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A Comparative Study about Different Perceptions on Creative Individuals in South Korea

창의적 인물에 대한 지역 및 세대별 인식차이 비교 연구

  • Received : 2019.10.23
  • Accepted : 2019.12.17
  • Published : 2019.12.31

Abstract

This study aims to explore the different perceptions of South Koreans about creative individuals. The author collected data from the rural and urban areas of South Korea. Also, the author developed the creative traits scale and used it in investigating the different perceptions between teenagers in rural and urban areas. As a result, mainly, research participants from urban areas and young generations indicated businessmen as creative individuals and explained their creativity with creative thinking, personalities, and products. However, the majority of participants in rural areas and old generations reported politicians as creative individuals and described their creativity with social reputation and morality. There were also statistically different viewpoints about the traits of creative individuals between teenagers in rural and urban areas in a similar way.

본 연구는 한국의 대도시와 농촌 그리고 신세대와 기성세대 사이의 창의적 인물에 대한 인식 차이를 살펴보는데 목적이 있다. 이를 살펴보기 위해 먼저 국내 대도시와 농촌지역의 일반인들을 대상으로 각자가 생각하는 창의적 인물 및 특성에 대해 조사했다. 이러한 조사 내용을 바탕으로 창의적 인물의 창의적 특성 리스트를 제작하여 대도시 및 농촌지역의 중학생을 대상으로 추가 설문을 실시했다. 분석 결과 첫째, 대도시 지역 및 신세대 응답자들은 주로 기업인을 창의적 인물로 언급했으며 해당 인물이 창의적인 이유를 창의적 사고, 성향 및 산물 요인으로 설명했다. 하지만 농촌 지역 및 기성세대 응답자들은 정치인을 창의적 인물 또는 직업군으로 언급했고 그들이 창의적인 이유를 사회적 명예 및 도덕성 요인으로 설명했다. 마지막으로 대도시와 농촌지역 중학생들 사이에서도 이와 비슷한 경향이 발견되었으며 이는 통계적으로 유의미한 결과였다.

Keywords