DOI QR코드

DOI QR Code

게임중독의 질병코드 규정과 게임 기업의 죄악주 분류에 관한 연구

A Study on the Code of Disease of Game Addiction and the Classification of Sin Stocks for Game Companies

  • 투고 : 2019.08.07
  • 심사 : 2019.09.25
  • 발행 : 2019.10.28

초록

국제보건기구(WHO)는 게임중독을 질병으로 분류하는 제11차 국제 질병분류체계(ICD-11)를 2018년에 발표하였다. 죄악주 기업은 부정적인 중독성을 갖고 있으며, 사회적 비용에 따른 세금이 부과되는 기업으로 정의된다. 우리나라에서도 질병분류체계에 게임중독을 질병으로서 등재한다면, 국내 게임 기업은 게임중독이라는 질병과 게임중독세라는 사회적 비용을 유발하는 죄악주 기업으로 인식될 가능성이 높다. 이는 게임 산업이 죄악주 범위에 새롭게 포함되어, 산업적 확장 및 발전에 제동이 걸릴 수 있다는 가능성을 내포한다. 이에 본 연구에서는 죄악주 기업의 국민적 인식을 확인해보고자, 국내 게임 기업이 죄악주에 포함되는 것이 게임 기업의 취업선호도에 미치는 영향을 조사하였다. 연구결과, 게임 기업의 죄악주화에 대해서는 반대하는 의견이 높게 나타났으며, 게임 기업이 죄악주로서 분류되는 것에 대한 원인으로서 높은 중독성과 사행성이 제시되었다. 또한, 게임 기업이 죄악주로 분류될 경우 기업 가치와 취업선호도는 낮아지는 것으로 관찰되었다. 본 연구는 최근 사회적 이슈로 떠오른 게임장애의 질병코드 규정에 따른 게임 기업의 죄악주화에 대한 가능성을 제시하였다는 데 의의가 있다. 또한, 본 연구에서는 게임 기업의 죄악주화가 게임 기업에 대한 취업선호도에 미치는 효과를 통계적으로 보고함으로서 학계와 시장참여자에게 공헌할 것이다.

The World Health Organization (WHO) announced the 11th International Classification System (ICD-11), which classifies game addiction as a disease in 2018. Sin stocks are defined as the companies that have negative addictive properties and are taxed on social costs. If a game disorder is listed in the disease classification system in Korea, it is highly likely that Korean game companies may be considered as sin stocks that causes negative addictive properties and social costs such as the game addiction and the game addiction tax. This suggests that game companies could be newly included in the scope of sin stocks in Korea. In this study, we examine the effect of the inclusion of game companies in the scope of sin stocks on the job preferences of game companies. We found that there is a high level of opposition to the opinion of the listing sin stocks of game companies, and a high degree of addiction and gambling was suggested as the cause of the game companies being classified as sin stocks. We also found that firm value and job preference would be decrease if a game company was classified as sin stocks. The study is meaningful in that it suggests that game companies can be perceived negatively as sin stocks due to the disease code of game disorder, which has recently emerged as a social issue. Also, this study will contribute to the academia and market participants by reporting statistically the effect of the classification of sin stocks in game companies on job preferences for game companies.

키워드

참고문헌

  1. D. Blitz and F. Fabozzi, "Sin Stocks Revisited: Resolving the Sin Stock Anomaly," The Journal of Portfolio Management, Vol.44, No.1, pp.105-111, 2017. https://doi.org/10.3905/jpm.2017.44.1.105
  2. 변종국, "아시아 주요시장에서 죄악주식의 투자성과에 대한 실증분석," 무역연구, 제10권, 제1호, pp.557-579, 2014.
  3. https://www.who.int/features/qa/gaming-disorder/en/
  4. 송두헌, "게임 장애/중독 연구에 대한 비판적 분석 - 뇌 사진, 판단 척도 및 연구 절차를 중심으로," 한국게임학회 논문지, 제19권, 제1호, pp.135-145, 2019. https://doi.org/10.7583/JKGS.2019.19.1.135
  5. http://cnews.getnews.co.kr/view.php?ud=2019052815093422287f7a2feaf6_16
  6. https://news.joins.com/article/23208399
  7. 이정우, "사회관습이 죄악주식의 주가수익률에 미치는 영향: 종교와 지리적 위치를 중심으로," 무역연구, 제12권, 제5호, pp.383-400, 2016.
  8. 김윤오, 한승호, Sin Industry, 신영증권 Industry Report, pp.1-46, 2016.
  9. F. Fabozzi, A. Lamba, T. Nishikawa, R. Rao, and K. Ma, "Does the Corporate Bond Market Overvalue Bonds of Sin Companies?," Finance Research Letter, Vol.28, pp.165-170, 2019. https://doi.org/10.1016/j.frl.2018.04.018
  10. F. Fabozzi, K. Ma, and B. Oliphant, "Sin Stock Returns," The Journal of Portfolio Management, Vol.35, No.1, pp.82-94, 2008. https://doi.org/10.3905/JPM.2008.35.1.82
  11. H. Hong and M. Kacperczyk, "The Price of Sin: The Effects of Social Norms on Markets," Journal of Financial Economics, Vol.93, pp.15-35, 2009. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2008.09.001
  12. http://moneys.mt.co.kr/news/mwView.php?type=1&no=2013052314478098861&outlink=1
  13. T. Shank, D. Manullang, and R. Hill, "Is It Better to be Naughty or Nice?," Journal of Investing, Vol.14, No.3, pp.82-87, 2005. https://doi.org/10.3905/joi.2005.580553
  14. D. Ahrens, Investing in Vice, St Marin's Press, New York, 2004.
  15. S. Lobe and C. Walkshausl, "Vice versus Virtue Investing around the World," Review of Managerial Science, Vol.10, No.2, pp.303-344, 2016. https://doi.org/10.1007/s11846-014-0147-3
  16. P. Phillips, "Sin Stocks in Self Managed Superannuation Funds," Australasian Accounting Business and Finance Journal, Vol.5, Vol.2, pp.39-51, 2011.
  17. Y. Wang and C. Lin, "Game addiction is Included in Mental Illness and Medical Care is A Challenge: Textual and Discourse analysis," Fortune Journal of Health Science, Vol.1, No.2, pp.26-30, 2018.
  18. 정영훈, WHO, 게임장애 등이 포함된 새로운 국제질병사인분류(ICD-11) 발표, 한국소비자원 정책연구실 정책개발팀, 2018.
  19. http://www.joongdo.co.kr/main/view.php?key=20190527010010460
  20. http://research-paper.co.kr/news/view/120450
  21. http://www.news1.kr/articles/?2877845