DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Realistic Aesthetic Features of the Movie "Parasite"

영화 <기생충>의 현실주의 미학적 특징 해석

  • Shuai, Wang (Film Department, Cheongju University, Dong-chang College, Liao-cheng University)
  • 왕슈아이 (청주대학교 영화학과, 요성대학교 동창대학)
  • Received : 2019.07.23
  • Accepted : 2019.12.27
  • Published : 2019.12.31

Abstract

In recent years, the Korean realistic theme of the film momentum gradually rising. Realistic films do not stick to the business and market, and do not simply cater to the audience's needs for watching movies. They reflect social violence and cruel reality, allowing the audience to observe the structural contradictions in reality and think about the direction when watching movies. At the recent cannes film festival, "parasite" won the top prize palm in cannes by an overwhelming margin, with the highest score of 3.3 issues. Although this film is positioned as a thriller with comedy elements, it presents the opposite life images of Korean classes to the audience in a parasitic way, which not only expands the possibility and artistry of realistic film aesthetics, but also enhances the appreciation of the film and gives play to its own aesthetic value. Focusing on the technical and literary nature of the film, and having a high degree of attention to real life, it is an excellent work that tells about class opposition and thinking about reality. This paper considers and analyzes the content, form and creation method of parasite, and discusses the continuous exploration and attempt of realistic film to image language under the demand of market and system, evolving into new aesthetic expression.

최근 몇 년 동안 한국의 현실주의를 소재로 한 영화의 성세가 점점 높아지다. 현실주의 영화는 상업과 시장에 얽매이지 않고, 단순히 수용자 관람 욕구에 영합하지 않는다. 사회적 폭력과 냉혹한 현실을 반영해 관객이 영화를 볼 때 현실의 구조적 갈등을 살피고 생각하게 만드는 방향이다. 지난 칸 영화제에서 <기생충>은 3.3회지 최고점수의 압도적 우위에 힘입어 칸 최고 상금 종려수를 수상했다. 코미디 요소가 배어난 스릴러로 자리매김했지만, 우리 계층 대립의 삶의 겉모습을 기생적인 방식으로 관객들 앞에 선보여 현실주의 영화의 미학적 가능성과 예술성을 높인 동시에, 영화의 미적 가치를 극대화한 영화다. 영화의 기술과 문학의 본질에 전념하면서, 현실생활이 계급적 반대와 현실에 대한 사고를 다룬 훌륭한 작품에 주목하면서, 본문은 <기생충> 영화의 내용, 형식과 창작수법 면에서 사고하고 분석하였으며 시장과 제도의 수요하에 영상언어에 대한 현실주의 영화의 끊임없는 탐구와 시도, 변환되는 새로운 미학표현을 탐구하였다.

Keywords