현대사를 폭넓게 연구하기 위한 초석이기 때문이다.

Keywords

References

  1. 德壽宮國葬畵帖, 京城日報社
  2. 東亞貿易新聞
  3. 大韓每日申報
  4. 皇城新聞
  5. 한반도(韓半島)
  6. Harper's Weekly
  7. La Vie Illustree
  8. L'Illustration
  9. Le Petit Parisien
  10. Le Tour du Monde
  11. The Graphic
  12. The Illustrated London News
  13. The national geographic magazine
  14. The National Geographic
  15. 강명숙 외. 2009. 침탈 그리고 전쟁. 파주: 청년사.
  16. 권혁희. 2005. 조선에서 온 사진엽서. 서울: 민음사.
  17. 조경철. 2004. 퍼시벌 로우웰. 서울: 대광문화사.
  18. 최인진. 1999. 한국사진사 1631-1945. 서울: 눈빛.
  19. 최인진. 2010. 고종, 어사진을 통해 세계를 꿈꾸다. 서울: 도서출판 문현.
  20. 한국관계고서찾기운동본부. 2006. 코레아 견문록 도록.
  21. 권행가. 2013. 근대적 시각체제의 형성과정-청일전쟁 전후 일본인사진사의 사진 활동을 중심으로. 한국근현대미술사학, 26, 195-228.
  22. 김재승. 1996. 朝鮮海域에서 英國의 海洋活動과 韓英關係(1797-1905). 해운물류연구, 23, 217-264.
  23. 박주석. 2008. 사진과의 첫 만남 : 1863년 연행사 이의익 일행의 사진 발굴. AURA, 18, 50-61.
  24. 박주석. 2018. 조선인의 사진체험담 연구. AURA, 41, 6-18.
  25. 박주석. 2019. 일제하 북촌의 사진관과 <경성사진사협회>의 등장. AURA, 42, 61-73.
  26. 박평종. 2009. 근대시기의 사진기록에 나타난 한국 이미지의 정형성. AURA, 20, 148-159.
  27. 권행가. 2005. 高宗皇帝의 肖像 : 近代 시각매체의 導入과 御眞의 변용. 홍익대학교대학원 박사학위논문.
  28. 국립문화재연구소. 2004. 미국 보스턴미술관 소장 한국문화재: 2004 국립문화재연구소 연구 보고서.
  29. 이돈수. 2008. 근대전기 한국이미지 연구의 지평 확대를 위한 제안. 근대전기(1860's-1910) 한국에 대한 서양인의 이미지 자료 연구 결과보고서 : 자료해설집. 명지대학교 방목기초교육대학.
  30. Baudelaire, Charles. 1980. The Photography and Modern Public, Classic Essays on Photography. New Haven: Leete's Island Books.
  31. Belcher, Edward. 1848. Narrative of the Voyage of H.M.S. Samarang, during the years 1843-46. Vol. 1. London: Royal Navy.
  32. Bennet, Terry. 1997. Korea : Caught in Time. London: Garnet publishing.
  33. Bishop, Isabella B. 1905(1898). Korea & Her Neighbours vol. I. II. U.K.: John Murray.
  34. Bishop, Isabella B. 1988. Korea and Her Neighbors. New York: H. Revell Co.
  35. Hamilton, Angus. 1904. Korea : Das Land des Morgenrots nach Seinen Reisen gescgildort. Germany: Otto Sparner.
  36. Lowell, Percival. 1885. Choson: The land of morning calm. U.S.: Ticknor and Company.
  37. Talbot, Henry Fox. 1844-1846. The Pencil of Nature. London: Longman Brown, Green & Longmans.
  38. White, Trumbull. 1895. The War in the East : Japan, China and Corea. UK: Eliot Publishing Co.
  39. Zabel, Rudolf. 1906. Meine Hochzeitsreise durch Korea während des russisch- japanischen Krieges. Altenburg: Stephan Geibel Verlag.
  40. Zuber, M. H. 1873. Une expedition en Coree. Paris: Le Tour Du Monde.
  41. Benjamin, Walter. 1991, Schicksal und Charakter Zur Kritik der Gewalt Uber den begriff der geschichte et al. Suhrkamp; Frankfrut a. M. (최성만 옮김. 2008. 역사의 개념에 대하여 폭력비판을 위하여 초현실주의 외. 서울: 도서출판 길).
  42. Newhall, Beaumont. 1982. The history of photography : from 1839 to the present. New York: The Museum of Modern Art. (정진국 옮김. 2003. 사진의 역사. 서울: 열화당).
  43. Said, Edward W. 1993. Culture and imperialism. New York: Knopf. (김성호.정정호 옮김. 2002. 문화와 제국주의. 서울: 도서출판 창).
  44. Bishop, Isabella B. 1988. Korea and Her Neighbors. New York: H. Revell Co. (이인화 옮김. 1994. 한국과 그 이웃 나라들. 서울: 도서출판 살림).
  45. Daval, Jean-Luc. 1982. Photography ; history of an art. New York: Rizzoli International Publications. (박주석 옮김. 1991. 사진예술의 역사. 서울: 미진사).
  46. Pultz, John. 1995. Photography and the Body. London: Everyman art library. (박주석 옮김. 2000. 사진에 나타난 몸. 서울: 예경).
  47. Lowell, Percival. 1885. Choson: The land of morning calm. U.S.: Ticknor and Company. (조경철 역. 1986. 고요한 아침의 나라. 서울: 대광문화사).