DOI QR코드

DOI QR Code

SF Movie Star Trek Series and the Motif of Time Travel

SF영화 <스타트랙> 시리즈와 시간여행의 모티프

  • 노시훈 (전남대학교 문화전문대학원)
  • Received : 2019.01.10
  • Accepted : 2019.02.14
  • Published : 2019.02.28

Abstract

The purpose of this article is to elucidate why the motif of time travel is repeated in the science fiction narrative by examining the functions of this motif in the SF movie series of Star Trek in its narrative and non-narrative aspects. Star Trek IV: The Voyage Home (1986) aims to attract the audience's interest in the story through the use of plausible time travel in the form of the slingshot effect which causes the spacecraft to fly at very fast speeds around an astronomical object. The movie also touches upon the predestination paradox that arises from a change of history in which it describes a formula of transparent aluminum that did not exist at the time. The film also serves as an evocation of the ideology of ecology by including humpback whales in the central narrative and responding to the real issue of the whale protection movement of the times. Star Track VIII: First Contact (1996) intends to interest the audience in the narrative with the warp drive, a virtual device that enables travel at speeds faster than that of light and a signature visual of Star Trek, at the time of its birth through time travel. The film emphasizes the continuation of peaceful efforts by warning the destruction of humanity that nuclear war can bring. It tackles with the view of pacifism and idealism by stressing the importance of cooperation between countries in the real world by making the audience anticipate the creation of the United Federation of Planets through encounters with the extraterrestrial. Star Trek: The Beginning (2009) improves interest through the idea of time travel to the past, this time using a black hole and the parallel universe created thereby. The parallel universe functions as a reboot, allowing a new story to be created on an alternate timeline while maintaining the original storyline. In addition, this film repeats the themes pacifism and idealism shown in the 1996 film through the confrontation between Spock (and the Starfleet) and Nero, the destruction of the Vulcan and the Romulus, and the cooperation of humans and Vulcans. Eventually, time travel in three Star Trek films has the function of maximizing the audience's interest in the story and allowing it to develop freely as a narrative tool. It also functions as an ideal solution for commenting on current problems in the non-narrative aspect. The significance of this paper is to stress the possibility that the motif of time travel in SF narrative will evolve as it continues to repeat in different forms as mentioned above.

본고의 목적은 SF영화 <스타트랙> 시리즈에 나타난 시간여행의 모티프가 서사적 측면과 비서사적 측면에서 하고 있는 기능에 대해 고찰함으로써 SF서사에서 이 모티프가 계속 반복되는 이유를 밝히는 데 있다. <스타트랙 IV: 시간 초월의 항해>(1986)는 실제로 사용되는 항법인 슬링샷으로 태양 주위를 돌파하여 그럴듯하게 시간여행을 하는 것과 당시에는 없던 투명 알루미늄의 제작 공식을 알려줘 역사에 변화를 가져오는 예정 역설을 불러오는 것을 통해 이야기에 대한 관객의 흥미를 끌고자 한다. 또한 이 영화는 혹등고래를 중심 서사에 포함시켜 고래 보호운동이라는 당대의 현실적 문제에 부응함으로써 생태주의라는 이데올로기를 환기시키는 기능을 한다. <스타트랙 VIII: 퍼스트 콘택트>(1996)는 빛보다 빠른 속도로의 비행을 가능하게 해주는 가상의 장치로 스타트랙을 대표하는 기술인 워프 드라이브를 시간여행을 통해 그 탄생 시점에서 다룸으로써 서사에 흥미를 더하고자 한다. 그리고 영화는 핵전쟁이 가져올 수 있는 인류의 멸망을 경고하여 평화적 노력을 계속할 것을 역설하고, 외계와의 조우로 행성연방의 창설을 예고하여 현실 세계에서의 국가 간 협력의 중요성을 강조함으로써 평화주의와 이상주의의 시각을 드러낸다. <스타트랙: 더 비기닝>(2009)은 블랙홀에 의한 과거로의 시간 여행과 그로 인해 생성된 평행우주라는 시간여행 서사 요소를 통해 흥미를 높이는데, 특히 후자는 그동안 전개된 이야기를 그대로 유지하면서 자유롭게 새로운 시간선의 이야기를 창조하도록 해주는 리부트 기능을 한다. 더불어 이 영화는 스팍(과 연방함대)과 네로의 대립, 벌컨 행성과 로물루스 행성의 파괴, 인간과 벌컨족의 협력을 통해 1996년 영화에서 보여주었던 평화주의와 이상주의를 반복한다. 결국 세 편의 <스타트랙> 영화에서 시간여행은 서사적 측면에서 이야기에 대한 관객의 흥미를 최대한으로 끌어올리고 서사를 자유롭게 전개하게 해주는 기능을 함과 동시에 비서사적 측면에서 현재의 문제에 대해 논평하고 이상적인 해결 방안을 제시하는 기능을 한다고 할 수 있다. 본고의 의의는 위와 같은 시간여행의 기능으로 볼 때 SF서사에서 시간여행의 모티프가 앞으로도 계속해서 반복되면서 진화할 것이라는 예상을 가능하게 한 데 있다.

Keywords