DOI QR코드

DOI QR Code

The effect of self-esteem, self-efficacy on the college life adjustments of dental hygiene students

일부 치위생과 학생의 자아존중감 및 자기효능감이 대학생활적응에 미치는 영향

  • Kang, Hyun-Sook (Department of Dental Hygiene, Suwon Women's University) ;
  • So, Mi-Hyun (Department of Dental Hygiene, Suwon Women's University)
  • 강현숙 (수원여자대학교 치위생과) ;
  • 소미현 (수원여자대학교 치위생과)
  • Received : 2019.11.25
  • Accepted : 2019.12.10
  • Published : 2019.12.31

Abstract

Objectives: This study aims at analyzing relationships between college life adoption, self-efficacy, and self-esteem in undergraduates majored in dental hygiene to explore the ways to prevent college dropouts and promote and support college life adaptation. Methods: This study was made with the use of a self-completion questionnaire with 200 undergraduate students, aged 19 or older, majored in dental hygiene in three colleges situated in Gyeonggi-do, from September 02 to 11, 2019. The results were analyzed using the SPSS Program Version 22.0. Results: First, the degree of college life adaptation in undergraduates majored in dental hygiene was found to be the highest, in those who were under 20 years old and first grade, decided to major in dental hygiene because of 'its aptitude and future career', and graduated from general high school and with a high economic level. Second, the degree of college life adoption was found to be the highest in the third grade in terms of social adaptation, and of the first grade was higher than the second grade. Third, as for the degree of attachment to college, it was revealed to be the highest in those decided to major in dental hygiene because of 'its aptitude and future career', and the degrees of academic adaptation, emotional adaptation, and attachment to college were found to be higher in general high school graduates than specialized high school graduates. Fourth, the factor having the most significant influence on college life adaptation in undergraduates majored in dental hygiene was found to be self-efficacy, followed by self-esteem and economic level. Conclusion: From these results, it is possible to assume that when developing programs to prevent college dropouts in undergraduates majored in dental hygiene, it should consider their high schools, school grades, and motivations to decide to major in dental hygiene. In addition, in order to take an educational approach to raise self-esteem and self-efficacy in career decision making to raise the degree of college life adaptation.

Keywords

References

  1. 권혜진. (2007). 대학생의 대학환경풍토지각과 대학생활적응 및 학업성취도 간의 관계 연구[석사학위논문]. 서울: 연세대학교 대학원.
  2. 권현주. (2011). 전문대학생의 진로결정상태에 따른 대학생활적응의 차이[석사학위논문]. 부산: 부산대학교 대학원.
  3. 김근면, 차선경. (2013). 간호대학 신입생의 정서인식, 정서표현, 정서표현양면성이 대학생활적응에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 13(1), 322-332. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.322
  4. 김수미, 정경은. (2013). 대학신입생의 대학생활적응과 학업적 자기효능감 향상을 위한 멘토링 프로그램 효과 연구. 청소년시설환경, 11(4), 201-210.
  5. 김영선, 이정화. (2016). 치위생과 학생의 감성지능이 대학생활 적응에 미치는 영향. 한국치위생학회지, 16(6), 919-929. https://doi.org/10.13065/jksdh.2016.16.06.919
  6. 김정남, 천혜원. (2013). 대학생의 자아존중감과 만족도, 대학생활적응에 관한 연구- 전라북도 외식경영전공 대학생을 중심으로. 한국외식산업학회지, 9(3), 81-92.
  7. 김지응. (2008). 대학생들의 멘토링 기능이 대학생활적응과 만족에 미치는 영향. 외식경영학회, 11, 77-101.
  8. 김혜경, 김경덕. (2007). 간호대학생의 비판적 사고성향과 자기효능감의 관계. 한국간호교육학회, 13(2), 229-236.
  9. 박미정, 함영림, 오두남. (2012). 전문대학 신입생의 의사결정역량, 대학생활적응, 학생활만족도정도 및 상관성 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 12(4), 327-337. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.327
  10. 정효주, 정향인. (2012). 3년제 간호대학 신입생의 자아존중감, 정서지능, 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향. 정신간호학회지, 21(3), 188-196.
  11. 이윤정. (2000). 지방출신 서울유학생의 대학생활 적응과 진로계획[석사학위논문]. 서울: 이화여자대학교 교육대학원.
  12. 오윤정. (2017). 간호대학생의 대학생활 적응에 영향을 미치는 예측요인. 디지털융합학회지, 15(7), 307-317.
  13. 유은영. (2009). 보건계열 대학생의 자아존중감과 스트레스 대처방안. 한국콘텐츠학회논문지, 9(6), 225-236. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.6.225
  14. 윤현경, 최미숙, 조우순. (2015). 일부 치위생과 학생의 자아효능감, 자아탄력성, 학과만족도가 대학생활 적응에 미치는 영향. 한국학교지역보건교육학회지 16(1), 1-14.
  15. 양숙미. (2000). 정신지체 성인자녀의 부모를 위한 역량강화 집단프로그램 개발과 효과[박사학위논문]. 서울: 서울대학교 대학원.
  16. 정애경, 김지심, 김정화. (2013). 대학생의 자기존중감, 학업적 자기효능감, 진로성숙도가 대학생활적응과 학업지속의향에 미치는 영향. 공학교육연구, 16(5), 11-18.
  17. 장수현, 이미영. (2015). 간호대학생의 스트레스, 자기효능감 및 극복력과의 관계. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 9(2), 255-265.
  18. 최혜정, 이명선. (2013). 일부 치위생과 신입생의 사회적지지, 자아탄력성 및 대학생활적응과의 연관성. 대한보건연구, 39(2), 129-138. https://doi.org/10.22900/KPHR.2013.39.2.013
  19. 통계청. 국가통계포털 http://kosis.kr.
  20. 한국보건사회연구원. (2012). 가족.개인 사례관리 관련 척도이해. 서울: 보건사회연구원.
  21. 한국교육개발원. (2019). 2018년 교육기본통계. 서울: 교육부.
  22. Baker RW, Siryk B. (1979). SACQ: Student Adaptation to College Questionnaire Manual Western Psychological Services.
  23. Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  24. Faul F., Erdfelder E., Buchner A., Lang A. (2009). Statistical power analysis using G*power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Resarch Methods 41(4), 1149-1160. https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149
  25. Komarraju, M., Nadler, D. (2013). Selfefficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter?. Learning and Individual Differences, 25, 67-72. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.01.005
  26. Rosenberg M. (1979). Conceiving the Self. Instrument reproduced with premission of morris Rosenberg. New York: Basic Books.
  27. Rosenberg M, Leonard I. Pearlin. (1978). Social class and Self-Esteem among chidren and adults. American journal of sociology, 84(1), 53-77. https://doi.org/10.1086/226740
  28. Tipton RM, Worthington EL. (1984). The measurement of generalized self-efficacy: A study of construct validity. Journal of personality Assessment, 48, 545-548. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4805_14