• Jang, Kun-Jae (Department of Film, College of Arts and Culture, Yongin University)
  • 장건재 (용인대학교 문화예술대학교 영화영상학과)
  • Received : 2019.11.23
  • Accepted : 2019.12.27
  • Published : 2019.12.31

Abstract

(2014) directed by British-born second generation Iranian-American Ana Lily Amirpour, set in 'the Iranian ghost-town Bad City' attempts to make how the hybridization of multi-cultures makes interesting interpretations culture-politically, presenting a female vampire skateboarding in a striped t-shirt and a black chador. In traditional horror films, mainly male-Dracula was the center of the vampire narrative as other, but since the post-modernism era, vampire films try to shift women from the passive and dependent victim to the subjective and independent main agent. And the main character of the film, 'The Girl' who is a female Muslim vampire takes a step forward to punish men who commit gender violence. Shot in black and white, the film puts images ahead of narrative, while featuring Iranian actors, speaking Farsi. Furthermore, the film crosses over Iranian politics into American-European pop cultures with this eclectic mix of Iran's rock, British electro-pop and Ennio-Morricone-like western stylings. This study focuses on the style featured in which has successfully transformed and transplanted a vampire story into a critical contemporary discourse, mixing multiple genres and citing cultural trends while not following the traditional conventions of vampire films.

영국 태생의 이란인 2세 애나 릴리 아미푸르 감독의 뱀파이어 영화 <밤을 걷는 뱀파이어 소녀 A Girl Walks Home Alone at Night>(2014)는 이란인들이 사는 유령마을(Iranian ghost-town) '배드 시티'를 배경으로 스트라이프 티셔츠를 입고 검은 차도르를 두른 채 스케이트보드를 타는 여성 뱀파이어를 등장시켜 여러 문화의 재조합이 어떻게 문화·정치적으로 흥미로운 해석을 만들어내는지 시도하고 있다. 전통적인 호러 영화에서 흡혈귀 서사의 중심에는 주로 타자로서의 드라큘라-남성이 있었으나 포스트모더니즘 이후의 영화들은 희생자 캐릭터에 머물러 있던 여성을 뱀파이어 주체로 자리를 옮기는 시도를 한다. 본 영화의 주인공 소녀는 보수적인 가부장 사회의 여성-무슬림-뱀파이어로 여성을 향해 폭력을 행사하는 남성을 처단한다. 흑백으로 촬영한 영상은 스토리보다는 이미지를 앞세우며 이란계 배우들이 등장해 페르시아어로 대화한다. 또한, 이란의 저항적인 록음악과 영국 스타일의 테크노 팝이 어우러져 이란의 정치학과 미국-유럽의 팝 컬처를 크로스 오버한다. 본 연구는 뱀파이어 영화의 전통적인 관습을 따르지 않으면서 장르 혼성과 여러 문화적 도상을 내세우며 뱀파이어의 소재의 이야기를 동시대의 문제의식으로 전환하고 이식해내는 데 성공한 <밤을 걷는 뱀파이어 소녀>에 특징적으로 나타난 스타일에 주목해 분석해보고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 용인대학교의 2018학년도 학술연구비를 지원받음.