DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of a Web-Based Toy Trading System

웹 기반 장난감 거래 시스템 설계 및 구현

  • 임종태 (충북대학교 정보통신공학과) ;
  • 임윤수 (충북대학교 전자정보공학과) ;
  • 이동근 (충북대학교 빅데이터학과) ;
  • 유재수 (충북대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2019.08.01
  • Accepted : 2019.09.06
  • Published : 2019.10.28

Abstract

As modern people's daily lives are becoming more harsh in Korea, the so-called Kidults generation has appeared since a few years ago as adults have come back to their childhood sensibility and are exposed to various cultures online, and there are many people who have a hobby for collecting toys. However, as there is currently no formalized system for individual toy trade online, it is difficult to acquire expertise and share information with each other through a major portal site's $caf{\acute{e}}$, and is exposed to security or fraud while trading toys. In this paper, we design and implementation of a web-based toy trading system. Analyzing the advantages and disadvantages of the various trading and relay systems currently in use, it will provide opportunities for professional toy knowledge and information exchange to many users who have a hobby of collecting toys, and will greatly help vitalize the toy market through a secure and convenient trading environment between individuals.

현재 우리나라에서는 현대인들의 일상이 갈수록 각박해져가고 있어 성인들이 어릴 적 감성으로 돌아가 온라인에서 여러 가지 문화들을 접하게 되면서 몇 년 전부터 일명 키덜트 세대가 등장해 현재 장난감 수집 취미를 가지고 있는 사람들이 많이 존재하고 있다. 하지만 현재 온라인상에서 개인 간의 장난감 거래를 위한 정형화된 시스템이 존재하지 않아 메이저 포털 사이트의 카페를 이용하고 있어 전문적인 지식 습득과 상호 간의 정보 공유가 어렵고 장난감 거래를 하면서 보안이나 사기 피해에 노출되고 있어 이를 개선하는 연구가 필요하다. 따라서 본 논문에서는 웹 기반 장난감 거래 시스템을 설계하고 구현한다. 본 논문에서는 현재 상용화되고 있는 다양한 거래 및 중개 시스템들의 장단점을 분석하여 장난감 수집을 취미를 가지고 있는 많은 이용자들에게 전문적인 장난감 지식과 정보 교류의 기회를 제공할 수 있는 중개 시스템을 설계하고 구현했다. 제안하는 시스템은 보안, 인터페이스, 회원의 신뢰성 등의 부분에서 시스템적으로 기존 시스템을 개선했다. 제안하는 시스템을 통해 안전하고 편리한 거래 환경을 통하여 장난감 시장 활성화에 큰 도움이 될 것이다.

Keywords

References

  1. 박선영, 온라인 중고 거래 분석 시스템 설계 및 구현, 충남대학교, 석사학위논문, 2014.
  2. 안예원, '장난감속에 투영된 현대인'에 관한 이미지 연구, 성신여자대학교, 석사학위논문, 2013.
  3. 김완섭, 웹서비스를 이용한 전자상거래 시스템 통합에 관한 연구, 건국대학교, 석사학위논문, 2003.
  4. 김주원, 키덜트 감성의 장난감 오브제 디자인 및 제작 연구, 경기대학교, 석사학위논문, 2018.
  5. 박은경, 현대회화에 나타난 키덜트(Kidult)이미지의 유희성(遊戱性)에 관한 연구, 계명대학교, 박사학위논문, 2015.
  6. 이한식, 웹플랫폼의 진화와 개인화 서비스에 관한 연구, 서원대학교, 석사학위논문, 2009.
  7. 김덕영, 한국 캐릭터산업에 나타난 키덜트(Kidult) 문화 현상, 홍익대학교, 석사학위논문, 2015.
  8. 구자영, 전자상거래하에서 TradeCard결제시스템의 활용상의 문제점과 대응책에 관한 연구, 건국대학교, 석사학위논문, 2003.
  9. 황선호, 전자상거래 상에서의 효율적인 소액전자지불시스템 활성화 방향에 관한 연구, 동아대학교, 석사학위논문, 2003.
  10. 유경석, 개인간 전자상거래 환경에서 제3자 사기 방지를 위한 USIM인증 기반 거래중개 시스템, 숭실대학교, 석사학위논문, 2015.
  11. 장진국, 전자상거래시대의 사이버물류 시스템 구축방안에 관한 연구, 전북대학교, 석사학위논문, 2011.
  12. Duan, Li Ni, 전자결제서비스 품질이 전자거래사이트 재방문 및 구전의도에 미치는 영향에 대한 한.중 비교연구, 충남대학교, 박사학위논문, 2013.
  13. 박유진, 구매자의 비용과 혜택 지각이 중고물품 구매의도에 미치는 영향, 연세대학교, 석사학위논문, 2017
  14. 조아름, 인터넷 중고 거래 시 범죄두려움에 영향을 미치는 요인 분석, 광운대학교, 석사학위논문, 2015.
  15. 이수란, 온라인 커뮤니티 중고제품 구매에서 에스크로서비스 이용경험과 지각된 위험이 커뮤니티 신뢰도와 만족도에 미치는 영향, 홍익대학교, 석사학위논문, 2009.
  16. http://www.ktla-toylib.or.kr, 2019.07.23
  17. http://cafe.naver.com/joonggonara, 2019.07.23
  18. http://feelway.com, 2019.07.23
  19. http://bobaedream.co.kr, 2019.07.23
  20. http://m.bunjang.co.kr, 2019.07.23.