DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Influence of Customer Experience on the Intention to Stay in Store -The Moderating Role of Self-Construal Levels-

고객경험이 매장 내 체류의도에 미치는 영향에 관한 연구 -자기해석수준의 조절효과를 중심으로-

  • Suh, Mun-Shik (Dept. of Business Administration, Pusan National University) ;
  • Hur, So-Ram (Dept. of Business Administration, Pusan National University)
  • Received : 2019.08.01
  • Accepted : 2019.09.23
  • Published : 2019.09.30

Abstract

In recent years, consumers emphasize the various sensory experiences in the process of shopping rather than the practical value of shopping results. In order to satisfy consumers' diverse needs, retailers transform their offline stores into experiential spaces to encourage consumers to experience diverse and enjoyable experiences. This study divided the sub-factors of customer experience into hedonic experiences, functional experiences, and social interaction experiences, and investigated the effect of sub - factors of customer experience on consumers' enjoyment and intention to stay in off-line store. In addition, it is assumed that there will be a difference in the influence of three levels of customer experience on enjoyment according to the consumer's self-construal levels. As a result of this study, all of the hypotheses were supported except hypothesis 1 that the customer's hedonic experience has a positive effect on pleasure. In addition, as a result of verifying the moderating effect of self-construal levels, the self-construal level of consumers has no significant effect on the path of hedonic experiences on pleasure, but significant moderating effects of self-construal levels were identified in the pathways of functional and social interactive experiences on pleasure. The results of this study will be helpful in identifying and utilizing differentiated experience marketing strategies in the off-line stores that only offline channels can have in the fierce competition due to the diversification of distribution channels.

