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설계안전성검토(DfS) 제도의 개선방안 연구

A Study on the Improvement of Design for Safety(DfS) System

  • 이소림 (한국시설안전공단 교량실) ;
  • 조성우 (한국시설안전공단 교량실) ;
  • 김동언 (한국시설안전공단 교량실) ;
  • 유지영 (한국시설안전공단 건설안전관리실) ;
  • 이은미 (한국시설안전공단 건설안전관리실)
  • Lee, Solim (Bridge Division, Korea Infrastructure Safety & Technology Corporation) ;
  • Cho, Sungwoo (Bridge Division, Korea Infrastructure Safety & Technology Corporation) ;
  • Kim, Dongeon (Bridge Division, Korea Infrastructure Safety & Technology Corporation) ;
  • Yu, Jiyoung (Construction Safety Division, Korea Infrastructure Safety & Technology Corporation) ;
  • Lee, Eunmi (Construction Safety Division, Korea Infrastructure Safety & Technology Corporation)
  • 투고 : 2019.10.18
  • 심사 : 2019.12.20
  • 발행 : 2019.12.31

초록

본 연구는 건설관련 업무를 수행하는 종사자들을 대상으로 DfS제도에 대한 설문을 실시하고 그 결과를 분석하여 개선방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 설문결과는 제도에 대한 인지도 및 필요성에 대해서 약 82%, 93%의 긍정적인 결과가 나타남으로써 제도가 차츰 정착되고 있음을 알 수 있었다. 또한, 제도의 개선방향에 대해서 가장 높은 응답율을 나타낸 3가지는 첫째, DfS관련 수행인원의 전문성 향상, 둘째, DfS관련 주체들의 인식개선, 셋째, DfS관련 적정비용 반영이었다. 위 개선사항의 실현을 위한 방안으로는 담당자 전문성 향상을 위한 교육과정 마련, 인식개선을 위한 인센티브제 시행, 시공단계에서 활용가능한 보고서 작성을 위한 적정대가 지급기준 마련을 제안하였다. 아울러 설계단계부터 건설사고 위험요소를 선제적으로 관리하는 제도가 되기 위하여 한국시설안전공단의 적극적인 역할수행이 필요할 것이다.

The purpose of this study is to conduct survey on the DfS system for employees who perform construction-related tasks, analyze the results, and present improvement directions. The results of the survey showed that the system was gradually being settled, with about 82% and 93% positive results on the recognition and necessity of the system. In addition, the three highest response rates for the improvement of the system were first, improving the expertise of DfS-related performance personnel, second, improving the awareness of DfS-related actors, and third, reflecting the appropriate costs associated with DfS. For the realization of the above improvements, it was proposed to prepare a curriculum for improving the professionalism of the staff, to implement an incentive system for improvement of perception, and to prepare appropriate payment criteria for preparing reports available during the construction phase. In addition, the Korea Infrastructure Safety and Technology Corporation will need to perform its active role in order to become a system for preemptive management of risk factors for construction accidents from the design stage.

키워드

참고문헌

  1. 신주열, 이동훈, 박구병, 오종식, 이소림 (2017). "설계의 안전성(DfS)검토 제도 활성화 방안", 한국구조물진단유지관리공학회 학술발표대회 논문집, pp. 597-600.
  2. 신주열 (2017). "설계안전성검토(DfS) 발전방안", 터널과 지하공간, Vol. 27, No. 6, pp. 351-356, 2017.
  3. 유성곤, 이근형, 신원상, 손창백 (2018). "설계사무소의 D.F.S 인식수준 분석 및 해결방향", 한국건축시공학회 2018년 춘계학술발표대회 논문집, pp. 43-44.
  4. 국토교통부, 한국시설안전공단 (2018). "설계안전검토보고서 검토 사례집".