A Study on the Design of Flower Decoration at the Funeral Altar according to the Social Status of the Deceased

고인의 사회적 신분에 따른 장례 제단 꽃 장식 디자인에 관한 연구

  • Ye, Eon Gyeong (The Graduate School of Design, Daegu University, Major of Flower Design) ;
  • Jeong, Jun Hyun (Dept. of Interior Architecture Design, Daegu University/Art & Design Institute)
  • 예언경 (대구대학교 디자인대학원 플라워디자인전공) ;
  • 정준현 (대구대학교 실내건축디자인학과/조형예술연구소)
  • Received : 2019.01.22
  • Accepted : 2019.02.19
  • Published : 2019.02.28

Abstract

The purpose of flower decoration at the funeral altar is to create various flower decorations at altar according to the social status of the deceased, to console psychological shock and pains of mourners and the bereaved families, and to make them remember the life of the deceased beautifully. In this study, five top funeral service companies in Korea selected by the Fair Trade Commission in 2017 and five repr And this researcher identified problems in flower decorations at the funeral altar in Korea, by comparing and analyzing the styles of flower decorations at funeral altars in Korea and Japan. In addition, this researcher surveyed consumers' preferences by age group. According to the results of the survey, most of the entire age group responded positively to the flower decorations at the funeral altar which focused on the job of the deceased. This means that consumers are demanding changes to the flower decorations at the funeral altar which are made up of the products of funeral service companies. In addition, the results of the survey, it can be seen that most consumers prefer to decorate the altar flowers according to the occupation, hobby, and taste of the deceased and present the altar in three dimensions like a landscape of nature. esentative funeral service companies in Japan were surveyed on the status of flower decorations at the funeral altar.

고인의 사회적 신분에 따라 다양한 제단 꽃 장식을 연출하여 조문객과 남은 유가족의 심리적 충격과 아픔을 위로하고 고인의 삶을 아름답게 추억하도록 연출하는 것이 장례 제단 꽃 장식의 목적이다. 본 연구에서는 2017년 공정거래위원회가 선정한 우리나라 우수 상조 업체 5개사와 일본을 대표하는 상조업체 5개사의 장례 제단 꽃 장식 유형을 조사하고, 일본과 한국의 장례 제단 꽃 장식 유형을 비교 분석하여 우리나라 장례 제단 꽃 장식의 문제점을 파악하고, 연령대별 설문조사를 통하여 소비자들의 선호도를 조사하였다. 설문조사결과 전 연령대 대부분이 고인의 직업에 따른 장례 제단 꽃 장식에 대하여 긍정적인 결과가 집계 되었고, 이는 소비자들이 상조회사 상품에 구성된 제단 꽃 장식에 대한 변화를 요구하고 있음을 알 수 있다. 또한 설문조사결과 소비자들 대부분이 고인의 직업과 취미, 취향에 따른 제단 꽃 장식과 자연의 풍경을 입체적으로 연출한 제단 꽃 장식을 선호하고 있음을 알 수 있다.

Keywords