DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Adolescents' Callousness on Reactive and Proactive Aggression Through Moral Disengagement

청소년의 냉담성이 도덕적 이탈을 통해 반응적 및 주도적 공격성에 미치는 영향

  • 한세영 (이화여자대학교 아동학과) ;
  • 최혜선 (이화여자대학교 아동학과)
  • Received : 2019.09.09
  • Accepted : 2019.11.23
  • Published : 2019.12.30

Abstract

Objective: The purpose of this study was to examine the effect of adolescents' callousness on reactive and proactive aggression through moral disengagement. Methods: The participants were 315 freshmen and sophomore high school student in Korea. The data were analyzed with Structural Equation Modeling(SEM). Results: First, adolescents' callousness did not show a significant influence on reactive aggression directly or indirectly through moral disengagement. Second, adolescents' callousness had a significant influence on proactive aggression directly and indirectly through moral disengagement. That is, adolescents' high level of callousness not only predicts a higher level of proactive aggression directly, but also influences moral disengagement which may result in a high level of proactive aggression. In addition, the gender difference in this model was confirmed. Conclusion/Implications: The results of this study indicated that adolescents' callousness could have different influences on aggression through moral disengagement by the types of aggression and gender. The results suggest that it is necessary to approach the emotional and cognitive process of adolescent aggression differently, depending on the type of aggression and gender.

Keywords

References

  1. 권은정 (2011). 한국판 CU 특질 척도의 타당화: 일반청소년과 비행청소년 집단 비교. 충북대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 권은정, 손애리, 황순택 (2010). 한국판 청소년 정서결핍 척도(K-ICU)의 타당화 연구. 청소년상담연구, 18(2), 1-16. doi:10.35151/kyci.2010.18.2.001
  3. 김수민 (2019). 냉담-무정서 특질집단의 고통정서에 대한 주의지향이 정서적 반응성, 공감 및 선제적 공격행동에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김정임 (2003). 집단미술치료가 비행청소년의 공격성 및 충동성에 미치는 영향. 대구대학교 재활과학대학원 석사학위논문.
  5. 김지미, 김정민 (2013). 부모의 심리적 통제와 아동의 도덕적 이탈이 또래괴롭힘 참여자 역할행동에 미치는 영향. 아동학회지, 34(6), 13-29. doi:10.5723/KJCS.2013.34.6.13
  6. 노승현, 조아미 (2011). 대학생의 도덕적 이탈 및 자아정체감이 사이버 일탈에 미치는 영향. 청소년문화포럼, 28, 33-55.
  7. 노안녕 (1983). 비행청소년에 있어서 공격성과 불안의 감소에 미치는 주장훈련의 효과. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 박정은 (2002). 부모의 양육태도, 공격성 및 또래동조성과 집단 따돌림 가해경향과의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 서미정 (2011). 아동과 청소년의 외현적, 관계적 공격성의 성별 차이 및 관련변인에 대한 메타분석. 아동학회지, 32(3), 143-162. doi:10.5723/KJCS.2011.32.3.143
  10. 서미정, 김경연 (2006). 또래괴롭힘 상황에서 주변또래 유형의 판별변인 분석. 아동학회지, 27(6), 35-51.
  11. 손은혜, 한세영 (2019). 어머니의 완벽주의가 심리적 통제를 통해 여자 청소년의 도덕적 이탈에 미치는 영향. 아동학회지, 40(2), 131-142. doi:10.5723/kjcs.2019.40.2.131
  12. 송보경, 이주영 (2014). 냉담-무정서 특질과 자기애적 성격성향이 보호관찰대상 청소년의 비행에 미치는 영향 및 성차. Korean Journal of Clinical Psychology, 33(3), 633-658. doi:10.15842/kjcp.2014.33.3. 010010
  13. 신서란 (2014). 중학생의 공감적 관심, 개인적 고통, 도덕적 이탈과 또래괴롭힘 방어행동의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 신현숙, 김선미 (2014). 남녀 중학생의 공격성 군집에 따른 괴롭힘 관련 태도와 도덕적 이탈의 차이. 청소년학연구, 21(3), 307-331.
