참고문헌
- 교육부, "초.중등학교 교육과정 총론(교육부 고시 제2015-74호)", 2015.
- 권나영, 박선미, 이지연, "예비교사를 위한 수업 이해와 설계", 인천, 인하대학교 출판부, 2018.
- 김덕년, "교육과정-수업-평가-기록의 일체화(이슈페이퍼 CP 2017-02-01)", 대구, 한국교육개발원, 2017.
- 김정민, "과정중심평가의 개념과 교육적 의의 탐색", 학습자중심교과교육연구, 제18권, 제20호(2018), pp.839-859.
- 김현진, 김은영, 이은상, 계보경, 이은환, 김현영, 이가영, 이봉규, "미래학교 설립.운영 모델 개발연구(연구보고 CR 2017-6)", 대구, 한국교육학술정보원, 2017.
- 반재천, 김 선, 박 정, 김희경, "교사별 과정중심평가에 대한 교사의 인식", 교육과정평가연구, 제21권, 제3호(2018), pp.105-130. https://doi.org/10.22799/JCE.2018.21.3.005
- 백병부, 박혜진, 성열관, 서용선, 이수광, "미래형 학교혁신 모델 개발(연구보고 수탁 2018-01)", 경기, 경기도교육연구원, 2018.
- 신혜진, 안소연, 김유원, "과정중심평가 활용의 정책적 분석", 교육과정평가연구, 제20권, 제2호(2018), pp.135-162.
- 이지연, 권나영, 강지혜, 오정현, 이은배, "혁신학교와 일반학교 교사가 인식한 학교혁신 현황 및 과제 : 중요도-수행도 차이분석을 중심으로", 교육공학연구, 제35권, 제2호(2019), pp.107-135.
- 이지연, 이은배, 강지혜, "인천 혁신미래교육 기반의 학교혁신 기본방안 연구", 인천, 인천광역시교육청, 2018.
- 전경희, "과정중심 수행평가의 방향과 과제(이슈페이퍼 CP 2016-02-4)", 한국교육개발원, 2016.
- 한국교육과정평가원, "2015 개정 교육과정 총론 해설서(연구보고 CRC 2015-28)", 2015.
- Armour-Tomas, E. and E.W. Gordon, "Toward an understanding of assessment as a dynamic component of pedagogy, In Gordon Commission on the future(Eds.), To Assess, To Teach, To Learn : A Vision for the Future of Assessment Technical Report, 2013, Retrieved from http://www.gordoncommission.org/rsc/pdfs/gordon_commission_technical_report.pdf.
- Harritage, M., "Formative Assessment : Making it happen in the classroom, Thousands Oaks", CA : Corwin, 2010.
- Masters, G.N., "Assessment : Getting to the essence", Australian Council for Educational Research, Issues 1(2014), pp.1-6.
- Minerva School, "Acquire Practical Knowledge" Retrieved from https://www.minerva.kgi.edu/academics/philosophy-pedagogy/.
- Mislevy, R.J., Four metaphors we need to understand assessment, In Gordon Commission on the future(Eds.), To Assess, To Teach, To Learn : A Vision for the Future of Assessment Technical Report, 2013, Retrieved from https://www.ets.org/Media/Research/pdf/mislevy_four_metaphors_understand_assessment.pdfort.pdf(최종 검색일 : 2018. 1. 8).
- Next Generation Learning Challenges, How Next Generation Schools Define Success, Retrieved from https://s3.amazonaws.com/nglc/resource-files/MyWays_InPractice.pdf, 2018.
- OECD, OECD Learning Framework 2030, Retrieved from http://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf, 2018.
- Partner for 21st Century Learning, Framework for 21st Century Learning, Retrieved from http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf, 2007.
- Popham, W., "Transformative Assessment, Alexandria", VA : ASCD. 2008.
- Roschelle, J., M. Feng, R.F. Murphy, and C.A., Mason, "Online mathematics homework increases student achievement", AERA Open, Vol.2, No.4(2016), pp.1-12.
- Swaffield, S., "Getting t the heart of authentic assessment for learning, Assessment in Education : Principles", Policy and Practice, Vol.18, No.4(2011), pp.433-449.
- Tan, M.E., Assessment in Singapore : Assessing Creativity, Critical Thinking and Other Skills for Innovation, Presenting at OECD-CCE-MOE educating for innovation workshop, 2013.
- Waters, C., "Learning progression in ACER's work", Australian Council for Educational Research, 2018, pp.1-4.