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Counterattack Method against Hacked Node in CAN Bus Physical Layer

CAN 버스 물리 계층에서 해킹된 노드의 대처 기법

  • Kang, Tae-Wook (School of Electronic Engineering, Soongsil University) ;
  • Lee, Jong-Bae (School of Electronic Engineering, Soongsil University) ;
  • Lee, Seongsoo (School of Electronic Engineering, Soongsil University)
  • Received : 2019.12.28
  • Accepted : 2019.12.30
  • Published : 2019.12.31

Abstract

CAN bus in automotive applications does not assign node addresses. When a node is hacked and it transmits malicious data frame, it is difficult to resolve which node is hacked. However, this CAN bus internal attack seriously threatens the safety of a car, so a prompt counterattack is necessary in the CAN bus physical layer. This paper proposes a counterattack method against malicious CAN bus internal attack. When a malicious data frame is detected, an intrusion detection system in the CAN bus increases the error counter of the malicious node. Then, the malicious node is off from the bus when its error counter exceeds its limit. A CAN controller with the proposed method is implemented in Verilog HDL, and the proposed method is proved to counterattack against malicious CAN bus internal attack.

자동차에 사용하는 CAN 버스는 노드에 주소를 부여하지 않기 때문에 여러 노드 중 하나가 해킹을 당하여 악의적인 데이터 프레임을 전송하여도 어느 노드가 해킹 당했는지 식별하기 어렵다. 하지만 이러한 CAN 버스의 내부 공격은 자동차의 안전에 큰 위협이 될 수 있으므로 CAN 버스의 물리 계층에서 신속하게 대처하여야 한다. 본 논문에서는 CAN 버스 상에서 악의적인 데이터 프레임이 감지되면 침입 감지 시스템이 내부 공격 노드의 에러 카운터를 증가시켜서 버스에서 분리시킴으로서 악의적인 공격을 방어하는 기법을 제안하였다. 제안한 기법을 탑재한 CAN 컨트롤러를 Verilog HDL을 이용하여 구현하였고, 이를 통해 제안한 기법이 CAN 버스의 악의적인 내부 공격을 방어할 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. ISO 11898-1:2015, "Road Vehicles-Controller Area Network (CAN)-Part 1: Data Link Layer and Physical Signalling," https://www.iso.org/standard/63648.html
  2. ISO 11898-1:2015, "Road Vehicles-Controller Area Network (CAN)-Part 2: High-Speed Medium Access Unit," https://www.iso.org/standard/67244.html
  3. ISO 11898-3:2006, "Road Vehicles-Controller Area Network (CAN)-Part 3: Low-speed, Faulttolerant, Medium-dependent Interface," https://www.iso.org/standard/36055.html
  4. J. Lee and S. Lee, "Design and Verification of Automotive CAN Controller," j.inst.Korean.electr. electron.eng, vol.21, no.2, 2017. DOI: 10.7471/ikeee.2017.21.2.162