  15. 오승은, 이승연 (2011). 남녀 청소년의 마음읽기 능력과 또래괴롭힘의 관계: 냉담-무정서 특성의 조절효과. 아시아교육연구, 12(3), 147-169. doi:10.15753/aje.2011.12.3.007
  16. 오인수 (2014). 성별에 따른 유형별 공격성과 전통적 괴롭힘 및 사이버 괴롭힘 가해의 관계. 상담학 연구, 15(5), 1871-1885. doi:10.15703/kjc.15.5.201410.1871
  17. 유근영 (2018). 청소년의 자기애와 관계적 공격성의 관계: 거부민감성과 도덕적 이탈의 매개효과. 서강대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 유정임 (2019). 대학생의 자기효능감과 사이버 불링 주변인의 방어행동 간의 관계-도덕적 이탈과 죄책감의 매개효과-. 명지대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 윤노을 (2018). 부와 모의 양육행동이 남녀 청소년의 비행에 미치는 영향: 도덕적 이탈의 매개적 역할. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 윤리라 (1998). 공격성의 유형에 따른 심리사회적 적응 및 사회정보처리 특성: 반응적 공격성과 비반응적 공격성을 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 이숙정, 육은희 (2013). 폭력적 온라인 게임의 도덕적 이탈 단서: FPS 게임의 사살 정보와 집단 이용을 중심으로. 한국청소년연구, 24(1), 219- 241.
  22. 이주영 (2018). 냉담-무정서 특질이 여자 청소년의 외현화 및 품행문제에 미치는 영향: 부모 모니터링의 단기 종단 매개효과. 인지행동치료, 18(4), 393-411. doi:10.33703/cbtk.2018.18.4.393
  23. 이지후 (2015). 사이코패스 성향과 공감능력 및 공격성의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 이호석 (2016). 부모의 심리적 통제가 청소년의 내재화 문제 및 외현화 문제에 미치는 영향: 도덕적 이탈의 조절효과 검증. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 이홍, 김은정 (2012). 청소년의 공격성 하위유형에 따른 인지 및 정서 특성. 청소년학연구, 19(1), 227-250.
  26. 임지영 (2012). 공격성 위험집단 청소년의 외현적, 내현적 자기애와 주도적, 반응적 공격성간의 관계. 청소년학연구, 19(12), 1-29.
  27. 전선영 (2000). 반응적 및 주도적 공격성 아동의 사회정보처리와 행동특징. 아주대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 최은실 (2018). 주도적 공격성과 반응적 공격성이 청소년의 내재화 및 외현화 문제에 미치는 영향: 실행기능을 매개로. 발달지원연구, 7(2), 73-86.
  29. 하은혜, 김효은 (2017). 학교폭력 청소년의 부모 모니터링과 청소년의 냉담-무정서 특질에 따른 학교폭력 경험 유형의 차이. 한국아동심리치료학회지, 12(1), 67-88. doi:10.23931/kacp.2017.12.1.67
  30. 한영경 (2008). 중학생의 관계적 공격성에 영향을 주는 개인 내적 요인. 아주대학교 대학원 석사학위논문.
  31. 홍명숙, 어주경 (2013). 중학생의 성별에 따라 자기애, 공감능력, 자존감이 공격성에 미치는 영향. 상담학연구, 14(6), 3911-3928. doi:10.15703/kjc.14.6.201312.3911
  32. Archer, J. (2001). A strategic approach to aggression. Social Development, 10(2), 267-271. doi:10.1111/1467-9507.00163
  33. Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Personality and Social Psychology, 71(2), 364-374. doi:10.1037/0022-3514.71.2.364
  34. Bao, Z., Zhang, W., Lai, X., Sun, W., & Wang, Y. (2015). Parental attachment and Chinese adolescents' delinquency: The mediating role of moral disengagement. Journal of Adolescence, 44, 37-47. doi:10.1016/j.adolescence.2015.06.002
  35. Blais, J., Solodukhin, E., & Forth, A. E. (2014). A meta-analysis exploring the relationship between psychopathy and instrumental versus reactive violence. Criminal Justice and Behavior, 41(7), 797-821. doi:10.1177/0093854813519629
  36. Blanchette, I., & Richards, A. (2010). The influence of affect on higher level cognition: A review of research on interpretation, judgement, decision making and reasoning. Cognition & Emotion, 24(4), 561-595. doi:10.1080/02699930903132496
  37. Buss, A. H., & Durkee, A. (1957). An inventory for assessing different kinds of hostility. Journal of Consulting Psychology, 21(4), 343-349. doi:10.1037/h0046900
  38. Byrd, A. L., Kahn, R. E., & Pardini, D. A. (2013). A validation of the inventory of callous-unemotional traits in a community sample of young adult males. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 35(1), 20-34. doi:10.1007/s10862-012-9315-4
  39. Chowdhury, R. M. M. I., & Fernando, M. (2014). The relationships of empathy, moral identity and cynicism with consumers' ethical beliefs: The mediating role of moral disengagement. Journal of Business Ethics, 124(4), 677-694. doi:10.1007/s10551-013-1896-7
  40. Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1998). The development of aggression and antisocial behavior. New York: Wiley.
