The Historical Changes of Seonjam·Chinjam Ritual and Music in the Joseon Dynasty

조선시대 선잠·친잠의례와 음악의 역사적 변천

  • Received : 2019.07.15
  • Accepted : 2019.08.15
  • Published : 2019.08.31

Abstract

The cocoon breeding related national ritual ceremony exercised from the beginning time of Joseon is the 'clothing culture' that has taken its role in the ritual ceremony where it demonstrates the resolution of a state that placed importance in 'things to wear'. During the reign of King Seongjong, it enhanced the level of importance by adding the 'procedure to pick up the mulberry leaved by the queen personally'. During the reign of King Youngjo, the implication of the ritual ceremony was even more expanded that there was an new emergence of new type of national ceremony for the Joseon Era with its first ritual ceremony for woman to personally administer the memorial ceremony to the 'woman divinity' in addition to the 'Jakheonrye' procedure to personally present by the queen for the cocoon breeding. This is intended to meet the status of chingyeonguirye (farming-friendly ceremony) with King Youngjo to personally cultivate the dry field after administering Seonnongje (good harvest paying ceremony) that it is conspicuously demonstrating the importance of farming and cocoon breeding activities. As a result, the Chinjam (a type of ceremony that queen personally breeds cocoon for fabrics) related ceremonial rite that was rearranged during the reign of King Youngjo was settled into 11 ceremonial rites with the expansion of its contents. It ranges from the procedure to leave the palace for carrying out the ritual ceremony to the procedure for the crown princess and Hyebin-gung to accompany the queen, ritual for the queen to devote the Jakheonrye to exercise Chinjam, the ritual for the king to announce his royal message, johyeonui (morning assembly) exercised after completing Chinjam, it is the ritual for the queen to receive the box that contained the cocoon. This type of ritual ceremony is a significant expansion when compared with the exercise carried out earlier and it is part of characteristics displayed for ritual overhaul trend in the reign of King Youngjo. In the main procedures of these ceremonial rites, the music is accompanied and the music includes folk music, inspiration and so forth. The Chinjam related ritual ceremony in the reign of King Youngjo was established in the direction to establish it as the ritual ceremony for a woman who had the divine role of the seonjamje ritual to administer the ritual in a way of having the justification and reality to be consistent.

조선 초기부터 행해진 양잠 관련 국가의례는 의식주의 '의(衣)문화'로서 '입을 거리'를 중요시 여기던 국가의 의지를 드러내는 의례로 자리매김 되었다. 성종 대에는 '왕비가 직접 뽕잎을 따는 절차'를 추가하여 그 중요도를 높였다. 영조 대에는 의례의 의미가 더 확대되어 왕비가 양잠신에 직접 제사하는 '작헌례' 절차를 더하여 '여성'이 '여성신격(神格)'에 직접 제사를 올리는 최초의 의례로 자리하게 되어 조선시대 국가제사의 새로운 형태가 출현하였다. 이는 영조가 선농제를 행한 후 직접 밭을 가는 친경의례와 위상을 맞춘 것으로서 농사와 양잠행위의 중요성을 아울러 부각시킨 것이기도 하다. 그 결과 영조 대에 정비된 친잠 관련 의례는 그 내용이 확대되어 11가지 의례로 정착된다. 이는 의례를 행하러 가기 위한 출궁 절차부터 왕세손, 혜빈궁이 왕비를 수행하는 절차, 왕비가 작헌례를 올린 후 친잠하는 의례, 왕이 교서를 반포하는 의례, 친잠을 마친 후 행하는 조현의(朝見儀), 왕비가 누에고치를 담은 상자를 받는 의례까지이다. 이러한 의례는 그 이전에 행해지던 것과 비교하면 매우 큰 규모로 확대된 것으로서 이는 영조 대 의례 정비 양상의 한 특징을 이룬다. 이들 의례의 주요 절차에는 음악이 수반되며 그 음악은 속악, 그리고 고취(鼓吹) 등을 포함한다. 영조 대의 친잠 관련 의례는 선잠제의 신격인 여성을 여성이 직접 제사하는 의례로 정착시키는 방향으로 제정됨으로서 그 명분과 실제가 비로소 일치하게 되었다.

Keywords