DOI QR코드

DOI QR Code

Estimation of the Effectiveness of Basic Engineering Design Education Through Student Survey

학생 설문을 통한 기초설계 교육효과 평가

  • Won, Yun-jae (School of Mechatronics, Korea University of Technology and Education)
  • 원윤재 (한국기술교육대학교 메카트로닉스공학부)
  • Received : 2019.09.04
  • Accepted : 2019.11.06
  • Published : 2019.12.01

Abstract

Engineering design education has been established and implemented as three stages of basic design, element design, and capstone design with the introduction of engineering education accreditation system. In the basic design, the concept and procedure of design is introduced to the beginners of engineering, and the creativity and teamwork is practiced rather than mathematical detailed design for the purpose of being connected to and used effectively in the capstone design. In this study, the opinions of the students performing capstone design after taking basic design were surveyed through questionnaire. Overall, students recognize the importance of basic design education and experienced that it is useful. The results indicate that effective basic engineering design education is being carried out, and are considerably agree to those at the professors in the former survey.

공학교육인증제도 아래 기초설계-요소설계-종합설계의 3단계의 교육체계로 시행되고 있는 공학설계교육 중, 기초설계에 서는 설계 개념, 절차의 공학 입문자에의 소개와 동시에 종합설계에 연결하여 효과적으로 사용되도록 수학적인 상세 설계보다는 창의성이 발휘된 설계안을 창안, 평가하는데 중점을 두고 이를 팀 활동을 통해 연습시킨다. 본 연구에서는 기초설계를 수강하고 종합설계를 수행하고 있는 기계 분야 학생들의 의견을 설문을 통해 수집하여 효과적인 기초설계 교육이 이루어지고 있는지 알아보았다. 전반적으로 학생들이 기초설계 교육의 중요성을 높게 인식하며 유용도도 높다고 인식하고 있으며, 교과 내용별 중요도 및 유용도, 교육기반 및 환경, 종합설계와의 연계 필요성 등 기타 평가사항들이 앞서 있었던 기계 분야 교수들에 대한 설문 결과와도 상당히 일치하고 있다. 학생들과 교수들의 인식이 잘 공감되고 있으며 실제 종합설계시 팀 활동과 아이디어 창안 등이 잘 활용되고 있는 것으로 미루어 기초설계 교육이 효과적으로 이루어지고 있음을 확인할 수 있었다. 다만, 유용도가 중요도에 비해 약간 낮게 인식되는 점은 실습 과제를 흥미롭고 현실적인 것으로의 지속적 향상, 종합설계 초기에 기초설계 습득 내용이 응용되도록 유도하는 등의 유용도를 더 높이기 위한 방안과 노력이 필요하다는 것을 보여준다.

Keywords

References

  1. Final Report of "Engineering design education research and spread," Korea Engineering Education Research Center(ABEEK), December 2009.
  2. J. E. Lee and S. Y. Kang, "Direction of mechanical engineering design education," Conference of Korean Society of Mechanical Engineers, December 2016.
  3. K. W. Lee, B. J. Kim, T. H. Lee, N. M. Hwang, and S. Y. Han, "Introduction to Engineering Problem Solution," Sigma Press, 2006.
  4. D. J. Song, Y. T. Kim, J. H. Park, J. J. Sim, M. Y. Lee, H. J. Lee, and W. G. Hyung, "Engineering introductory design," Young, 2008.
  5. J. S. Lee, "A basic course of creative mechanical engineering design emphasizing experience based learning," Journal of Engineering Education Research, vol. 11, no. 2, pp. 32-41, June 2008. https://doi.org/10.18108/jeer.2008.11.2.32
  6. Y. S. Shin, D. G. Sohn, K. H. Lee, S. H. Hong, K. W. Lee, and J. W. Jung, "A study on selection of effective engineering design problem based on LEGO Mindstorm NXT for basic design education," Journal of Engineering Education Research, vol. 19, no. 2, pp. 60-69, March 2016.
  7. S. G. Kwon, "Developing the course of cornerstone design concentrating on conceptual design," Journal of Engineering Education Research, Vol. 22, No. 2, pp. 16-27, March 2019. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.2.16
  8. Koreatech, "Guidebook for creative engineering design", February 2012.