The Effects of External Search Strategy on Innovation Performance: In the Context of Korean SMEs

외부 정보 탐색 전략이 혁신 성과에 미치는 영향에 대한 연구: 한국 중소기업을 대상으로

  • Sim, Jeong Eun (School of Business, University of British Columbia) ;
  • Lim, Mi-Hee (Department of International Business and Trade, Myongji University)
  • 심정은 (브리티시컬럼비아대학교 경영대학) ;
  • 임미희 (명지대학교 국제통상학과)
  • Received : 2019.01.15
  • Accepted : 2019.06.24
  • Published : 2019.06.30

Abstract

This paper seeks to explore the effects of search strategies on innovation performance in the context of small and medium enterprises. The empirical results of 3,398 Korean SMEs demonstrate that there is a substitutive relationship between search depth and search width, and this substitutive relationship is weakened when a firm possesses collaboration experience. Furthermore, although these two types of search enhance innovation performance, the impact of search depth is greater than that of search width. The positive effect of search width on innovation performance is weakened when the firm adopts formal information protection mechanisms.

본 연구는 중소기업의 외부 정보 탐색전략이 기업의 혁신성과에 미치는 영향에 대해 파악하는 것을 목적으로 한다. 한국의 중소기업 3,398개를 대상으로 실증분석을 수행한 결과, 깊이 추구의 탐색전략과 범위 추구의 탐색전략은 상호 대체적 관계를 가지며, 이러한 대체적 관계는 기업이 협업경험을 보유할 때 약화되는 것으로 나타났다. 또한 두 유형의 탐색전략은 모두 기업의 혁신성과를 향상시켜 주지만, 깊이 추구 탐색전략이 범위 추구 탐색전략보다 상대적으로 더 큰 양의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 범위 추구의 탐색전략을 실행하는 기업이 공식적인 정보보호 방안을 채택할 경우 탐색전략의 혁신성과에 대한 효과가 약화되는 것으로 나타났다.

Keywords