Abstract
This study is focused on the factors which would influence new media's utilization based on the university students' survey and literacy adjustment effect. Through this process, we would verify the composition of new media's utilization and the importance of literacy ability which are needed for the survey of university students and try to find the effect factors for career decision making. We surveyed about 150 students who were studying in University located in Incheon city and analyzed the data of qualified 120 students. SPSS 23.0 was used and frequency analysis was performed to analyze the general characteristics of the students. Reliability analysis, correlation analysis and regression analysis were conducted to verify the contents of this study. The relationship, information and interest which were considered independent variables, were found to have a significant influence on the career decision making of the students. In addition, it was shown that the literacy adjustment effect also played a big role in career decision making of the students. Based on those findings, we discussed about the importance of contents in the utilization of new media, ways to improve the ability of literacy, the implications and limitations of this study.
본 연구는 대학생들의 뉴미디어 활용이 진로의사결정에 미치는 영향과 두 변수 관계에서 리터러시의 조절변수 효과를 분석하고자 한다. 이를 통해 뉴미디어 활용에 필요한 구성 내용을 검증하고, 리터러시 능력의 중요성과 필요성을 제시하여 대학생들이 진로의사결정을 하는데 있어 효율적이고 합리적인 결정을 할 수 있도록 다양한 방안을 제시하는데 연구 목적을 두고 있다. 본 연구를 위해 연구자가 근무하고 있는 인천지역을 모집단으로 선정하였으며 인천지역 대학교에 재학 중인 150명을 대상으로 설문조사를 하였다. 유효한 설문지 120부를 SPSS 23.0을 이용하여 빈도분석, 상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 뉴미디어 활용은 진로의사결정에 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 조절변수인 리터러시 능력은 진로의사결정에 유의미한 정적 영향을 미쳤다. 셋째, 뉴미디어 활용과 진로의사결정 간의 관계에서 리터러시는 조절효과 역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 뉴미디어 활용에 있어서 뉴미디어를 구성하고 있는 콘텐츠의 중요성과 리터러시 능력 향상 방안 등을 모색하여 진로의사결정을 하는데 기본 자료를 제공하고자 한다. 또한 본 연구의 시사점과 한계점에 관하여 논의하였다.