  41. Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1996). Social Information-Processing Mechanisms in reactive and proactive aggression. Child Development, 67(3), 993-1002. doi:10.2307/1131875
  42. Damasio, A. (2010). Self comes to mind: Constructing the conscious brain. New York: Pantheon/Random House.
  43. Declercq, F., Carter, R., & Neumann, C. S. (2015). Assessing psychopathic traits and criminal behavior in a young adult female community sample using the Self-Report Psychopathy Scale. Journal of Forensic Sciences, 60(4), 928-935. doi:10.1111/1556-4029.12783
  44. Dodge, K. A., & Coie, J. D. (1987). Social information-process factors in reactive and proactive aggression in children's peer groups. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1146-1158. doi:10.1037/0022-3514.53.6.1146
  45. Dvorak-Bertsch, J. D., Curtin, J. J., Rubinstein, T. J., & Newman, J. P. (2009). Psychopathic traits moderate the interaction between cognitive and affective processing. Psychophysiology, 46(5), 913-921. doi:10.1111/j.1469-8986.2009.00833.x
  46. Essau, C. A., Sasagawa, S., & Frick, P. J. (2006). Callous-unemotional traits in a community sample of adolescents. Assessment, 13(4), 454-469. doi:10.1177/1073191106287354
  47. Fanti, K. A., Frick, P. J., & Georgiou, S. (2008). Linking callous-unemotional traits to instrumental and non-instrumental forms of aggression. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 31(4), 285-298. doi:10.1007/s10862-008-9111-3
  48. Fite, P. J., Stoppelbein, L., & Greening, L. (2009). Proactive and reactive aggression in a child psychiatric inpatient population. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 38(2), 199-205. doi:10.1080/15374410802698461
  49. Fontaine, R. G., Fida, R., Paciello, M., Tisak, M., & Caprara, G. A. (2014). The mediating role of moral disengagement in the developmental course from peer rejection in adolescence to crime in early adulthood. Psychology, Crime and Law, 20(1), 1-19. doi:10.1080/1068316X.2012.719622
  50. Fox, B. H., Jennings, W. G., & Farrington, D. P. (2015). Bringing psychopathy into developmental and life-course criminology theories and research. Journal of Criminal Justice, 43(4), 274-289. doi:10.1016/j.jcrimjus.2015.06.003
  51. Frick, P. J. (2004). The inventory of callous-unemotional traits. Unpublished rating scale. New Orleans, LA: The University of New Orleans.