오늘날 소비자들은 쇼핑의 결과에서 느끼는 실용적인 가치보다 쇼핑행위를 하는 과정에서 느끼는 다양한 감각적 경험을 더욱 중요시 여긴다. 날이 갈수록 다양해지는 소비자 개개인의 욕구를 만족시키기 위해 소매점들은 오프라인 매장을 체험형 공간으로 탈바꿈하여 소비자들이 다양하고 즐거운 경험을 할 수 있도록 장려한다. 본 연구에서는 고객경험의 하위요소를 쾌락적 경험, 기능적 경험, 사회적 상호작용 경험으로 나누고, 이러한 고객경험의 하위요소들이 매장 내에서 소비자들이 느끼는 즐거움에 미치는 영향과 체류의도에 미치는 영향을 검증하고자 하였다. 뿐만 아니라, 소비자 개인의 자기해석수준에 따라서 세 가지 차원의 고객경험이 즐거움에 미치는 영향력에는 차이가 있을 것이라고 가정하였다. 본 연구의 주효과를 분석한 결과, 고객의 쾌락적 경험이 즐거움에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설1을 제외한 나머지 가설이 모두 지지되었다. 또한 자기해석수준의 조절효과를 검증한 결과, 쾌락적 경험이 즐거움에 미치는 경로에서 소비자의 자기해석수준이 유의하지 않은 영향력을 나타났으나, 기능적 경험과 상호작용경험이 즐거움에 미치는 경로에서는 자기해석수준에 따른 유의미한 영향력이 확인되었다. 최근 소비자들에게 주어진 유통채널의 선택권이 넓어짐에 따라 전통적인 오프라인 채널이 위협을 받는 상황에서 오프라인 매장 만이 차별적으로 제공할 수 있는 다양한 차원의 고객경험 효과를 본 연구가 확인함으로써 타 유통채널 간의 경쟁 또는 타 매장들 간의 경쟁에서 차별화 할 수 있는 좋은 마케팅 방안을 강구하는데 도움이 될 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 노미진.김호열(2007), "모바일 특성이 모바일 서비스 수용에 미치는 영향", 경영교육연구, 48, 125-150.
  2. 노정구(2007), "소매점의 물리적 환경이 매장내 체류시간과 재방문의도에 미치는 영향", 마케팅관리연구, 12(4), 1-21.
  3. 관뢰(2013), "고객경험이 고객가치와 충성도에 미치는 영향: 몰입과 브랜드신뢰도의 조절효과", 송실대학교 박사학위논문
  4. 배현경(2004), "매장 내 감성체험이 매장 애호도에 미치는 영향", 이화여자대학교 석사학위논문
  5. 소지인(2013), "증강현실 패션 어플리케이션이 소비자행동에 미치는 영향", 이화여자대학교 석사학위논문
  6. 신종국.오미옥(2015), "소매 점포에서의 고객경험 척도 개발", 마케팅 논집, 22(4), 42-62.
  7. 안은솔(2014), "체험마케팅의 요소가 고객만족, 브랜드태도 및 재구매의도에 미치는 영향: 스마트폰을 중심으로", 건국대학교 석사학위논문
  8. 유재미(2004), "인식된 제품혁신성과 제품수용 의향의 관계", 서울대학교 석사학위논문
  9. 이경미.황선진(2014), "패션산업에서 디지털 미디어와의 융합을 통한 체험 마케팅 동향: 국내.외 패션 소매점 점포형 매장을 중심으로", CONTENTS PLUS, 12(1), 129-144. https://doi.org/10.14728/KCP.2014.12.01.129
  10. 정윤희.이종호(2009), "경험적 소비에서 경험특성, 즐거움과 죄책감, 재경험 의도의 관계", 한국경영학회, 38(2), 523-553.
  11. 조미숙(2014), "증강현실을 활용한 오프라인 쇼핑몰 상품위치파악을 위한 모바일 앱 UI 디자인", 이화여자대학교 석사학위논문
  12. 진창범.이재열.윤명길.강민수(2017), "AR 기술을 이용한 오프라인 상점의 지속적인 성장에 관한 연구", The Journal of The Institute of Internet, Broadcasting and Communication, 17(5), 103-109. https://doi.org/10.7236/JIIBC.2017.17.5.103
  13. Babin, B. J., Darden, W. R., & Griffin, M.(1994), "Work and/or fun: measuring hedonic and utilitarian shopping value", Journal of consumer research, 20(4), 644-656. https://doi.org/10.1086/209376
  14. Baron, R. M., & Kenny, D. A.(1986), "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations", Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  15. Chang, T. Y., & Horng, S. C.(2010), "Conceptualizing and measuring experience quality: the customer's perspective", The Service industries journal, 30(14), 2401-2419. https://doi.org/10.1080/02642060802629919
  16. Dawson, S., Bloch, P. H., & Ridway, N. M.(1990), "Shopping motives, emotional states, and retail outcomes", Journal of retailing, 66(4), 408-428.
  17. Donovan, R. J., Rossiter, J. R., Marcoolyn, G., & Nesdale, A.(1994), "Store atmosphere and purchasing behavior", Journal of retailing, 70(3), 283-294. https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90037-X
  18. Finn, A., McQuitty, S., & Rigby, J.(1994), "Residents' acceptance and use of a megamulti-mall: West Edmonton Mall evidence", International Journal of Research in Marketing, 11(2), 127-144. https://doi.org/10.1016/0167-8116(94)90024-8
  19. Harackiewicz, J. M., Durik, A. M., Barron, K. E., Linnenbrink-Garcia, L., & Tauer, J. M.(2008), "The role of achievement goals in the development of interest: Reciprocal relations between achievement goals, interest, and performance", Journal of educational psychology, 100(1), 105. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.1.105
  20. Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C.(1982), "The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun", Journal of consumer research, 9(2), 132-140. https://doi.org/10.1086/208906
  21. Kline, R. B.(1998), Software review: "Software programs for structural equation modeling: Amos, EQS, and LISREL", Journal of psychoeducational assessment, 16(4), 343-364. https://doi.org/10.1177/073428299801600407
  22. Lewis, A. C.(2000), "High-stakes testing: Trends and issues, Aurora, CO: Mid-continent" Research for Education and Learning.
  23. Lewis, R. C. and Chambers, R. E.(2000), "Marketing Leadership in Hospitality: Foundations and Practices", 3rd ed. New York: Wiley.
  24. Mano, H., & Oliver, R. L.(1993), "Assessing the dimensionality and structure of the consumption experience: evaluation, feeling, and satisfaction", Journal of Consumer research, 20(3), 451-466. https://doi.org/10.1086/209361
  25. Markus, H. R., & Kitayama, S.(1991), "Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation", Psychological review, 98(2), 224. https://doi.org/10.1037/0033-295X.98.2.224
  26. Meyer, C. and Schwager, A.(2007), "Understanding customer experience", Harvard Business Review, 85(2), 117-126.
  27. Nisbett, R. E., Peng, K., Choi, I., & Norenzayan, A.(2001), "Culture and systems of thought: holistic versus analytic cognition", Psychological review, 108(2), 291. https://doi.org/10.1037/0033-295X.108.2.291
  28. O'shaughnessy, J.(1987), "Why people buy", Oxford University Press on Demand.
  29. Pine, B. J., & Gilmore, J. H.(1998), "Welcome to the experience economy", Harvard business review, 76, 97-105.
  30. Rajput, N., & Dhillon, R.(2013), "Frontiers of the marketing paradigm for the third millennium: experiential marketing", Global Journal of Management and Business Studies, 3(7), 711-724.
  31. Robert, Donovan, and Rossiter John.(1982), "Store atmosphere: an environmental psychology approach", Journal of retailing, 58(1), 34-57.
  32. Schmitt. B. H.(1999), "Experience Marketing", Journal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67. https://doi.org/10.1362/026725799784870496
  33. Singelis, T. M.(1994), "The measurement of independent and interdependent self-construals", Personality and social psychology bulletin, 20(5), 580-591. https://doi.org/10.1177/0146167294205014
  34. Spence, C., Puccinelli, N. M., Grewal, D., & Roggeveen, A. L.(2014), "Store atmospherics: A multisensory perspective", Psychology & Marketing, 31(7), 472-488. https://doi.org/10.1002/mar.20709
  35. Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., and Schlesinger, L. A.(2009), "Customer experience creation: determinants, dynamics and management strategies", Journal of Retailing, Vol. 85 No. 1, pp. 31-41. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.11.001
  36. Zeithaml, V. A.(1988), "Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence", Journal of marketing, 52(3), 2-22. https://doi.org/10.1177/002224298805200302

Cited by

  1. The Effect of Salesperson's Adaptive Selling Tactics on Shopping Value, Commitment, and Product Satisfaction - Focused on Small and Medium Enterprises' product - vol.38, pp.4, 2019, https://doi.org/10.29214/damis.2019.38.4.003