DOI QR코드

DOI QR Code

이공계 대학 유학생을 위한 수학교육 프로그램 설계 및 적용

A Study on the Design of Mathematics Education Program for Foreign Students Majoring in Natural Science and Engineering at University in Korea

  • Kim, Soocheol (Dept. Mathematics Education, Daegu Catholic University)
  • 투고 : 2019.04.29
  • 심사 : 2019.05.15
  • 발행 : 2019.05.31

초록

이 연구는 국내 이공계 대학에 진학한 유학생들의 전공기초 역량을 신장시키고 중도탈락을 예방하기 위한 수학교육 프로그램을 개발하는데 그 목적이 있다. 연구자는 유학생을 위한 수학교육 프로그램의 핵심인 보충 교재를 개발하여 5차시 분량의 수업에 실제로 적용하였다. 적용 대상은 중국인 유학생 5명으로, 남학생 4명과 여학생 1명이며, 유학생들은 공과대학과 자연과학대학에 소속되어 있다. 이 연구를 수행하기 위하여 연구자는 5차시 분량의 수업 동영상을 모두 촬영하여 그 내용을 전사하였으며, 전사된 내용은 NVivo 12를 활용하여 질적으로 분석되었다. 분석 결과, 수학교육 프로그램에 참여하기 전, 유학생들은 무리함수와 지수함수의 그래프를 전혀 그리지 못하였고 극한의 개념도 전혀 이해하지 못하였다. 그러나 이 프로그램을 적용한 결과, 모든 유학생들이 무리함수와 지수함수의 그래프 개형을 그릴 수 있었으며, 극한값도 정확하게 계산하였다. 이공계 유학생을 위한 수학교육 프로그램 개발 시, 그들의 수준에 맞는 교재 개발이 매우 중요하다. 교재 개발 시에는 대학 수학에 학습하는데 핵심이 되는 내용을 선정·조직하고 유학생들의 한국어 수준을 고려하여 수학적 개념이나 예제를 제시할 필요가 있다. 또한 한국에서 통용되는 수학 용어를 자국어나 영어로 함께 제시하려는 노력도 필요할 것이다.

In this study, mathematics education program was developed for the foreign students who entered the science and engineering college of Korea in order to improve their basic competency and to prevent dropouts. It is applied to 5 Chinese students, 4 male students and 1 female student. Three students are majoring in engineering college and two students are majoring in natural science college. Before applying the mathematics education program to foreign students, most students did not draw a graph of the 'irrational function' and the 'exponential function' and did not understand the concept of the 'limit' at all. However, after applying the mathematics program, all foreign students were able to draw graphs of the various function and the limit values were calculated accurately. Through the results of this study, the researcher proposes some of the following. When developing mathematics education programs for foreign students, it is very important to develop teaching materials suitable for their level. Textbook developers need to select and organize contents that are essential for learning in university mathematics and to present mathematical concepts and examples considering the Korean language level of foreign students. Moreover, it will be necessary to try to present mathematical terms commonly used in Korea in their native language or English.

키워드

참고문헌

  1. Ministry of Education, Study Korea 2020 Project('13-'20). (2012).
  2. Kim, S. C., Analyzing Educational Situation of Basic Courses at College of Natural Science and Engineering for Foreign Students. Convergence Research Letter. (2018), Vol.5, No.2, pp.409-412.
  3. Kim, S. C., Exploring the Foreign Students' Learning Experiences in Natural Science Basic Course at College of Engineering in Korea. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology (2019), Vol.9, No.2, pp.259-269.
  4. Jon, J. E., International Students' Drop-out Rate: Determining Factors at the Institutional Level. Global Studies Education. (2016), Vol.8, No.3, pp.29-51. https://doi.org/10.19037/agse.8.3.02
  5. Lee, B. S., Exploratory Analysis of Institutional Influences on College Student Withdrawal. Korean journal of educational research. (2003), Vol.41, No.2, pp.135-154.
  6. Kim, S. C., A Development of Math-Support-Program for Foreign Students at Natural Science and Engineering College of Korea. Convergence Research Letter. (2018), Vol.4, No.4, pp.513-518.
  7. Lee, B. K., Yu, G. S., Chang, S. C., Studies on University Curricula Programs Developed in Response to Globalization in Korea. Korean Journal of General Education. (2013), Vol.7, No.2, pp.221-248.
  8. Jeong, M. H., The Study on the Content-based Curriculum Development for Engineering Students: Focusing on the university-bound students, Doctoral Degree of Kyung Hee University. (2012).
  9. Kim, M. J., Lee, C. S., Kim, H. G., Kim, J. H., Lee, H. B., Preliminary Study for Development of Liberal Curriculum for Foreign Students. Journal of Education & Culture (2010), Vol.16, No.1, pp.113-134. https://doi.org/10.24159/JOEC.2010.16.1.113
  10. Chung, H. J., Lee, S. H., A Teaching Proposal of Scientific and Technical Writing for Future Science and Engineering Major Foreign Students. The Language and Culture. (2010), Vol.6, No.2, pp.217-236.