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Research on Relationship between Drivers' Self-control, Driving Behavior and Driving Stress

운전자의 자기통제력, 운전행동과 운전스트레스의 관련성

  • Hwang, Do-Yeon (Department of Occupational Therapy in Soonchunhyang University) ;
  • Kim, Hee-Dong (Department of Occupational Therapy in Dongshin University) ;
  • Baek, Ji-Young (Department of Occupational Therapy in Dongshin University)
  • 황도연 (순천향대학교 작업치료학과) ;
  • 김희동 (동신대학교 작업치료학과) ;
  • 백지영 (동신대학교 작업치료학과)
  • Received : 2019.06.18
  • Accepted : 2019.07.26
  • Published : 2019.07.31

Abstract

The aim of the research is to investigate relationship between drivers' self-control, driving behavior and driving stress. 180 people who have driver's licence and have experiences in driving in Gwangju and Jeonnam area participated for the research. The survey was conducted from 29th April 2015 to 24th July 2015 and data was analysed to figure out the relationship between drivers' self-control, driving behavior and driving stress. As a result, Firstly, drivers' self-control affected mistakes, violations, errors of driving behavior, and driving environment, traffic regulations, accident control, time pressure of driving stress. It showed a statistical significant difference and the higher drivers' self-control is, the lower sub construct factor of driving behavior and driving stress. Secondly, those factors of drivers' self-control, driving behavior and driving stress were correlated. The result showed the relationship between drivers' self-control, driving behavior and driving stress. It is also possible to utilize the information to prevent car accidents. Finally, it is expected to do research further by expanding the participants into multiple areas of people.

본 연구는 운전자의 자기통제력, 운전행동과 운전스트레스의 관련성을 알아보고자 하였다. 본 연구는 2015년 4월 29일부터 7월 24일까지 광주·전남에 거주하고 운전면허를 소지하며 운전경험이 있는 운전자 180명을 대상으로 자기통제력, 운전행동, 운전스트레스에 대한 설문을 통해 자료를 수집하여, 운전자의 자기통제력, 운전행동과 운전스트레스의 관련성을 알아보았다. 연구 결과, 첫째, 운전자의 자기통제력이 운전행동의 실수, 위반, 착오와 운전스트레스의 진행 장애, 운전환경, 사고단속, 교통법규, 시간압력에 통계적으로 유의한 차이를 보였고, 운전자의 자기통제력이 높은 집단에서 운전행동과 운전스트레스의 하부 구성요인들은 낮았다. 둘째, 운전자의 자기통제력, 운전행동의 실수, 위반, 착오와 운전스트레스의 진행 장애, 운전환경, 사고단속, 교통법규, 시간압력 간에 상관관계가 있었다. 연구 결과를 종합하여 보면 운전자의 자기통제력, 운전행동과 운전스트레스는 서로 관련 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 자기통제력, 운전행동과 운전스트레스로 인해 발생할 수 있는 교통사고를 예방하기 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것이라 생각된다. 또한, 향후에는 다양한 지역에서 연구가 이루어지길 기대한다.

Keywords