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A Study on the Influence of Cable VOD Key Service Attributes on the Intention to Use Paid VOD

케이블VOD 주요 서비스 속성이 유료VOD 이용 의향에 미치는 영향 연구

  • Lee, Jae Ho (Broadcasting & Journalism, Dong-Ah Institute of Media and Arts) ;
  • Lee, Sang Un (Division of Broadcasting Engineering, Dong-Ah Institute of Media and Arts)
  • 이재호 (동아방송예술대학교 방송보도제작과) ;
  • 이상운 (동아방송예술대학교 방송기술계열)
  • Received : 2019.04.25
  • Accepted : 2019.05.08
  • Published : 2019.05.30

Abstract

This study classified the different types of service attributes being provided through cable VOD services and looked at how the key service attribute types affect the willingness to use paid VOD for each group of paid and non-experienced users. Studies have shown that for a group of non-experienced people, 'content information-oriented attributes' have the greatest impact, and for a group of experienced people, 'convenience-oriented attributes' have the greatest impact. Thus, expanding users of paid VOD services requires setting up step-by-step strategies that match their respective collective characteristics. For a group of non-experienced people, it is necessary to take a direct persuasion strategy through the provision of relevant information and an indirect approach strategy through the expansion of promotion opportunities, and for an experienced group, a strategy to expand functional convenience.

본 논문은 케이블VOD 서비스를 통해 제공되고 있는 다양한 서비스 속성들의 유형을 분류하고, 주요 서비스 속성 유형들이 유료VOD 이용 경험자 집단과 비경험자 집단 각각의 유료VOD 이용 의향에 어느 정도 영향을 미치고 있는가를 살펴보았다. 연구 결과, 비경험자 집단의 경우, '콘텐츠 정보 중시형 속성'이 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났고, 경험자 집단의 경우에는 '이용 편의성 중시형 속성'이 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 유료VOD 서비스 이용자 확대를 위해서는 각각의 집단 특성에 맞는 단계별 전략을 수립하여야 한다. 비경험자 집단의 경우, 관련 정보 제공을 통한 직접 설득 전략과 프로모션 기회 확대를 통한 간접 접근 전략을 취하고, 경험자 집단의 경우, 기능적 편의성 확대 전략을 취할 필요가 있다.

Keywords

표 1. 유료VOD 주요 서비스 요소별 속성 평가 항목 Table 1. Attribute assessment items by paid VOD key service elements

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표 2. 유료VOD 주요 서비스 요소별 속성 평가 항목의 요인분석 결과 Table 2. Factor analysis of attribute assessment items by paid VOD key service elements

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표 3. 유료VOD 이용 비경험자 대상 회귀분석 결과 Table 3. Regression analysis for non-experienced people using paid VOD

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표 4. 유료VOD 이용 경험자 대상 회귀분석 결과 Table 4. Regression analysis for experienced people using paid VOD

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References

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