The Principles of Learning and Education involved in Xugua zhuan, the Sequence of the Hexagrams in I Ching

「서괘전」에 함의된 공부의 관점 - 태괘(泰卦)에서 이괘(離卦)까지를 중심으로 -

  • 김정래 (부산교육대학교 유아교육과)
  • Received : 2018.10.01
  • Accepted : 2018.11.08
  • Published : 2018.11.15

Abstract

The paper has focused on the 20 Iching-hexagrams from the eleventh t'ai[ ] to the final one of the Upper Book li[離] to examine the principles of learning and education involved in Xugua zhuan[序卦傳], the Ordinal Sequence of the Hexagrams as one among Ten Wings in I Ching. Some implications involved in this part of the Book of Change provides us with numerous teachings and educational principles. I try to concisely note the three teachings of the major argument as shown in the paper. Firstly, we should take the process of learning as the circular system of thought[環 相型], not as the linear system assuming the final destination like the Final Cause in the Aristotelian teleology. In the same token, the process of learning should be regarded as 'initiation', which has been initially adopted to justify the concept of education by R. S. Peters. As a circular system, there are two kinds of initiation. The one sense is 'crossing the threshold of illiteracy' seen as 'small initiation', which apprehends the points of argument in the previous paper, namely, on hexagrams from ch'ien[乾] to t'ai[泰]. The other sense is 'getting on the inside of the worthwhile activities', seen as 'Grand Initiation', which apprehend the present points of argument. Secondly, as shown in the paper, the Book enables us to recognize the process of learning as 'Seeing What Is There'. This requires us the Principles of Mean and Perfection, which are to be taken differently from the Western ones. For this a learner should always hold the endless self-reflection and attitude to re-examine the original intention of one's own, whilst he is involved in the task of learning. Finally, we should take the Principles of Change seriously, such as extremity-reversibility[物極必反] and the sense of conformity, in order that we can establish the proper educational principles to tackle the social domains of learning as well as the personal ones.

"서괘전(序卦傳)"의 건 곤괘(乾 坤卦)에서 태괘(泰卦)에 이르는 역(易)의 전개를 교육의 과정으로 분석한 선행논문을 토대로 본고는 "주역(周易)"의 상경(上經) 자체를 또 다른 관점에서 커다란 교육의 과정으로 보고 논의하였다. 상경에서 건괘에서 태괘에 이르는 괘서가 주로 교육의 조건에 관련되는 '작은' 교육의 과정이라면, 태괘에서 이괘(離卦)에 이르는 괘서(卦序)는 보다 심층적인 공부의 과정에 초점을 맞춘 '큰' 교육의 과정이다. 상경을 교육의 '큰' 과정으로 본다는 것은 괘서에 따른 내용이 교육의 내 외적 조건에 근거하지 않고 수행하는 사람의 공부의 관점에서 검토한다는 것을 말한다. 논의 결과 다음을 확인할 수 있었다. 첫째, 태괘에서 이괘(離卦)에 이르는 내용은 '큰 성년식'과 관련된다. 둘째, '세상의 있는 그대로 모습'을 볼 줄 아는 것과 함께 부단하게 균형을 이루어가는 공부의 과정이 곧 중용(中庸)을 내면화하고 실천하는 일이다. 셋째, 본고에서 살펴본 중용의 원리는 공부의 엄중함과 교사의 권위, 그리고 사회윤리와 관련된다. 따라서 논의는 하경(下經)의 검토로 이어져야 한다.

Keywords