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Analysis on the Effectiveness of Learner-centered Evaluation in Software Education

소프트웨어 교육에서 학습자 중심 평가의 효과 분석

  • Received : 2019.08.07
  • Accepted : 2019.08.31
  • Published : 2019.08.31

Abstract

As the interest in software education grew, the Ministry of Education was also required to provide software education for practical course of grades 5-6. In this study, learner-centered evaluation was applied to software education to analyze its effectiveness. It is hoped that many teachers will apply learner-centered evaluation to software education to become more effective software education in school. In a learner-centered evaluation, students can expect positive effects by actively participating in classes and engaging in active learning activities. Through learner-centered evaluation, we have taken into account the various background variables to see how students' three aspects, creativity, problem-solving ability and information-use ability change, and how learner-centered evaluation affects these abilities in software education. The result of research have shown that in software education, learner-centered evaluations have all had significant effects on creativity, problem-solving ability and information-use ability, as well as the existence of entry/scratch study experience.

소프트웨어 교육의 관심이 커짐에 따라 교육부에서 필수로 초등 5~6학년 실과에 소프트웨어 교육을 진행하도록 하였다. 이 연구에서는 학습자 중심 평가를 소프트웨어 교육에 적용하여 그 효과성을 분석하였다. 이를 통해 많은 교사가 학교 현장에서 소프트웨어 교육에 학습자 중심 평가를 적용하여 좀 더 효과적인 소프트웨어 교육이 되었으면 한다. 학습자 중심 평가에서는 학생들이 능동적으로 수업에 참여하고 적극적인 학습 활동을 함으로써 긍정적인 효과를 기대할 수 있다. 학습자 중심 평가를 통해 여러 배경 변수를 고려하여 학생들의 3가지 측면, 창의력, 문제해결력, 정보 활용 능력이 어떻게 변화하는지 확인하고, 소프트웨어 교육에서 학습자 중심 평가가 이 능력들에 어떠한 영향을 미치는지 확인하였다. 연구 결과, 소프트웨어 교육에서 학습자 중심 평가가 창의력, 문제해결력, 정보 활용 능력에 모두 유의미한 효과가 있었고 엔트리/스크래치 공부 경험의 유무 또한 이에 영향을 주었다는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords