DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on the Effect of e-Commerce Guarantee Provided in Connection with e-Marketplace on the Management Performance of SMEs

e-Marketplace와 연계되어 제공되는 전자상거래 보증이 중소기업의 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증연구

  • Myung Soo Kang (Department of Business Consulting, Hanyang University) ;
  • Chang Hee Han (School of Business Administration, Hanyang University)
  • 강명수 (한양대학교 일반대학원 경영컨설팅학과) ;
  • 한창희 (한양대학교 경영학부)
  • Received : 2019.03.11
  • Accepted : 2019.04.08
  • Published : 2019.05.31

Abstract

Recently, the domestic e-commerce market has achieved remarkable growth through the spread of e-commerce throughout the industry. Nevertheless, the ratio of e-commerce use by our small and medium-sized enterprises has turned out to be very low. The reason for this low participation rate of SMEs in B2B e-commerce market is due to various reasons, but also the lack of empirical performance measurement and evaluation considering the characteristics of B2B e-commerce market in which SMEs participate. Therefore, this study was intended to analyze the effectiveness of B2B e-commerce use of B2B e-commerce to companies that are provided in conjunction with e-Marketplace by public credit guarantee agencies with experience in use. To this end, 14 items related to finance derived through prior research were used to conduct management performance analysis and hypothesis verification from a financial perspective. The implications of this study are expected to be that an empirical performance analysis from the financial perspective of a B2B e-commerce guarantee Utilized company can be used as a basis for policymaking for the activation of the B2B e-commerce guarantee in the future, thus contributing to the establishment of a stable business environment by supporting the expansion of e-commerce by small and medium-sized businesses.

최근 국내 전자상거래시장은 산업전반에 전자상거래의 확산을 통해 괄목할 만한 성장을 이루고 있다. 그럼에도 우리 중소기업의 전자상거래 활용 비율은 매우 저조한 것으로 나타나고 있다. 이렇게 중소기업의 B2B 전자상거래시장 참여율이 저조한 이유는 다양한 원인이 있을 수 있으나, 중소기업이 참여하는 B2B 전자상거래시장의 특성을 고려한 실증적 성과 측정 및 평가의 부재도 주요한 원인으로 사료된다. 따라서 본 연구는 B2B 전자상거래 참여기업이라면 대부분 활용경험이 있는 공적신용보증기관이 e-Marketplace와 연계하여 제공하고 있는 전자상거래 보증 이용기업을 대상으로 B2B 전자상거래 활용효과를 분석하고자 하였다. 이를 위해 선행 연구를 통하여 도출한 14개 재무관련 항목을 이용하여 재무적 관점에서 경영성과 분석 및 가설검증을 진행하였다. 본 연구결과를 통한 시사점은 B2B 전자상거래 보증 이용기업의 재무적 관점의 실증적 성과분석이 향후 B2B 전자상거래 보증의 활성화를 위한 정책수립의 기초자료로 활용되어 중소기업의 전자상거래 확대 지원을 통해 안정적인 비즈니스 환경을 구축하는데 기여할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2018년 한양대학교 교내연구비 지원으로 연구되었음(HY-2018-G).

