Movie attendance and sales forecast model through big data analysis

빅데이터 분석을 통한 영화 관객수, 매출액 예측 모델

  • 이응환 (세종대학교 경영전문대학원 빅데이터MBA 3기) ;
  • 우종필 (세종대학교 경영학과)
  • Received : 2019.12.02
  • Accepted : 2019.12.31
  • Published : 2019.12.30

Abstract

In the 100-year history of Korean films, Korean films have grown to more than 100 million viewers every year since 2012, and their total sales are estimated at 1 trillion. It is assumed that the influence on the popularity of Korean movies is related to 2012, when 60% of smartphone penetration rate and 30 million subscribers exceeded. As a result, before and after 2012, changes in movie boxing factor variables were needed, and the prediction model trained as a new independent variable was applied to actual data.

한국영화 100년 역사 속에 한국영화는 2012년부터 해마다 총 관객 수 1억 명을 넘고 있고, 총 매출액은 1조를 바라보고 있다. 이러한 한국영화의 흥행가도에 영향을 준 것이 스마트폰 보급률 60%와 가입자 수 3천만 명을 넘은 2012년과 상관이 있을 것이라 추정을 해 본다. 이에 따라 2012년 전후로 영화흥행 요인변수에도 변화가 필요했고, 새로운 독립변수로 훈련시킨 예측모델을 가지고 실전데이터에 적용하여 예측해 보았다.

Keywords

References

  1. 우종필, "빅데이터 분석대로 미래는 이루어진다", 매일경제신문사, 2017.
  2. 고정민, 한국영화 흥행 요인에 관한 연구, 애국심 유발 요인을 중심으로, 미디어경제와문화, 2008.
  3. 박승현, 정완규, "한국 영화시장의 흥행결정 요인에 관한 연구 : 2006-2008년 개봉작품을 중심으로", 언론과학연구, 제9권, 제4호, pp.243-276, 2009.
  4. 우종필, 이응환, "빅데이터 분석을 통한 천만 관객 영화 예측 모델", 한국빅데이터학회지, Vol.3 No.1 [2018]