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고령운전자를 위한 자율주행차량 기능 연구 (인터랙션 디자인을 중심으로)

Study on the Autonomous Vehicle Feature for the Elderly Driver (Focusing on Interaction Design)

  • 최규한 (홍익대학교 산업디자인학과)
  • 투고 : 2019.09.26
  • 심사 : 2019.10.16
  • 발행 : 2019.11.28

초록

우리나라는 2018년 고령자 인구가 전체인구의 14.4%를 차지하여 고령사회(aged society)로 진입하였고 2026년에 초고령사회로 진입할 예정이다. 특히, 2050년에는 고령자 인구가 전체 인구의 38%로서 고령자 수가 세계에서 가장 많은 나라 중에 하나가 될 것으로 예측되고 있다[1]. 고령자 인구의 증가는 자연스럽게 고령 운전자의 교통사고 증가로 이어지고 있는데, 2017년 우리나라 교통사고 가운데 65세 이상 고령 운전자 교통 사고는 2만 6,713건으로 848명이 사망하고 부상자 3만 8,627명이 발생했다. 2011년과 비교하면 사고 건수와 부상자 수는 약 2배, 사망자 수는 1.4배 증가했다[3]. 본 연구는 교통사고 증가의 주된 요인이 시각/청각 능력의 저하, 인지 및 정보처리 능력의 저하, 근력의 저하 등 고령운전자의 특성에 의한 것이라고 판단하였다. 이에 운전의 부담을 최소화할 수 있는 고령운전자를 위한 자율주행차량(레벨2)의 필요성을 제기하였으며, 새로운 기술에 익숙하지 않은 고령운전자를 위한 자율주행차량 기능을 연구하는데 목적이 있다. 이를 바탕으로 도로환경에 따른 명료한 정보 제공/운전자의 물리적 신체 특성 고려/단순한 인터페이스/차량내 안전장치의 보강이라는 고령운전자를 위한 자율주행차량의 4가지 기능을 도출하였다.

Korea entered the aged society in 2018 with the elderly population accounting for 14.4% of the total population, and it is expected to enter the super-aged society in 2026. In particular, it is predicted that by 2050, the elderly population will be 38% of the total population, making it one of the countries with the highest number of elderly people in the world. The increase in the elderly population is naturally leading to an increase in the number of traffic accidents among elderly drivers, in 2017, there were 26,713 elderly driver accidents over 65 years of age, with 848 people dying and 38,627 injured. Compared with 2011, the number of accidents and injuries has doubled and the number of deaths has increased 1.4 times. This study determined that the main factors of the increase in traffic accidents were the characteristics of elderly drivers, such as a decrease in visual/hearing ability, cognitive and information processing ability, and muscle strength. Therefore, it raised the necessity of autonomous vehicle(level 2) for elderly driver who can minimize the burden of driving and aimed to study the function of autonomous vehicle for elderly driver who is not familiar with new technology. Based on this, four functions of autonomous vehicles for elderly drivers were derived, such as providing clear information according to the road environment, considering physical characteristics of drivers, simplifying interface, and reinforcing in-vehicle safety devices.

키워드

참고문헌

  1. 정상민, 고령운전자의 주행특성을 고려한 교차로 기하구조 개선방향에 관한 연구, 서울시립대, 박사학위논문, 2015.
  2. 통계청, 한국의 사회동향, 2018.
  3. 차두원, 이동의 미래, 한스미디어, 2018.
  4. 통계청, 한국의 사회동향, 2015.
  5. 신승균, "고령운전자의 특성분석을 통한 교통사고 예방에 관한 연구," 한국치안행정논집, 제7권, 제1호, pp.157-185, 2010.
  6. 신승균, "고령운전자의 특성분석을 통한 교통사고 예방에 관한 연구," 한국치안행정논집, 제7권, 제1호, pp.157-185, 2010.
  7. 미래 자동차 기술 시장 보고서, 2016.
  8. 구보람, 자율주행차 단계 별 사용자 인터랙션을 통한 패시브 서비스 모델 연구, 국민대학교, 석사학위논문, 2016.
  9. 한국경제 TV 산업팀, 2016.
  10. 차두원, 이동의 미래, 한스미디어, 2018.