DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on User Evaluation about Package Design of Home Meal Replacement

가정편의식 패키지 디자인에 대한 사용자 평가 연구

  • 양근영 (인제대학교 디자인연구소)
  • Received : 2018.12.21
  • Accepted : 2019.02.09
  • Published : 2019.02.28

Abstract

While one person household and nuclear family have been increasing, supermarkets began to launch home meal replacement(HMR) promotion. Each brand competes over various types of HMR such as box lunch. In particular, the sales of HMR have been increasing due to one-person households. Experts predicted HMR market will be increased in the future as well. This study presents design evaluation with regards to HMR package design for elders. The methods of this study are: First, research literature review on senior society and analyse the design for both domestic and foreign HMR products. Second, survey on product design for evaluation was conducted. Third, user's evaluation survey was conducted on elders. As a result, containers mostly came in cup or box shaped package designs. The package provided both still and illustration image of food. The HMR design for elders are recommended as follows: first, HMR should be service designed for users. Second, the design should be for elders as well. Third, the design should be empathetic and abundant. For user-interface, the packaging material shall not be slippery and the shape of grip should be considered thoroughly for the elder's design.

이 연구는 고령화 사회 및 개인핵가족사회에 진입하는 우리나라의 현 상황에서 가정편의식 제품을 편리하게 사용할 수 있는 디자인에 대하여 알아보고자 한다. 연구방법으로 첫째, 가정편의식 이론적 고찰로서 문헌자료 및 선행연구조사를 하였다. 둘째, 디자인 조사로서 가정편의식 디자인 사례 분류를 하였다. 셋째, 실제 사용하는 이용자를 대상으로 사용자 평가 및 감성평가 조사를 실시하였다. 제품 디자인 감성평가에 의한 요인분석 결과 3개의 대표 요인으로 분류되어졌다. 1요인은 "형태적 감성", 2요인은 "기능적 감성", 3요인은 "심리적 감성"으로 연구자에 의한 대표 감성언어 명칭을 3가지로 부여하였다. 가정편의식 패키지 디자인으로 다음과 같이 제작되어져야할 것이다. 첫째, 용기를 들때 대부분 비닐용기로 되어져있어 미끄러지고 떨어뜨리기 쉽기 때문에 용기에 그립감을 주어 잘 떨어뜨리지 않게 한다. 둘째, 손목이나 손가락 힘이 약한 고령자를 위하여 쉽게 뜯을 수 있게 제작 한다. 또한, 색상과 관련하여 차가운 한색계열 색상보다는 따뜻한 난색 계열색상을 이용하여 제공한다.

Keywords

References

  1. 이보은, 한 접시요리: 나를 위한 소박한 가정식, 사피엔스21, 2010
  2. 엄애선, 수출용비빔밥 HMR 생산을 위한 공정 및 제품 개발, 농림축산식품부, 2014
  3. 문정훈, 서울 사람들은 어떤 가공 식품을 먹을까? 가정편의식 편의점 식품 라면 중심으로, 경기도농업기술 진흥원, 2016
  4. 박성진, 가정식 대체식품 산업의 현황과 정책과제, 한국농촌경제연구원, 2015
  5. 최성식, HMR 무엇이고 어떻게 성공할 것인가: 가정편의식 완벽가이드, 지식공간, 2012
  6. 채용우, 김양숙, 시장세분화를 통한 곡류 HMR 구매패턴, 농촌진흥청 기술협력국 농산업경영과, 2014
  7. 김철중, 인간 감성파악 및 측정기술개발, 한국표준과학연구원, 과학기술처, 1993
  8. 김현정, 김동진, 가정식사대용식 소비자의 시장세분화에 관한 연구, 한국조리학회지, 19권, 제2호, 2013
  9. 류미현, 대학생소비자의 즉석섭취식품 안전만족도에 따른 재구매의도 및 추천의도, 건국대학교, 2013
  10. 이정현, 디자인 구조 매트릭스를 활용한 토탈 디자인프로세스에 관한 연구, 15(5), 디자인융복합학회, 2016
  11. 이정규, 편의점 가정간편식 구매고객이 세분시장 특성분석, 신한대학교 석사학위논문, 2017
  12. 이정민, 현대 디자인에서 사용자 관여- 관여행태 및 주요 디자인접근법 분석, 디자인융복합학회, 14(4), 2015
  13. 이하영, HMR 디자인 개발을 위한 전략연구, 한국산업기술대학교, 2012
  14. 임현진, 신체적 노화를 배려한 생애주택 관점에서의 아파트 거주 노인 노후 주거의식 연구, 디자인융복학회, 12(6), 2013
  15. 양근영, 인간의 행동 유발에 따른 UX디자인의 사용평가연구, 14(4), 한국기초조형학회, 2013
  16. 정경희, 노인의 특성변화와 정책과제, 보건복지포럼, 2014
  17. 조혜빈, 도시 주부의 가정간편식 시장세분화와 구매행동 결정요인에 관한 연구", 서울대학교 대학원, 2014
  18. 최성식, HMR은 무엇이고 어떻게 성공할 것인가, 지식공간, 2012
  19. 최성운, 나영선, 라이프스타일에 따른 HMR의 구매동기와 선택속성이 재구매의도에 미치는 영향, 한국조리학회, 19(5), 2013