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Fatigue Analysis for Newly Installed Blade Antenna of Aging Aircraft

노후 항공기 신규 블레이드 타입 안테나 장착에 따른 피로 해석 연구

  • 이상훈 (대한항공기술연구원) ;
  • 이숙 (대한항공기술연구원) ;
  • 최상민 (대한항공기술연구원)
  • Received : 2019.03.08
  • Accepted : 2019.10.05
  • Published : 2019.10.31

Abstract

In this study, as a part of the aging aircraft performance improvement project for which no design information is provided, a new type of blade antenna is installed on the main part of the aging aircraft, and the method of proving the fatigue life of the main part of the aircraft is reviewed and summarized. There are various methods to prove fatigue life according to the manufacturer and aircraft design conditions. The fatigue life prediction and damage tolerance range of the relevant site were obtained through related regulations and industry examples. From these results, the fatigue life of newly installed antennas around the main parts of the aging aircraft was evaluated and the maintenance period and criteria were set according to the damage tolerance.

본 논문에서는 성능개량사업의 일환으로 설계 정보가 제공되지 않은 노후 항공기의 블레이드 형상 신규 안테나를 항공기 외부 주요 부위에 장착 시, 이에 대한 피로 수명을 입증하는 방법을 검토하고 정리하였다. 각 항공기 제조사 및 설계 조건에 따라 피로 수명을 입증하는 여러가지 방법들이 존재하며, 본 연구에서는 관련 규정과 항공기 산업체들의 예를 통하여 안테나가 장착된 항공기 동체의 해당 부위에 피로 수명 예측과 손상 허용 범위를 계산하였다. 이 계산 결과를 통해서 노후 항공기 주요 부위에 신규로 장착된 안테나 주변 구조물에 대한 피로 수명을 평가하고 손상 허용에 따른 정비 주기 및 관련 기준들을 설정하였다.

Keywords

References

  1. Young-Jin Kim and Hyeug-Geun Kim, "Fatigue Analysis to Determine the Repair Limit for the Damaged Fastener Hole of Aging Aircraft (P-3CK)," J. OF The Korean Society for Aeronautical and Space Science 41(12), pp. 959-966, 2013 https://doi.org/10.5139/JKSAS.2013.41.12.959
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  3. Damage Tolerance Analysis for Antenna Installations on Pressurized Transport Airplanes, Federal Aviation Administration
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