DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Sensibility Analysis of School Life and the Will to Farming of Students at Korea National College of Agricultural and Fisheries

한국농수산대학 재학생의 학교생활 감성 분석 및 영농의지에 관한 연구

  • Joo, J.S. (Korea National College of Agriculture and Fisheries) ;
  • Lee, S.Y. (Department of Agriculture and Fisheries Business, Korea National College of Agriculture and Fisheries) ;
  • Kim, J.S. (Department of Agriculture and Fisheries Business, Korea National College of Agriculture and Fisheries) ;
  • Shin, Y.K. (Department of Agriculture and Fisheries Business, Korea National College of Agriculture and Fisheries) ;
  • Park, N.B. (Department of Floriculture, Korea National College of Agriculture and Fisheries)
  • 주진수 (국립한국농수산대학 농어업.농어촌연구소) ;
  • 이소영 (국립한국농수산대학 농수산비지니스학과) ;
  • 김종숙 (국립한국농수산대학 농수산비지니스학과) ;
  • 신용광 (국립한국농수산대학 농수산비지니스학과) ;
  • 박노복 (국립한국농수산대학 화훼학과)
  • Received : 2019.10.21
  • Accepted : 2019.11.28
  • Published : 2019.12.20

Abstract

In this study we examined the preferences of college life factors for students at Korea National College of Agriculture and Fisheries(KNCAF). Analytical techniques of unstructured data used opinion mining and text mining techniques, and the results of text mining were visualized as word cloud. And those results were used for statistical analysis of the students' willingness to farm after graduation. The items of the favorable survey consisted of 10 items in 5 areas including university image, self-capacity, dormitory, education system, and future vision. After classifying the emotions of positive and negative in the collected questionnaire, a dictionary of positive and negative was created to evaluate the preference. The items of 'college image' at the time of university support, 'self after 10 years' after graduation, 'self-capacity' and 'present KNCAF' showed high positive emotion. On the other hand, positive emotion was low in the items of 'college dormitory', 'educational course', 'long-term field practice' and 'future of Korean agriculture'. In the cross-analysis of the difference in the will to farming according to gender, farming base, and entrance motivation, the will to farm according to gender and entrance motivation showed statistically significant results, but it was not significant in farming base. Also in binary logistic regression analysis on the will to farming, the statistically significant variable was found to be 'motivation for admission'

본 연구에서는 한농대에 재학 중인 3학년 학생을 대상으로 대학생활 선호도 및 졸업 후 영농의지를 파악하기 위하여 설문조사를 실시하였다. 연구 분석에는 구조화되지 않은 데이터의 분석 기법으로 오피니언 마이닝과 텍스트 마이닝 기법을 이용하였으며, 텍스트 마이닝의 결과는 워드 클라우드로 시각화하여 정보를 추출하였다. 또한 감성분석 결과를 이용하여 졸업 후 농사일을 하려는 학생들의 영농의지에 대한 통계적 분석을 하였다. 대학생활 호감도 조사는 대학 이미지, 자기 역량, 기숙사, 교육시스템, 미래 비전 등 5개 분야에 전체 10개 항목에 대하여 이루어졌다. 감성 분석을 위한 긍·부정 사전은 수집된 응답지에서 긍정과 부정의 감정을 분류하여 긍정어 사전과 부정어 사전을 각각 만들어 분석에 이용하였다. 분석 결과 10개 평가항목 가운데 대학 지원 당시의 '대학 이미지', 10년 후의 '자기 모습' 항목은 70% 이상, '자기 역량'과 '현재의 한농대' 항목은 60% 이상의 긍정적 감정을 나타냈다. 반면 '대학 기숙사' '교육과정' '장기현장실습' '한국 농업의 미래' 항목에 대해서는 긍정적 감성보다 부정적 감성이 높게 나타났다. 성별, 영농기반, 입학 동기에 따른 영농의지 차이의 교차 분석에서는 성별, 입학 동기에 따른 영농의지는 통계적으로 유의미한 결과가 나타났으나, 영농기반에서는 유의미하지 않은 결과가 나타났다. 또한 영농의지에 대한 이항 로지스틱 회귀분석에서는 통계적으로 유의미한 변수는 '입학 동기'로 파악되었으며, 본인의 의지로 입학한 학생일수록 영농의지가 형성될 확률이 높게 나타났다.

Keywords

References

  1. 김경태, 안정국, 김동현. (2018). 빅 데이터 활용서 (I). 시대인.
  2. 김영우. (2017). 쉽게 배우는 R 데이터 분석, 이지스퍼블리싱.
  3. 나종화. (2017). R 데이터마이닝, 자유아카데미.
  4. 남길임, 조은영. (2017). 한국어 텍스트 감성 분석, 커뮤니케이션북스.
  5. 조민호. (2019). 데이터 분석 전문가를 위한 R 데이터 분석. 정보문화사.
  6. 주진수 외 3인. (2018). 한국농수산대학 졸업생 영농정착 성공 사례집의 Text Mining. 현장농수산연구지 Vol. 20, No.2: 57-72.
  7. 주진수 외 5인. (2018). 비정형 데이터 마이닝을 활용한 한국농수산대학 재학생의 학교생활 감성 분석(1). 현장농수산연구지 Vol. 21, No.1: 99-114.
  8. 황인욱 외 3인. (2017). 청년농업인의 영농정착 성공 특성 및 영농수준에 관한 연구. 현장농수산연구지 Vol. 20, No.1: 145-162.
  9. http://100.daum.net/encyclopedia/view/125XX53100024
  10. http://antilibrary.org/490
  11. http://blog.naver.com/PostView.nhn?-blogId=gywlsangel&logNo=221324538649
  12. http://blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=sunilee0324&logNo=221312513268
  13. http://cafe.daum.net/busanopenheart-/GQTH/615?q=%EA%B0%90%EC%A0%95%ED%91%9C%ED%98%84%%EB%8B%A8%EC%96%B4
  14. http://cafe.daum.net/spyouth/6q2Q/248?q=%EA%B0%90%EC%A0%95%ED%91%9C%ED%98%84%%EB%8B%A8%EC%96%B4
  15. https://fors.tistory.com/305
  16. http://kutar37.tistory.com/27
  17. https://mrkevinna.github.io/R-%EA%B8%B0%EC%B4%88-4/
  18. https://magician-of-c.tistory.com/23