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빅토르 위고의 '그로테스크'와 니체의 '비극'연구

A Study on the Grotestesk and the Nietzsche's 'Tragedy' in Victor Hugo

  • 김석원 (고려대학교 역사연구소)
  • 투고 : 2018.11.29
  • 심사 : 2019.02.20
  • 발행 : 2019.02.28

초록

본 연구의 목적은 빅토르 위고(Victor Hugo)의 <크롬웰, Cromwell,1827> 서문의 그로테스크한 특성을 살피고, 니체의 고대 <그리스 비극>에 나타난 '사티루스(Satyros)'의 그로테스크한 현상을 빅토르 위고의 그로테스크와 차이점 및 공통점을 규명하기 위함이었다. 또한, 빅토르 위고와 니체의 공통점은 중세에 관심이 있었는데, 어떤 차이가 있는지 살펴보고자 했다. 연구의 주요결과는 빅토르 위고의 그로테스크 현상은 니체의 <그리스 비극>에서 디오니소스 극장의 '사티루스'에서 드러난다. 그것을 분류하면 첫째, 외형적인 부분에서 인간과 동물이 혼합된 형상을 한다. 둘째, '사티루스'가 익살스럽고 우스꽝스러운 분위기에서 가면을 그로테스크한 소재로 활용한 부분이다. 그로테스크에 대한 미학적, 철학적 정의가 세기마다 다양한 방법으로 있었지만, 아직도 그로테스크에 대해서 연구가 부족한 실정이다. 향후 후속연구는 시간의 흐름에 따른 사회적 현상에서 세부적인 연구가 진행되야 할 것이다.

The purpose of this study was to look at the grotesque characteristics of the preface to "Cromwell, 1827" by Victor Hugo and to identify the differences in the ancient Gris Tragedy. Also, Victor Hugo and Nietzsche were interested in the Middle Ages, and wanted to see if there were any differences. The main findings of the study are the grotesque phenomenon of Victor Hugo in the "Satirus" at Dionyson Theater in Nietzsche's Gris tragedy. When you classify them, first, the appearance of humans and animals mixed in. Second, Satyrus uses the mask as a grotesque material in a humorous and funny atmosphere. Although there were many ways to define grotesque aesthetics and philosophy, there was still a lack of research on grotesque. Future studies should be conducted in detail in social phenomena over time.

키워드

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Fig. 1. The Red Cross Ceremony, ,Religious Scene, the National Museum of France. Fig. 2. Jean-Marque Nathier,, 1739, San Francisco Museum of Art.

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Fig. 2. Satyros and Dionysus on the boat

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