Abstract
Start-up companies have recently emerged as an important pillar of the national economy, becoming the core of expanding new growth engines and creating jobs for the national economy. Accordingly, this study used the Start-up Behavior (opportunity discovery, opportunity utilization) as the main variable to verify the parameter effects, and empirically analyzed the factors of the start-up characteristics on the management performance of the start-up company. To achieve this goal, 221 technology-intensive start-ups 2 to 7 years old were surveyed and analyzed for 22 days from March 4 to March 25, 2019. In summary, the results of the study are as follows. First, it has been shown that "starting-up characteristics" have a positive influence on "start-up behavior." Second, it has been shown that "creative behavior" has a positive influence on "management performance." Third, the effect of "starting-up characteristics" on "start-up behaviour" was shown to be different according to "population statistical characteristics (gender, educational background). Fourth, the effect of "starting up action" on "management performance" was shown to be different according to the demographic characteristics (gender, educational background). Finally, "Start-up Action" has been shown to have a mediated effect in the relationship between "Start-up Characteristics" and "management performance."
최근 창업기업이 국가경제의 중요한 축으로 등장하면서 국가 경제의 신(新)성장동력 확충과 일자리 창출의 핵심이 되고 있다. 이에 따라 본 연구는 창업행동(기회발견, 기회활용)을 주요변수로 활용하여 매개효과를 검증하며, 창업가 특성이 창업기업의 경영성과에 미치는 요인을 실증적으로 분석하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해, 창업이후 2~7년 된 기술집약적 창업기업 221명을 연구대상으로 하여, 2019년 3월 4일부터 3월 25일까지 22일간 설문조사와 통계분석을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, '창업가 특성'은 '창업행동'에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, '창업행동'은 '경영성과'에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, "인구통계학적 특성(성별, 학력)"에 따라 "창업가 특성"이 "창업행동"에 미치는 영향은 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, "인구통계학적 특성(성별, 학력)에 따라 "창업행동"이 "경영성과"에 미치는 영향은 차이가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로, "창업행동"은 "창업특성"과 "경영성과"의 관계에서 매개효과가 발생하는 것으로 나타났다.