참고문헌
- 고장완.박수미.유현숙(2014). 대학생의 학습성과와 대학특성 및 학습과정 변인 간의 구조적 관계 분석. 한국교육, 41(1), 167-195.
- 권성연.신소영.김지심(2011). 대학수업의 질 제고를 위한 학습자중심교육의 중요도와 실행도 분석: 교수들의 인식을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 11(1), 51-78.
- 길양숙(2003). 교수의 수업운영 실태에 관한 의견 분석. 한국교원교육연구, 20(1), 33-56.
- 길양숙(2011). 대학의 수업방법과 교수행동에 나타나는 특징. 한국교원교육연구, 28(4), 405-428.
- 김남수.이혁규(2012). 문화역사 활동이론을 통한 1년차 서울형 혁신학교의 수업 혁신 활동의 이해. 열린교육연구, 20(4), 357-382.
- 김진수.최유현.김수경(2008). 공과대학 교수들의 공학교육 연수실태와 교육요구 분석. 공학교육연구, 11(2), 50-64. https://doi.org/10.18108/JEER.2008.11.2.50
- 김태완 외(2006). 대학에서의 인문학 수업에 대한 교수와 학생의 우수 인문학 강의 사례 분석. 교육과학연구, 37(1), 101-128.
- 민혜리(2016). 수업에 대한 교수의 자기평가와 학생평가의 비교를 통한 공과대학 수업개선방안 연구. 공학교육연구, 19(3), 35-43.
- 민혜리.홍성연(2009). 공과대학 학생들의 수업에 대한 요구와 만족도에 근거한 공과대학 수업개선 방안 탐색. 공학교육연구, 12(4), 38-45.
- 신영화.김동익.홍경선(2012). 공학 수업 동영상 분석을 통한 교수전략 활용 실태. 공학교육연구, 15(6), 1-10.
- 안지혜(2014). 좋은 대학수업의 특성에 대한 문화기술적 사례 연구. 열린교육연구, 22(1), 163-191.
- 이석열(2014). 마이크로티칭 적용에서 나타난 신임교수의 수업행위 분석. 교육종합연구, 12(3), 105-126.
- 이용숙(2011). '우수수업 상' 수상 교수의 수업유형과 특성에 대한 문화기술적 연구. 교육방법연구, 23(1), 175-211. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2011.23.1.175
- 장지영.이현주(2016). 공과대학 학생들이 갖추어야 할 실행능력에 대한 공학 교수자들의 인식 및 교수활동 실태. 공학교육연구, 19(4), 3-13. https://doi.org/10.18108/JEER.2016.19.4.3
- 정은이(2010). 대학에서의 좋은 수업에 대한 교수자와 학습자의 인식. 교육방법연구, 22(3), 25-44. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2010.22.3.25
- 최숙영.김민환.노태희(2015). 중등 과학교사의 융합인재교육(STEAM) 실행에 대한 문화역사적 활동이론(CHAT) 측면에서의 이해. 한국과학교육학회지, 35(6), 949-959. https://doi.org/10.14697/JKASE.2015.35.6.0949
- 한문정.양찬호.노태희(2014). 교사의 과학관 학습 실행에 대한 이해: CHAT를 활용한 사례연구. 한국과학교육학회지, 34(1), 33-42. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.1.1.0033
- 홍성연(2010). 대학 강의 개선을 위한 수업컨설팅 사례 분석. 아시아교육연구, 11(3), 97-127.
- Anderson, W. A. et al.(2011). Changing the culture of science education at research universities. Science, 331 (6014), 152-153. https://doi.org/10.1126/science.1198280
- Baeten, M. et al.(2010). Using student-centred learning environment to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness. Educational Research Review, 5 (3), 243-260. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.06.001
- Beatty, I. D. & Feldman, A.(2012). Viewing teacher transformation through the lens of cultural-historical activity theory (CHAT). Education as Change, 16 (2), 283-300. https://doi.org/10.1080/16823206.2012.745756
- Carini, R. M., Kuh, G. D., & Klein, S. P.(2006). Student engagement and student learning: Testing the linkages. Research in Higher Education, 47 (1), 1-32. https://doi.org/10.1007/s11162-005-8150-9
- Eick, C. J. & Reed, C. J.(2002). What makes an inquiry‐oriented science teacher? The influence of learning histories on student teacher role identity and practice. Science Education, 86 (3), 401-416. https://doi.org/10.1002/sce.10020
- Engestrom, Y.(1987). Learning by expanding: An activitytheoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit.
- Engestrom, Y.(2001). Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14 (1), 133-156. https://doi.org/10.1080/13639080020028747
- Engestrom, Y. & Sannino, A.(2010). Studies of expansive learning: Foundations, findings and future challenges. Educational Research Review, 5 (1), 1-24. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2009.12.002
- Fraser, S. P.(2016). Pedagogical content knowledge (PCK): Exploring its usefulness for science lecturers in higher education. Research in Science Education, 46 (1), 141-161. https://doi.org/10.1007/s11165-014-9459-1
- Freeman, S. et al.(2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111 (23), 8410-8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111
- Kaatrakoski, H., Littlejohn, A., & Hood, N.(2017). Learning challenges in higher education: an analysis of contradictions within Open Educational Practice. Higher Education, 74 (4), 599-615. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0067-z
- Lajoie, S. P. et al.(2001). Constructing knowledge in the context of BioWorld. Instructional Science, 29 (2), 155-186. https://doi.org/10.1023/A:1003996000775
- Robert, J. & Carlsen, W. S.(2017). Teaching and research at a large university: Case studies of science professors. Journal of Research in Science Teaching, 54 (7), 937-960. https://doi.org/10.1002/tea.21392
- Roth, W. -M. & Tobin, K.(2002). Redesigning an "urban" teacher education program: An activity theory perspective. Mind, Culture, and Activity, 9 (2), 108-131. https://doi.org/10.1207/S15327884MCA0902_03
- Roth, W. -M., Lee, Y. J., & Hsu, P. L.(2009). A tool for changing the world: Possibilities of cultural-historical activity theory to reinvigorate science education. Studies in Science Education, 45 (2), 131-167. https://doi.org/10.1080/03057260903142269
- Saka, Y., Southerland, S. A., & Brooks, J. S.(2009). Becoming a member of a school community while working toward science education reform: Teacher induction from a cultural historical activity theory (CHAT) perspective. Science Education, 93 (6), 996-1025. https://doi.org/10.1002/sce.20342
- Smith, L. K.(2005). The impact of early life history on teachers' beliefs: in-school and out-of-school experiences as learners and knowers of science. Teachers and teaching, 11 (1), 5-36. https://doi.org/10.1080/1354060042000337075
- Strauss, A. & Corbin, J.(1998). Basics of qualitative research: Technique and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Yamagata-Lynch, L. C. & Haudenschild, M. T.(2009). Using activity systems analysis to identify inner contradictions in teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 25 (3), 507-517. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.09.014