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민간경비 종사자의 ICT직무교육과정 개발에 관한 연구

A Study on the Development of ICT Curriculum for Private Security Workers

  • 심현 (순천대학교 산학협력단) ;
  • 권경애 (고용노동부 순천고용센터)
  • 투고 : 2018.10.13
  • 심사 : 2019.04.15
  • 발행 : 2019.04.30

초록

본 연구는 아파트 경비원들을 중심으로 실시되고 있는 ICT직무교육과정을 개발하고 실제로 적용한 결과를 분석하였다. 아파트 민간경비종사자의 대다수가 노인인 점을 고려하여 노인의 컴퓨터에 대한 태도, 노인의 신체적 인지적 특성을 분석하여 노인교육을 위한 ICT직무 코스웨어를 설계하고 교육콘텐츠를 개발하였다. 교육프로그램을 실험집단에 적용하여 사전 사후 검사결과를 통해 만족도와 교육적 효과를 분석하였다. 분석결과 교육프로그램의 만족도는 전체적으로 평균 4.00점대 이상의 높은 만족도를 보였으며, 노인정보화 교육프로그램 정성적 평가 검사 도구를 활용해 교육프로그램 투입 전 후로 실험집단의 인터넷 자기 효능감, 인터넷 활용능력 향상, 인터넷 이용용도 인지, 개인정보화 의지, 생활교정, 세대 간 갈등해소, 자신감, 인터넷 스트레스 등이 통계적으로 유의미하게 상승했음을 확인하였다. 이러한 결과를 종합해 보면 본 연구에서 개발한 "민간경비 ICT직무교육" 교육프로그램이 노인정보화에 효과적이며 다른 노인교육 프로그램에 적용 및 촉진에 기여할 수 있을 것이다.

This study developed the ICT curriculum focusing on apartment security guards and analyzed the actual application results. We developed the educational contents and it designed ICT job courseware for elder education by considering and that designed in consideration of the computer attitudes and physical and cognitive characteristics of the elderly. The educational program was applied to the experimental group and the satisfaction and the educational effect were analyzed through the pre and post test results. As a result of the analysis, the satisfaction level of the education program was higher than the average of 4.00 points. The elderly informal education program was examined by using the qualitative assessment test tool before and after the application of the education program. Internet self-efficacy of experiment group, improvement of internet utilization ability, usage of internet use, personal information willingness, life correction, elimination of conflict among generations, self-confidence, and internet stress increased statistically significantly. These results suggest that the "Private Expense ICT Job Training" program developed in this study can be effective for elderly informatization and can be applied to other elderly education programs and contribute to promotion.

키워드

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그림 1. 교육시작페이지와 교육수료안내페이지 Fig. 1 Training start page & education completion guide page

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그림 2. 마우스 조작 연습화면 Fig. 2 Mouse operation exercise screen

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그림 3. 진단평가 화면 Fig. 3 Diagnostic evaluation screen

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그림 4. 직무교육 화면 Fig. 4 Job training screen

표 1. 성인학습자의 심리적 특성, 사회적 특성, 신체적 특성을 고려한 설계 반영 내용 Table 1. The design reflects the psychological, social, and physical characteristics of adult learners

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표 2. 노인 사용자의 컴퓨터 용어, 기술, 개념의 이해에 대한 개선 원칙과 설계방향 Table 2. Principles and direction of improvement for understanding elderly users' computer terminology, skills and concepts

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표 3. 구현 코스웨어의 학습내용 Table 3. Contents of implementation courseware

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표 4. 교육대상자 일반적 특성 Table 4. General characteristics of the subjects

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표 5. 교육프로그램 만족도 질문구성 Table 5. Educational program satisfaction question configuration

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표 6. 노인정보화 교육프로그램 정성적 평가항목 Table 6. Qualitative evaluation items of elderly informatization education program

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표 7. 만족도에 관한 기술 통계량 산출 Table 7. Calculating descriptive statistics on satisfaction

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표 8. 사전‧사후 검사결과의 노인 정보화 교육프로그램 정성적 평가 Table 8. Pre-and Post-test Result of qualitative evaluation of information education program for the elderly

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