DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Effects of Flip Learning-based Simulation Education on the Learning Flow, Learning Confidence, Communication Skills, and Clinical Competence of Nursing Students

간호대학생의 학습몰입, 학습자신감, 의사소통능력과 임상수행능력에 대한 플립러닝 기반 시뮬레이션 교육 효과에 대한 연구

  • 심정신 (조선간호대학교 간호학과)
  • Received : 2019.11.18
  • Accepted : 2019.12.27
  • Published : 2019.12.31

Abstract

The purpose of this study was to test the effects of flip learning-based simulation practice education on the learning flow, learning confidence, communication skills, and clinical competence ability of nursing student. This study used a one group, pre-post test design. We collected the data from 65 4th grade nursing students. Flip learning-based simulation practice education was conducted from March 5th to April 17th, 2019. The collected data were analyzed using SPSS WIN 21.0 program. The result of study were follows. After the flip learning-based simulation practice education, there were significant increased in learning flow(t=-7.548, p<.001), learning confidence(t=-9.163, p<.001), communication skills(t=-6.506, p<.001) and clinical competence(t=-6.733, p<.001). After the flip learning-based simulation practice, clinical performance was found to be positively correlated with learning flow(r=.627, p<.001), learning confidence(r=.513, p<.001) and communication skills(r=.328, p<.008). learning flow and learning confidence(r=.528, p<.001), communication skills and learning flow(r=.332, p<.007) also showed a positive correlation. Therefore, flip learning-based simulation practice education for nursing student could be effective nursing education method.

본 연구의 목적은 플립러닝 기반 시뮬레이션 실습 교육이 간호대학생의 학습몰입, 학습자신감, 의사소통능력과 임상수행능력에 미치는 효과를 파악하고자 시도되었다. 본 연구는 단일군 사전-사후 실험연구이다. 자료수집은 4학년 간호대학생 65명이었다. 플립러닝 기반 시뮬레이션 실습교육은 2019년 3월 5일부터 4월 17일까지였다. 자료 분석은 SPSS WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 플립러닝 기반 시뮬레이션 실습교육 후 학습몰입(t=-7.548, p<.001), 학습자신감(t=-9.163, p<.001), 의사소통능력(t=-6.506, p<.001)과 임상수행능력(t=-6.733, p<.001)은 유의하게 증가하였다. 플립러닝 기반 시뮬레이션 실습 후 임상수행능력과 학습몰입(r=.627, p<.001), 학습자신감(r=.513, p<.001) 의사소통 능력(r=.328, p<.008)은 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 학습몰입과 습자신감(r=.528, p<.001), 의사소통능력과 학습몰입(r= 332, p<.007)도 양이 상관관계가 보였다. 따라서 간호대학생을 위한 플립러닝 기반 시뮬레이션 실습교육은 효과적인 간호교육 방법이다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 조선간호대학교의 2019학년도 학술연구조성비를 지원받음.