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A Study on the Relationship among Jecheon City Brand Equity, City Reputation and Travel Intention : Focusing on University Students

제천시 도시브랜드 자산과 도시평판, 관광의도와의 관계 연구 -대학생을 중심으로-

  • 문효진 (세명대학교 광고홍보학과)
  • Received : 2019.01.25
  • Accepted : 2019.02.21
  • Published : 2019.03.28

Abstract

Effective city brand management provides a variety benefits to the city. The city with brand equity can motivate their customers to visit the city regularly, and it can also affect their recommendation as an attractive tourist destination. This study aims to explore the concept of city brand equity and city reputation as a way to attract domestic and foreign tourists at a time when local governments are interested in and working to strengthen them. Research has shown that the city brand equity can have a positive impact on improving the city's reputation, and that the city brand equity can have a positive impact on travel intention as well. Furthermore, in relation to the city brand assets, the city reputation, and travel intention, it has been confirmed that the city brand equity has a direct effect on the travel intentions and that the city brand equity has an indirect effect on travel intention through the medium of the city reputation. It can be seen that cities should strive to manage the first and second city brand as a way to attract tourists.

효과적인 도시브랜드 관리는 해당 도시에 다양한 이점을 제공해 줄 수 있다. 도시브랜드 자산을 갖춘 도시는 수요자인 관광객에게 도시를 정기적으로 방문하는데 동기부여를 줄 수 있으며, 다른 사람들에게 매력적인 관광지로 추천하는데 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 국내 지자체들이 도시브랜드에 관심을 가지고 이를 강화하기 위해 노력하고 있는 시점에서 국내외 관광객을 유치하기 위한 방안으로 도시브랜드 자산과 도시평판 개념을 적용해 살펴보고자 한다. 연구결과, 도시브랜드 자산은 도시의 평판을 제고하는데 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 확인할 수 있었고, 도시브랜드 자산은 관광의도에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 결과를 도출했다. 나아가 도시브랜드 자산과 도시평판, 관광의도와의 관계에서는 도시브랜드 자산이 관광의도와 직접효과와 더불어 도시브랜드 자산이 도시평판을 거쳐 관광의도에 영향을 미치는 간접효과도 나타나고 있음을 확인했다. 도시들은 관광객을 유치하기 위한 방안으로 1차 도시브랜드 관리와 2차 도시평판 제고에 힘써야 한다는 점을 시사한다.

Keywords

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그림 1. 연구결과 모형

표 1. 응답자의 인구통계학적 특성

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표 2. 측정항목에 대한 신뢰성 및 타당성 결과

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표 3. 도시브랜드 자산과 도시평판과의 관계

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표 4. 도시브랜드 자산과 관광의도와의 관계

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표 5. 도시브랜드 자산, 도시평판, 관광의도와의 관계

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