Abstract
Mongolia is a developing country with a smaller population living across a large territory where infrastructure is underdeveloped. The country has been actively implementing road construction in recent years. The Mongolian government has increased investments in new road construction, but funding for major maintenance or reconstruction projects declined between 2012 and 2016. On the other hand, road network management has not been implemented owing to insufficient road maintenance and If the road network expands, there is a risk that the cost of overall maintenance will increase significantly in the future. Therefore, in order to cope with these problems, this study reviewed applying Korean road model to Mongolia for systematic management of road infrastructure.
최근 몇 년 사이에 도로건설이 활발히 이루어지고 있는 개도국 중에 몽골이 있으며, 광활한 영토에서 적은 인구가 산다는 것과 저개발된 인프라를 보유하고 있다는 특성이 있다. 몽골정부에서 신설 도로공사에 대한 투자는 증가하였으나, 2012~2016년도 사이의 주요 유지보수 또는 복구공사에 대한 재정 지원이 줄어들었다. 이러한 불충분한 도로 유지보수의 결과로 몽골은 원활한 도로관리가 되지 않고 있으며, 도로망이 추후 확대되면 전체 유지보수의 비용이 크게 증가할 위험이 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제점에 대응하기 위해 아시아의 개도국 중 몽골을 대상으로 도로 인프라의 체계적인 유지관리를 위한 한국의 도로관리 모델의 적용을 모색하였다.