DOI QR코드

DOI QR Code

Art Aesthetic on madness and stubborn of Choi Buk's Muninhwa

최북(崔北) 문인화(文人畵)의 광견적(狂狷的) 예술심미

  • Kim, Doyoung (Dept. of the faculty of liberal arts, Yewon Arts Univ)
  • Received : 2019.01.27
  • Accepted : 2019.02.15
  • Published : 2019.02.28

Abstract

Choi Buk(1712-1786) is the master of three poems, caligraphy, paintings of the Middle Class Painter. There is a resisting cynicism against discrimination, a madly free and unbridled madness that is not bound by itself, and a master sense due to pride in his artistic talents. Madness and stubborn as an image of a unique painting through unworldly and clasical scholar oriented Muninhwa. His muninhwa has many poetic picture paintings where poetry and painting are one, and the technique of painting depicting objects is based on the power of the muscles and is a madness brush which is not bound anywhere. And it expresses the level of art in a higher level through the unconventional composition of the unconventional composition, the simplicity of the line, and the unique operation of margins and colors. His Muninhwa appeared naturally in the works of art, which is a pride of enterprising people and a belief that aesthetic pursuit of a change of the unchanging ones.

최북(崔北)(1712~1786)은 중서층(中庶層) 출신의 여항화가(閭巷畵家)로서 시(詩) 서(書) 화(畵)를 겸비한 삼절작가(三絶作家)이다. 신분적 차별에 대한 저항적 냉소와 스스로 어디에도 구속되지 않는 광방불기(狂放不羈)한 광기(狂氣), 그리고 자신의 예술적 재능에 대한 자부심으로 인한 오만(傲慢)과 명인(名人) 의식 등을 탈속적(脫俗的) 문사적(文士的) 문인화를 통해 개성적 화풍(畵風)으로 광견(狂?)하게 발현하였다. 그의 문인화는 시화일치(詩畵一致)라는 시의도(詩意圖)가 많으며, 화법(畵法)은 근력(筋力)을 위주로 하여 불구격투(不拘格套)의 광필(狂筆)로 대상물을 묘사하였고, 파격적 구도와 필선의 간일(簡逸)함, 여백과 색채의 독창적 운용으로 한 차원 높은 예술의경을 발현하였다. 그의 문인화는 광자(狂者)의 오만한 듯한 진취적 기상과 견자(?者)의 변혁적 심미를 고수하고자 하는 예술관이 작품에 자연스럽게 투영되었다.

Keywords

GJMGCK_2019_v5n1_113_f0001.png 이미지

그림. 1 崔北, <空山無人圖> Fig. 1 Choi Buk,

GJMGCK_2019_v5n1_113_f0002.png 이미지

그림 2. 崔北, <怪石圖> Fig. 2 Choi Buk,

GJMGCK_2019_v5n1_113_f0003.png 이미지

그림. 3 崔北, <釣魚圖> Fig. 3 Choi Buk,

References

  1. The Analects of Confucius (論語)
  2. Yoon mook Park, Johnjaejib
  3. Sik So, Dongphajilim
  4. Kwang su Sin, Seokbukjib
  5. Soo in Wang, Jeonsblok
  6. Jae geon You, Leehyanggyunmoonlok
  7. Gyu sang Lee, Byungsejaeunlok
  8. Ik Lee, Seonghosaseol
  9. Ji Lee, Boonseo
  10. Hyun hwan Lee, Sumwajapjeo
  11. Hee ryong Jo, Hpsanoesa
  12. Youn seok Hwang, Seokjaeseonsaengyougo
  13. Do young Kim(2014), "A study aesthetic stage affect the picture painted think in the late period Chosun on the Chuangtzu's thought.", THE EASTERN ART Vol. 26, The Korean society of Eastern Art studies.