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The Influence of Information and Communication Technologies on the Power Dynamics between Social Welfare Bureaucrats and Recipients

정보통신기술(ICT)이 사회복지일선관료와 복지대상자의 역학관계에 미친 영향

  • Received : 2018.02.02
  • Accepted : 2018.03.08
  • Published : 2018.03.31

Abstract

It is anticipated that the introduction of ICT to street-level welfare administration will smoothen communication processes between frontline officials and recipients by intensifying welfare information sharing and distribution. However, through a case study of ICT-mediated street-level welfare administration in South Korea, this article claims that ICT can deteriorate frontline official-recipient relationship into more distrustful and disempowered directions. This study demonstrates that ICT tends to replace face-to-face rapport building between officials and recipients with mechanical checking and complaining processes. ICT-based welfare administration can also disempower the autonomous interactions of street-level actors by surveiling every working step of frontline officials and the daily lives of recipients. Through an investigation into street-level bureaucracy in an information society, this study criticizes the dehumanization tendency of ICT-mediated human services and raises a question in the roseate vision on social welfare informatization.

본 연구는 사회복지전담공무원 16명과 국민기초생활보장 수급자 13명에 대한 심층면접을 바탕으로 정보통신기술(ICT)의 활용이 사회복지일선관료와 복지수급자의 관계에 미친 변화를 비판적으로 살펴본다. 공공행정에서 ICT의 도입은 행정정보의 투명한 공유와 공개를 가능하게 하여 일선관료와 주민의 관계에 신뢰성과 민주성을 높일 수 있을 것이라는 기대를 받아왔다. 그러나 본 연구는 한국의 사회복지 공공행정을 사례로 정보화가 사회복지일선관료와 복지수급자의 관계에서 불신을 심화시키고 상호역량을 약화시킬 가능성도 내포하고 있음을 지적하고자 한다. 먼저 본 논문에서는 ICT를 통해 전담공무원과 수급자가 상대편의 정보와 데이터에 의지하게 되면서 면대면의 인간관계가 확인조사와 민원제기처럼 상대방에 대한 의심과 불만을 표출하는 사무적 절차로 대체되는 현상을 짚어볼 것이다. 나아가 ICT-기반의 행정시스템이 전담 공무원의 일상업무와 수급자의 생활세계를 조밀하게 감찰하게 되면서 일선관료에게 부여되던 자율적 정책선택권이 축소되고 수급자들의 공개적 경제활동이 위축되는 현상을 살펴볼 것이다. 이를 통해 본 연구는 정보화가 휴먼서비스의 신뢰성과 민주적 자율성을 제고하는 것만이 아니라, 반대로 서비스 제공자와 이용자의 관계를 더 비인격적이고 무기력하게 만드는 측면도 있음을 드러내고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단