Abstract
The purpose of this study is to find that people's visit to a dementia home exhibition hall is effective at improving their perception of dementia. The satisfaction of visitors to the dementia home exhibition hall and a change in their perception of dementia after the visit were analyzed. The study subjects were 52 residents in S city. This study had been conducted from April, 5 to May, 25, 2018. The dementia home exhibition hall has welfare kits installed in an entrance, a rest room, a living, and a kitchen. Virtual reality experience program and the program of wearing clothes to experience an elderly person were performed together. As a result, the visitors' satisfaction was high overall, and their visit was educationally effective at improving their perception of dementia. After their visit to the hall, the residents showed high increases in the scores of the questions about the perception of dementia causes, dynamism & system, symptoms & diagnosis, and treatment & prevention. The residents with middle years and higher of age were more satisfied than those in other age groups with the introduction of dementia, and prevention methods, introduction of safe and comfortable home environment, and appropriateness of experience program. In this study, it was positive that the differentiated experience program which was not existed actively led the participation of the target person and attracted high education satisfaction in a short time. In the future, it will be necessary to develop an extended experience program, provide an environment for direct experience of dementia, and perform a continuous program to draw more citizens' attention.
본 연구의 목적은 치매 가정체험프로그램 관람이 치매 인식 개선에 효과가 있는지 알아보고자 한 것이며, 치매 가정체험프로그램 관람에 대한 만족도와 전시관을 관람 한 후 치매에 관한 인식도 변화를 살펴보았다. 2018년 4월 5일부터 5월 25일까지 S시에 거주하는 주민 52명을 대상으로 연구가 진행되었다. 치매 가정체험프로그램은 현관, 화장실, 거실, 주방 각 공간들에 필요한 복지용구 등이 비치되어 구성되었으며, 가상현실 체험 프로그램과 노인 체험복 착용 프로그램들이 함께 진행되었다. 연구 결과 치매 가정체험프로그램 관람 만족도는 전반적으로 높은 것으로 나타나 치매 가정체험프로그램 관람이 치매 인식 개선에 교육적으로 효과가 있었음을 알 수 있었으며, 치매의 원인, 역학 및 제도, 증상 및 진단, 치료 및 예방에 대한 인식을 묻는 문항의 점수가 전시관 관람 후 눈에 띄게 상승함을 알 수 있었다. 그리고 대상자의 연령이 중년 이상인 경우 치매정보제공 및 예방법 소개, 안전하고 편안한 가정환경 조성방법 소개, 체험 프로그램의 적절성 등에서 만족도가 다른 연령대 보다 높게 나타났다. 본 연구에서는 기존에 없었던 차별화된 체험 프로그램을 통해 대상자의 참여를 적극적으로 유도하고, 단시간에 높은 교육 만족도를 끌어냈다는 점에서 긍정적인 결과를 보였다. 추후 더욱더 확장된 체험 프로그램을 만들고, 치매를 간접적으로 접할 수 있는 환경을 제공하며, 시민들이 더 많은 관심을 가질 수 있도록 지속적인 프로그램 진행이 이루어져야 할 것이다.