  52. Frick, P. J., Cornell, A. H., Bodin, S. D., Dane, H. E., Barry, C. T., & Loney, B. R. (2003). Callous-unemotional traits and developmental pathways to severe conduct problems. Developmental Psychology, 39(2), 246-260. doi:10.1037/0012-1649.39.2.246
  53. Frick, P. J., & Nigg, J. T. (2012). Current issues in the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder, oppositional defiant disorder, and conduct disorder. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 77-107. doi:10.1146/annurev-clinpsy-032511-143150
  54. Frick, P. J., & Ray, J. V. (2015). Evaluating callous-unemotional traits as a personality construct. Journal of Personality, 83(6), 710-722. doi:10.1111/jopy.12114
  55. Frick, P. J., Ray, J. V., Thornton, L. C., & Kahn, R. E. (2014). Can callous-unemotional traits enhance the understanding, diagnosis, and treatment of serious conduct problems in children and adolescents? A comprehensive review. Psychological Bulletin, 140(1), 1-57. doi:10.1037/a0033076
  56. Frick, P. J., Stickle, T. R., Dandreaux, D. M., Farrell, J. M., & Kimonis, E. R. (2005). Callous-unemotional traits in predicting the severity and stability of conduct problems and delinquency. Journal of Abnormal Child Psychology, 33(4), 471-487. doi:10.1007/s10648-005-5728-9
  57. Fung, A. L., Raine, A., & Gao, Y. (2009). Cross-cultural generalizability of the reactive-proactive aggression questionnaire(RPQ). Journal of Personality Assessment, 91(5), 473-479. doi:10.1080/00223890903088420
  58. Gini, G., Pozzoli, T., & Hymel, S. (2014). Moral disengagement among children and youth: A meta-analytic review of links to aggressive behavior. Aggressive Behavior, 40(1), 56-68. doi:10.1002/ab.21502
  59. Hyde, L. W., Shaw, D. S., & Moilanen, K. L. (2010). Developmental precursors of moral disengagement and the role of moral disengagement in the development of antisocial behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(2), 197-209. doi:10.1007/s10802-009-9358-5
  60. Imbir, K. K. (2016). From heart to mind and back again. A duality of emotion overview on emotion-cognition interactions. New Ideas in Psychology, 43, 39-49. doi:10.1016/j.newideapsych.2016.04.001
  61. Kimonis, E. R., Frick, P. J., Skeem, J. L., Marsee, M. A., Cruise, K., & Munoz, L. C. et al. (2008). Assessing callous-unemotional traits in adolescent offenders: Validation of the inventory of callous-unemotional traits. International Journal of Law and Psychiatry, 31(3), 241-252. doi:10.1016/j.ijlp.2008.04.002
  62. Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling(4th ed). New York: Guilford Publications.
  63. Kokkinos, C. M., Voulgaridou, I., Mandrali, M., & Parousidou, C. (2016). Interactive links between relational aggression, theory of mind, and moral disengagement among early adolescents. Psychology in the School, 53(3), 253-269. doi:10.1002/pits.21902
  64. Kruh, I. P., Frick, P. J., & Clements, C. B. (2005). Historical and personality correlates to the violence patterns of juveniles tried as adults. Criminal Justice and Behavior, 32(1), 69-96. doi:10.1177/0093854804270629
  65. Lau, K. S. L., & Marsee, M. A. (2013). Exploring narcissism, psychopathy and machiavellianism in youth: Examination of associations with antisocial behavior and aggression. Journal of Child and Family Studies, 22(3), 355-367. doi:10.1007/s10826-012-9586-0
  66. Lawing, K., Frick, P. J., & Cruise, K. R. (2010). Differences in offending patterns between adolescent sex offenders high or low in callous-unemotional traits. Psychological Assessment, 22(2), 298-305. doi:10.1037/a0018707
  67. Little, T. D., Cunningham, W. A., Shahar, G., & Widaman, K. F. (2002). To parcel or not to parcel: Exploring the question, weighing the merits. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 9(2), 151-173. doi:10.1207/S15328007SEM0902_1
  68. Little, T. D., Jones, S. M., Henrich, C. C., & Hawley, P. H. (2003). Disentangling the "whys" from the "whats" of aggressive behaviour. International Journal of Behavioral Development, 27(2), 122-133. doi:10.1080/01650250244000128
  69. Lynam, D. R., Charnigo, R., Moffitt, T. E., Raine, A., Loeber, R., & Stouthamer-Loeber, M. (2009). The stability of psychopathy across adolescence. Development and Psychopathology, 21(4), 1133-1153. doi:10.1017/S0954579409990083
