DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Improvement Direction of Onboarding Process Design for Elevating Early User Experience of Online Games

온라인 게임의 초반 사용자 경험 향상을 위한 진입 과정 디자인 개선 방향 연구

  • 양승희 (고려대학교 산업디자인학과) ;
  • 유승헌 (고려대학교 산업디자인학과)
  • Received : 2019.08.09
  • Accepted : 2019.08.22
  • Published : 2019.08.31

Abstract

As the game industry is steadily becoming the spotlight industry, the importance of user experience design in game industry is increasing. This study tried to approach game from the viewpoint of user experience design and aimed to analyze the onboarding process focusing on user accessibility and retention in an online game. First, through literature review, onboarding process was devided into three stages. Then each stages were analyzed into experience design, game design elements to derive the key UX factors. Second, based on the UX elements, the game experience and cognitive element analysis frame was presented. With this frame, five domestic online games were qualitatively analyzed and cognitive elements of each game's onboarding process were derived. Key cognitive factors in each stages were, selective attention in the discovery stage, working memory and active learning in the learning stage, and participation and motivation in the immersion stage. Finally, improvement direction were presented, focusing on the key cognitive factors. These studies highlight the importance of the user entry process in online games and suggests improvements to lower entry barriers.

현재 게임 산업의 규모는 급성장하며 주목받는 산업으로 자리 잡고 있다. 따라서 게임 분야에 대한 체계적인 사용자 경험 디자인의 중요성 또한 높아지고 있다. 본 연구에서는 상대적으로 사용자 유입과 유출이 빈번한 온라인 게임에서 사용자 접근과 유지를 위한 진입 과정에 대한 분석을 수행하여, 진입 과정의 개선 방향성을 제시하고자 한다. 본 연구는 첫째, 문헌 고찰을 통해 사용자의 게임 초기 경험인 진입 과정을 발견, 학습, 몰입의 3단계로 정의하여 구분하였고, 이를 경험 디자인, 게임 디자인 요소로 분석하여 진입 과정의 단계별 영향을 미치는 UX 요소를 도출하였다. 둘째, 도출된 UX 요소를 바탕으로 게임 경험 및 인지 요소 분석 프레임을 제시하였고, 이를 통해 5가지 국내 대표 온라인 게임을 정성적으로 분석하였다. 사례분석을 통해 게임들의 진입 과정 구성과 핵심 인지 요소를 도출할 수 있었다. 결론적으로 발견 단계는 선택적 주의집중, 학습 단계에선 작업 기억과 능동적 학습, 그리고 몰입 단계는 참여와 동기가 핵심적 인지 요소로 작용하였다. 마지막으로 도출된 핵심 인지 요소를 중심으로 진입 과정의 단계별 개선 방향성을 제시하였다. 이와 같은 연구를 통해 온라인 게임에서 사용자 진입 과정의 중요성을 강조하고, 진입장벽을 낮출 수 있는 개선안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. Barnetta, L., Harveyb, C., & Gatzidisa, C. (2018). First time user experiences in mobile games: An evaluation of usability. Entertainment Computing, 27, 82-88 https://doi.org/10.1016/j.entcom.2018.04.004
  2. Bartle, R. (1996). Hearts, Clubs, Diamonds, Spades : Players who suit MUDS. Journal of MUD Research, 1(1), 19
  3. Chen, J. (2007). Flow in games(and Everything Else). ACM Communications, 50(4), 31-34 https://doi.org/10.1145/1232743.1232769
  4. Desurvire, H., & Wiberg, C. (2015). User experience design for inexpereienced gamers: GAP-game approachability principles. Human-Computer Interaction Series. Springer, Cham, 169-186
  5. Herodotou, C., Winters, N., & Kambouri, M. (2015). An iterative, multidisciplinary approach to studying digital play motivation: The model of game motivation, games and culture. Games and Culture, 10(3), 249-268 https://doi.org/10.1177/1555412014557633
  6. Pyzybylski, A., Rigby, C., & Ryan, R.(2010). A motivational model of video game engagement, review of general psychology. Review of General Psychology, 14(2), 154-166 https://doi.org/10.1037/a0019440
  7. 이준영, 이제성. (2017). 게임 플레이어 유형에 따른 몰입 및 충성도 연구. Journal of Korea Game Society, 17(5), 71-80 https://doi.org/10.7583/JKGS.2017.17.5.71
  8. 최동성, 김호영, 김진우. (1999). 컴퓨터 게임의 디자인 요소에 대한 상대적 중요도 연구 - 제작자와 소비자 간의 비교를 중심으로 한국 경영정보학회 학술대회, 1999(1), 451-460
  9. Shannon, A., Boyce, A., Gadwal, C., & Barnes, T. (2013). Effective practices in game tutorial systems. International Conference on the Foundation of Digital Games, 8, 338-345
  10. Siu, K., & Riedl, M. (2016). Reward systems in human computation games. CHI Play, 16, 266-275
  11. Despain, W. (2012). 100 Principles of game design, San Francisco: New Riders
  12. Garrett, J. (2011). The elements of user experience, San Francisco: New Riders
  13. Hodent, C. (2018). The Gamer's Brain: How neuroscience and UX can impact video game design, Florida: CRC Press
  14. Krug, S. (2014). Don't make me think, revisited : a common sense approach to Web usability, San Francisco: New Riders
  15. Macklin, C., Sharp, J. (2017). Games, design and play, Massachusetts: Addison-Wesley
  16. Nakamura, J., Csikszentmihalyi, M. (2014). The concept of flow : Flow and the foundations of positive psychology, Germany, Berlin: Springer
  17. Wickens, C. (2013) Engineering psychology and human performance, England, London: Pearson
  18. Norman, D. (1999). Affordance, conventions, and design, Interactions, 6(3), 38-43 https://doi.org/10.1145/301153.301168
  19. Lazzaro, N.(2004). Why we play games: Four keys to more emotion in player experiences. Retrieved from http://twvideo01.ubm-us.net/o1/vault/gdc04/slides/why_we_play_games.pdf
  20. 문초이, 김세진 (2018). 그것이 알고싶다:초반 진입 경험(FTUE)이 게임의 재미에 미치는 영향편. (Nexon Developers Conference). URL: http://ndcreplay.nexon.com/NDC2018/sessions/NDC2018_0046.html#c=NDC2018