References

  1. 금명기, 오재인, "지속가능경영 노력이 인지된 기업의 성과에 미치는 영향 요인에 관한 연구", Information Systems Review, 제18권, 제3호, 2016, pp. 1-29. https://doi.org/10.14329/isr.2016.18.3.001
  2. 김상봉, 김정렬, "중소기업 신용보증지원 성과분석에 관한 연구", 산업경제 연구, 제26권, 제3호, 2013, pp. 1381-1399.
  3. 김영태, 이기영, "기업특성과 e-business의 활용이 경영성과에 미치는 영향", 한국경영학회 동계학술발표회 발표논문, 2002, pp. 519-542.
  4. 박지혜, "초연결시대의 협력: IT 기업 간 협력 네트워크와 성과에 관한 연구", Information Systems Review, 제19권, 제2호, 2017, pp. 21-35. https://doi.org/10.14329/isr.2017.19.2.021
  5. 백영미, 이점순, "전자상거래를 활용한 한국식품의 중국 수출 활성화 방안 연구", 중앙대학교 전자무역연구, 제14권, 제1호, 2016, pp. 1-21. https://doi.org/10.17255/ETR.14.1.201602.1
  6. 상 맹, 신용호, 이철우, "기업의 RFID 역량과 전략적 공급사슬역량 및 기업성과 간 관계에 관한 연구: 중국 내 물류, 유통, 공급망 기업을 중심으로", Information Systems Review, 제20권, 제2호, 2018, pp. 87-110. https://doi.org/10.14329/isr.2018.20.2.087
  7. 신용보증기금 정보시스템, 2018, https://www.kodit.co.kr.
  8. 이선로, 김기영, "IT와 SCM 프로세스 관리역량이 e-SCM 성과에 미치는 영향에 관한 연구", Asia Pacific Journal of Information Systems, 제17권, 제3호, 2007, pp. 79-103.
  9. 이유진, "2018년 중소 제조기업 수출경쟁력 실태조사", 한국무역협회, 제34호, 2018, pp. 1-30.
  10. 이태희, 박정선, "전자상거래의 서비스품질과 재이용성과에 관한 연구", 한국산업경영학회 2017년도 춘계학술대회 발표논문집, 2017, pp. 243-248.
  11. 이태희, 이중정, 홍성완, 박영훈, "한국 주요기업 ERP 도입효과 분석: 재무성과 비교를 중심으로", 한국경영정보학회 학술대회논문집, 2006, pp. 949-956.
  12. 장동환, 신용보증 평가요소와 재무성과에 대한 실증분석 (박사학위논문), 한성대학교, 2018.
  13. 최길현, e-business의 이해, 신용보증기금, 2007, pp. 134-155.
  14. 최종민, "전자상거래 도입 영향요인들에 관한 통합적 연구: 공급업체 전자 상거래를 중심으로", Information Systems Review, 제15권, 제1호, 2013, pp. 1-24.
  15. 한창희, 김민관, 임창규, "B2B 전자상거래 보증 서비스의 효과 및 가치 분석", 한국전자거래학회지, 제15권, 제4호, 2010, pp. 265-283.
  16. Banker, R. D., G. Potter, and D. Srinivasan, "An empirical investigation of an incentive plan that includes non-financial performance measures", Accounting Review, Vol.75, No.1, 2000, pp. 65-92. https://doi.org/10.2308/accr.2000.75.1.65
  17. Blili, S. and L. Raymond, "Information technology: Threats and opportunities for small and medium-sized enterprise", International Journal of Information Management, Vol.13, No.6, 1993, pp. 439-448. https://doi.org/10.1016/0268-4012(93)90060-H
  18. Boselie, P., G. Dietz, and C. Boon, "Commonalities and contradictions in HRM and performance research", Human Resource Management Journal, Vol.15, No.3, 2005, pp. 67-94. https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2005.tb00154.x
  19. Boxall, P., "High-performance work systems: What, why, how and for whom?", Asia Pacific Journal of Human Resources, Vol.50, No.2, 2012, pp. 169-186. https://doi.org/10.1111/j.1744-7941.2011.00012.x
  20. Certo, S. T., R. H. Lestsr, C. M. Dalton, and D. R. Dalton, "Top management teams, strategy and financial performance: A meta analytic examination", Journal of Management Studies, Vol.43, No.6, 2006, pp. 813-839. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2006.00612.x
  21. Choudhury, V., K. S. Hartzel, and B. R. Konsynski, "Uses and consequences of electronic markets: An empirical investgation in the aircraft parts industry", MIS Quarterly, Vol.22, No.4, 1998, pp. 471-507. https://doi.org/10.2307/249552
  22. Cooper, W. W., L. M. Seiford, K. Tone, and J. Zhu, "Some models and measures for evaluating performances with DEA: Past accomplishments and future prospects", Journal of Productivity Analysis, Vol.28, No.3, 2007, pp. 151-163. https://doi.org/10.1007/s11123-007-0056-4
  23. Kaplan, R. S. and D. P. Norton, "The balanced scorecard measures that drive performance", Harvard Business Review, Vol.83, No.7, 2005, pp. 172-180.
  24. Kettinger, W. J. and G. Hackbarth, "Selling in the Era of the "Net": Integration of electronic commerce in small firms", Proceedings of ICIS, 1997, pp. 249-262.
  25. Klein, L. R. and J. A. Quelch, "Business-to-Business market making on the internet", International Marketing Review, Vol.14, No.5, 1997, pp. 345-361. https://doi.org/10.1108/02651339710367647
  26. Levy, M., P. Powell, and R. Galliers, "Assessing information system strategy development frameworks in SMEs", Information & Management, Vol.36, No.5, 1999, pp. 27-261 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(99)00020-8
  27. Malone, T. W., J. Yates, and R. I. Benjamin, "Electronic markets and electronic hierarchies", Communications of the ACM, Vol.30, No.6, 1987, pp.48-97. https://doi.org/10.1145/7885.7888
  28. Miller, N. J. and T. L. Besser, "Exploring decision strategies and evaluations of performance by networked and non-networked small U.S. businesses", Journal of Developmental Entrepreneurship, Vol.10, No.2, 2005, pp. 167-186. https://doi.org/10.1142/S1084946705000124
  29. Niven, P. T., "Balanced score card diagnostics-maintaining maximum performance", The American Accounting Association, Vol.21, No.2, 2006, pp. 1-158.
  30. O'Regan N. and A. Ghobadian, "Short and long-term performance in manufacturing SMEs", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.53, 2004, pp. 405-424. https://doi.org/10.1108/17410400410545888
  31. Poon, S., "Business environment and internet commerce benefit: A small business perspective", European Journal of Information System, Vol.9, No.2, 2000, pp. 72-81. https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000361
  32. Swilley, E., C. F. Hofacker, and B. T. Lamont, "The evolution from e-commerce to M-commerce: Pressures, firm capabilities and competitive advantage in strategic decision making", International Journal of e-Business Research, Vol.8, No.1, 2012, pp. 1-16. https://doi.org/10.4018/jebr.2012010101
  33. Wu, F., V. Mahajan, and S. Balasubramanian, "An analysis of e-business adoption and its impact on business performance", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.13, No.4, 2003, pp. 425-447. https://doi.org/10.1177/0092070303255379
  34. Zhu, K. and K. L. Kraemer, "e-commerce metrics for net enhanced organizations: Assessing the value of e-commerce to firm performance in the manufacturing sector", Information Systems Research, Vol.13, No.3, 2002, pp. 275-295. https://doi.org/10.1287/isre.13.3.275.82