  70. Masi, G., Muratori, P., Manfredi, A., Pisano, S., & Milone, A. (2015). Child Behaviour Checklist emotional dysregulation profiles in youth with disruptive behaviour disorders: Clinical correlates and treatment implications. Psychiatry Research, 225(1-2), 191-196. doi:10.1016/j.psychres.2014.11.019
  71. Melton, R. J. (1995). The role of positive affect in syllogism performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(8), 788-794. doi:10.1177/0146167295218001
  72. Muratori, P., Paciello, M., Buonanno, C., Milone, A., Ruglioni, L., & Lochman, J. E. et al.(2017). Moral disengagement and callous-unemotional traits: A longitudinal study of Italian adolescents with a disruptive behaviour disorder. Criminal Behaviour and Mental Health, 27(5), 514-524. doi:10.1002/cbm.2019
  73. Nouvion, S. O., Cherek, D. R., Lane, S. D., Tcheremissine, O. V., & Lieving, L. M. (2007). Human proactive aggression: Association with personality disorders and psychopathy. Aggressive Behavior, 33(6) 552-562. doi:10.1002/ab.20220
  74. O'Brien, B. S., & Frick, P. J. (1996). Reward dominance: Associations with anxiety, conduct problems, and psychopathy in children. Journal of Abnormal Child Psychology, 24(2), 223-240. doi:10.1007/BF01441486
  75. Paciello, M., Fida, R., Cerniglia, L., Tramontano, C., & Cole, E. (2013). High cost helping scenario: The role of empathy, prosocial reasoning and moral disengagement on helping behavior. Personality and Individual Difference, 55(1), 3-7. doi:10.1016/j.paid.2012.11.004
  76. Paciello, M., Masi, G., Clemente, M. G., Milone, A., & Muratori, P. (2017). Moral disengagement and callous unemotional traits configurations in adolescents with disruptive behavior disorder: A person-oriented approach. Psychiatry Research, 258, 591-593. doi:10.1016/j.psychres.2017.08.043
  77. Prinstein, M. J., Boergers, J., & Vernberg, E. M. (2001). Overt and relational aggression in adolescents: Social-psychological adjustment of aggressors and victims. Journal of Clinical Child & adolescent Psychology, 30(4), 479-491. doi:10.1207/S15374424JCCP3004_05
  78. Rathert, J., Fite, P. J., & Gaertner, A. E. (2011). Associations between effortful control, psychological control and proactive and reactive aggression. Child Psychiatry and Human Development, 42(5), 609-621. doi:10.1007/s10578-011-0236-3
  79. Rosan, A. M., & Costea-Barlutiu, C. (2013). Associations between callous-unemotional traits, aggression and psychopathology in detained adolescent males. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 13(2), 397-407.
  80. Seah, S. L., & Ang, R. P. (2008). Differential correlates of reactive and proactive aggression in Asian adolescents: Relations to narcissism, anxiety, schizotypal traits, and peer relations. Aggressive Behavior, 34(5), 553-562. doi:10.1002/ab.20269
  81. Tooby, J., & Cosmides, L. (1990). The past explains the present: Emotional adaptations and the structure of ancestral environment. Ethology and Sociobiology, 11(4-5), 375-424. doi:10.1016/0162-3095(90)90017-Z
  82. Viding, E., Simmonds, E., Petrides, K. V., & Frederickson, N. (2009). The contribution of callous-unemotional traits and conduct problems to bullying in early adolescence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(4), 471-481. doi:10.1111/j.1469-7610.2008.02012.x
  83. Visconti, K. J., Ladd, G. W., & Kochenderfer-Ladd, B. (2015). The role of moral disengagement in the associations between children's social goals and aggression. Merrill-Palmer Quarterly, 61(1), 101-123. doi:10.13110/merrpalmquar1982.61.1.0101
  84. Vitaro, F., Bredgen, M., & Tremblay, R. E. (2002). Reactively and proactively aggressive children: Antecedent and subsequent characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(4), 495-505. doi:10.1111/1469-7610.00040
  85. Wang, X., Lei, L., Yang, J., Gao, L., & Zhao, F. (2017). Moral disengagement as mediator of the relation between Empathy and aggression among Chinese male juvenile delinquents. Child Psychiatry and Human Development, 48(2), 316-326. doi:10.1007/s10578-016-0643-6
  86. White, B. A., Gordon, H., & Guerra, R. C. (2015). Callous-unemotional traits and empathy in proactive and reactive relational aggression in young women. Personality and Individual Differences, 75, 185-189. doi:10.1016/j.paid.2014.11.031
  87. Xu, Y., & Zhang, Z. (2008). Distinguishing proactive and reactive aggression in Chinese children. Journal of abnormal child psychology, 36(4), 539-552. doi:10.1007/s10802-007-9198-0