DOI QR코드

DOI QR Code

Development of ordering chatbot that can process multiple keywords based on recursive slot-filling method

빈칸 되묻기 방식 기반 다중 키워드 처리가 가능한 주문용 챗봇 개발

  • Received : 2019.07.31
  • Accepted : 2019.08.23
  • Published : 2019.08.30

Abstract

In this paper, we propose an ordering chatbot that can process multiple keywords based on recursive slot-filling method. In general, in case of an order service using chatbots, the whole order process is performed only according to the sequence defined by the developer. That is, among all the information needed for the whole order process, only one input can be processed at one time. In order to reduce processing step for the order, we propose a recursive slot-filling method which fills out multiple slots per one time by extracting multiple keywords. First, a keyword array for the order is created according to the order related information. Next, from the input sentence of a user, multiple keywords is extracted. Corresponding slots for a keyword array will be filled with the extracted keywords. Finally, recursive routine will be executed to fill out all the blank in the keyword array. The usability and validity of the proposed method will be shown from the implementation of a smartphone application.

이 논문에서는 빈칸 되묻기 방식 기반 다중 키워드 처리가 가능한 주문용 챗봇을 제안한다. 일반적으로 챗봇을 이용한 주문 서비스의 경우에는 개발자가 미리 정의한 순서에 따라서만 주문이 진행된다. 그리고 한번의 답변으로 들어올 수 있는 입력 정보가 정해져 있기 때문에 사용자에 따라 다른 입력을 고려하지 못한다. 이 연구에서는 이러한 문제를 해결하기 위해 빈칸 되묻기 방식을 사용하여 다중 키워드 동시 처리를 하고자 한다. 빈칸 되묻기 방식은 다음과 같이 진행된다. 첫번째, 각 주문 단계에서 입력 받아야 하는 정보를 저장할 수 있는 배열을 미리 만들어 둔다. 그리고 각 주문 단계별로 받을 수 있는 정보들을 키워드로 미리 지정한다. 두번째로, 입력된 문장에서 키워드를 추출하는 작업을 진행한다. 그리고 추출된 키워드들을 해당하는 주문 단계의 배열에 채워 넣는다. 마지막으로, 각 주문 단계의 배열을 체크하면서 비어있는 단계에 대한 질문만 진행하여 부족한 정보들을 전부 채운다. 배열이 모두 채워지면 주문이 완료된다. 제안하는 방식은 한 문장에 주문과 관련된 키워드가 여러 개이더라도 처리가 가능하다. 그리고 한 번에 여러 개의 키워드를 처리할 수 있기 때문에 주문 단계를 생략하여 주문 시간을 줄일 수 있다. 안드로이드 스마트폰을 이용해 챗봇을 구현하고 빈칸 되묻기 방식을 이용해 주문 단계의 동적 처리가 되는지 실험을 통해 확인한다.

Keywords

References

  1. JunHyeong Kim, SangHyeon Kim, JaeHeung Park, "HRI Research Trends", Korea robotics society review of Korea Robotic Society, vol. 14, no. 4, pp.17-24, 2017.
  2. Sumin Choi, YongSoon Choi, "Analysis on the Conversational Commerce Service Interface of the AI Chat-Bot Based on Mobile Messenger Apps", Conference of The HCI Society of Korea, 2017, pp. 237-240.
  3. H. Huttenrauch, et al., "Involving users in the design of a mobile office robot," IEEE Trans. Systems, Man, and Cybernetics-Part C: Applications and Reviews, vol. 34, no. 2, pp.113-124, 2004. https://doi.org/10.1109/TSMCC.2004.826281
  4. Min-Soo Kim, I-Na Kim, Jung-kwon Cho, Kyu-nam Lee, Min-young Kim, Do-Jin Choi, Jongtae Lim, Gyeong-Min Kim, Kyoung-Soo Bok, Jae-Soo Yoo (2017). Design and Implementation of a Chatbot System for Smart Stores. The ICCC Journal of the Korea Contents Assocation , 47-48.
  5. Weizenbaum, J., "Eliza - a computer program for the study of natural language communication between man and machine", Communications of the ACM, vol. 9, 1965, pp. 36-45 https://doi.org/10.1145/365153.365168
  6. Levin et al., "The ALICE System: A Workbench for Learning and Using Language", CALICO Journal, vol. 9, no. 1, 1991, pp 27-56
  7. Vibhor Sharma, Monika Goyal , Drishti Malik, "An Intelligent Behaviour Shown by Chatbot System", International Journal of New Technology and Research (IJNTR), ISSN:2454-4116, Volume-3, Issue-4, April 2017 Pages 52-54
  8. Clement Creusot, "ActBot: Sharing High-level Robot AI Scripts", 25th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN) August 26-31, 2016. Columbia University, NY, USA
  9. Donghee Choi, Jeayeol H, Minkyung Jung, Woomin Park and Hongseong Park, "Development of Robot Scenario Script Language and Tool for Non-Expert", Journal of Automation and Control Engineering Vol. 3, No. 6, December 2015
  10. Hye-Kyung Cho, Dong-Hoon Lee, "A Chatbot-Based Robot Control Architecture for Conversational Human-Robot Interactions", CHATBOT IEEE PAPER 2018
  11. HongSeong Park, Mi-Sook Kim, KyungSook Lee, "Graphics-based Robot Scenario Script Model using Finite State Machine and Flowchart models with Concurrency", Journal of Institue of Control, Robotics and Systems, vol. 24, no. 3, pp. 290-297, Mar. 2018. https://doi.org/10.5302/J.ICROS.2018.18.0006

Cited by

  1. Development of Artificial Intelligence-based Legal Counseling Chatbot System vol.26, pp.3, 2019, https://doi.org/10.9708/jksci.2021.26.03.029