Acknowledgement
이 논문은 2018년 한양대학교 교내연구비 지원으로 연구되었음(HY-2018-G).
References
- 금명기, 오재인, "지속가능경영 노력이 인지된 기업의 성과에 미치는 영향 요인에 관한 연구", Information Systems Review, 제18권, 제3호, 2016, pp. 1-29. https://doi.org/10.14329/isr.2016.18.3.001
- 김상봉, 김정렬, "중소기업 신용보증지원 성과분석에 관한 연구", 산업경제 연구, 제26권, 제3호, 2013, pp. 1381-1399.
- 김영태, 이기영, "기업특성과 e-business의 활용이 경영성과에 미치는 영향", 한국경영학회 동계학술발표회 발표논문, 2002, pp. 519-542.
- 박지혜, "초연결시대의 협력: IT 기업 간 협력 네트워크와 성과에 관한 연구", Information Systems Review, 제19권, 제2호, 2017, pp. 21-35. https://doi.org/10.14329/isr.2017.19.2.021
- 백영미, 이점순, "전자상거래를 활용한 한국식품의 중국 수출 활성화 방안 연구", 중앙대학교 전자무역연구, 제14권, 제1호, 2016, pp. 1-21. https://doi.org/10.17255/ETR.14.1.201602.1
- 상 맹, 신용호, 이철우, "기업의 RFID 역량과 전략적 공급사슬역량 및 기업성과 간 관계에 관한 연구: 중국 내 물류, 유통, 공급망 기업을 중심으로", Information Systems Review, 제20권, 제2호, 2018, pp. 87-110. https://doi.org/10.14329/isr.2018.20.2.087
- 신용보증기금 정보시스템, 2018, https://www.kodit.co.kr.
- 이선로, 김기영, "IT와 SCM 프로세스 관리역량이 e-SCM 성과에 미치는 영향에 관한 연구", Asia Pacific Journal of Information Systems, 제17권, 제3호, 2007, pp. 79-103.
- 이유진, "2018년 중소 제조기업 수출경쟁력 실태조사", 한국무역협회, 제34호, 2018, pp. 1-30.
- 이태희, 박정선, "전자상거래의 서비스품질과 재이용성과에 관한 연구", 한국산업경영학회 2017년도 춘계학술대회 발표논문집, 2017, pp. 243-248.
- 이태희, 이중정, 홍성완, 박영훈, "한국 주요기업 ERP 도입효과 분석: 재무성과 비교를 중심으로", 한국경영정보학회 학술대회논문집, 2006, pp. 949-956.
- 장동환, 신용보증 평가요소와 재무성과에 대한 실증분석 (박사학위논문), 한성대학교, 2018.
- 최길현, e-business의 이해, 신용보증기금, 2007, pp. 134-155.
- 최종민, "전자상거래 도입 영향요인들에 관한 통합적 연구: 공급업체 전자 상거래를 중심으로", Information Systems Review, 제15권, 제1호, 2013, pp. 1-24.
- 한창희, 김민관, 임창규, "B2B 전자상거래 보증 서비스의 효과 및 가치 분석", 한국전자거래학회지, 제15권, 제4호, 2010, pp. 265-283.
- Banker, R. D., G. Potter, and D. Srinivasan, "An empirical investigation of an incentive plan that includes non-financial performance measures", Accounting Review, Vol.75, No.1, 2000, pp. 65-92. https://doi.org/10.2308/accr.2000.75.1.65
- Blili, S. and L. Raymond, "Information technology: Threats and opportunities for small and medium-sized enterprise", International Journal of Information Management, Vol.13, No.6, 1993, pp. 439-448. https://doi.org/10.1016/0268-4012(93)90060-H
- Boselie, P., G. Dietz, and C. Boon, "Commonalities and contradictions in HRM and performance research", Human Resource Management Journal, Vol.15, No.3, 2005, pp. 67-94. https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2005.tb00154.x
- Boxall, P., "High-performance work systems: What, why, how and for whom?", Asia Pacific Journal of Human Resources, Vol.50, No.2, 2012, pp. 169-186. https://doi.org/10.1111/j.1744-7941.2011.00012.x
- Certo, S. T., R. H. Lestsr, C. M. Dalton, and D. R. Dalton, "Top management teams, strategy and financial performance: A meta analytic examination", Journal of Management Studies, Vol.43, No.6, 2006, pp. 813-839. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2006.00612.x
- Choudhury, V., K. S. Hartzel, and B. R. Konsynski, "Uses and consequences of electronic markets: An empirical investgation in the aircraft parts industry", MIS Quarterly, Vol.22, No.4, 1998, pp. 471-507. https://doi.org/10.2307/249552
- Cooper, W. W., L. M. Seiford, K. Tone, and J. Zhu, "Some models and measures for evaluating performances with DEA: Past accomplishments and future prospects", Journal of Productivity Analysis, Vol.28, No.3, 2007, pp. 151-163. https://doi.org/10.1007/s11123-007-0056-4
- Kaplan, R. S. and D. P. Norton, "The balanced scorecard measures that drive performance", Harvard Business Review, Vol.83, No.7, 2005, pp. 172-180.
- Kettinger, W. J. and G. Hackbarth, "Selling in the Era of the "Net": Integration of electronic commerce in small firms", Proceedings of ICIS, 1997, pp. 249-262.
- Klein, L. R. and J. A. Quelch, "Business-to-Business market making on the internet", International Marketing Review, Vol.14, No.5, 1997, pp. 345-361. https://doi.org/10.1108/02651339710367647
- Levy, M., P. Powell, and R. Galliers, "Assessing information system strategy development frameworks in SMEs", Information & Management, Vol.36, No.5, 1999, pp. 27-261 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(99)00020-8
- Malone, T. W., J. Yates, and R. I. Benjamin, "Electronic markets and electronic hierarchies", Communications of the ACM, Vol.30, No.6, 1987, pp.48-97. https://doi.org/10.1145/7885.7888
- Miller, N. J. and T. L. Besser, "Exploring decision strategies and evaluations of performance by networked and non-networked small U.S. businesses", Journal of Developmental Entrepreneurship, Vol.10, No.2, 2005, pp. 167-186. https://doi.org/10.1142/S1084946705000124
- Niven, P. T., "Balanced score card diagnostics-maintaining maximum performance", The American Accounting Association, Vol.21, No.2, 2006, pp. 1-158.
- O'Regan N. and A. Ghobadian, "Short and long-term performance in manufacturing SMEs", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.53, 2004, pp. 405-424. https://doi.org/10.1108/17410400410545888
- Poon, S., "Business environment and internet commerce benefit: A small business perspective", European Journal of Information System, Vol.9, No.2, 2000, pp. 72-81. https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000361
- Swilley, E., C. F. Hofacker, and B. T. Lamont, "The evolution from e-commerce to M-commerce: Pressures, firm capabilities and competitive advantage in strategic decision making", International Journal of e-Business Research, Vol.8, No.1, 2012, pp. 1-16. https://doi.org/10.4018/jebr.2012010101
- Wu, F., V. Mahajan, and S. Balasubramanian, "An analysis of e-business adoption and its impact on business performance", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.13, No.4, 2003, pp. 425-447. https://doi.org/10.1177/0092070303255379
- Zhu, K. and K. L. Kraemer, "e-commerce metrics for net enhanced organizations: Assessing the value of e-commerce to firm performance in the manufacturing sector", Information Systems Research, Vol.13, No.3, 2002, pp. 275-295. https://doi.org/10.1287/isre.13.3.275.82