DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on School Library Educational Services to Reduce the Information Literacy Gap Due to the Education Gap

교육격차에 따른 정보활용능력 격차 완화를 위한 학교도서관 교육 서비스 사례 연구 - 『도서관과 정보생활』 교과의 I·II영역을 중심으로 -

  • Received : 2018.08.08
  • Accepted : 2018.09.10
  • Published : 2018.09.30

Abstract

This study aims to verify the effect of school library education service on the information literacy ability of high school students in the poor economic environment. For this purpose, we narrowed down to 215 high school first graders with substandard educational conditions, and then implemented information literacy education. The results of the information literacy test were compared, before and after the information literacy service. The preliminary tests of 15 schools including the targeted school were conducted, and we found that the results of the self-evaluation in those 15 schools exceed those with other generally good educational conditions. We considered in all aspects to find out how to overcome the information literacy gap through information literacy programs. Reflecting on the previous research verifying that the difference in educational environment affects the information literacy, we can confirm that the information literacy education service, which is the core service of the school library, can narrow the information literacy gap. We hope that this study will be a basis for the systematic establishment of information literacy education in public education.

본 연구는 경제적으로 열악한 교육환경의 학교에 학교도서관 교육 서비스를 투입해 학교별 교육격차에 따른 정보활용능력 격차를 완화시킬 수 있는지 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위해 교육환경이 극도로 열악한 상황에 있는 B 고등학교의 1학년을 대상으로 10차시 도서관활용수업을 설계하고 실행한 사례를 정리하였다. 215명 학생을 대상으로 정보활용교육을 실시하고 실험집단의 사전-사후 정보활용능력을 비교해 정보활용교육 효과를 분석하였다. 또 B 학교와 사전검사를 함께 진행하였으나 B 학교의 결과가 현저히 낮게 조사되어 사전 동질성 검정에 실패했던 다른 학교의 정보활용능력 사전검사결과를 바탕으로 학교별 고교 학비 지원 학생 비율과 정보활용능력이 음의 상관관계를 갖는다는 점을 구명한 선행연구를 본 연구 결과와 비교했다. B 학교의 정보활용교육 사후검사 결과가 B 학교보다 양호한 교육 여건을 가진 13개 학교를 포함한 15개 학교의 정보활용능력 사전검사 평균에 비해 통계적으로 높은 값을 가졌다. 이에 학교도서관의 핵심 서비스인 정보활용교육으로 교육격차에 따른 정보활용능력 격차를 완화시킬 수 있는 가능성을 검증했다. 본 연구가 열악한 교육환경에 있는 학교의 학교도서관 서비스를 우선적으로 활성화시켜 학교도서관이 공공재로의 기능을 극대화해 갈 수 있는 계기가 되고, 교육과정 속에 정보활용교육이 체계적으로 정착해갈 수 있도록 하는 근거가 되기를 기대한다.

Keywords

References

  1. Kang, Bong-Suk. 2018. A Correlation between the Education Gap and Information Literacy. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(2): 179-199. https://doi.org/10.16981/kliss.49.2.201806.179
  2. Kim, Sung-Eun and Lee, Myeong-Hee. 2007. An Exploratory Study on the Effectiveness of Information Literacy Education for College Students. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(3): 91-115. https://doi.org/10.16981/kliss.38.3.200709.91
  3. Sung, Hye-Won. 2007. The study on operating school library program for the low-income students. M.A. thesis., Chung-Ang University.
  4. Lee, So-Hee. 2017. The effect of school library use education on library literacy and information literacy. M.A. thesis., Kyonggi University.
  5. Lee, Jung-Yeoun and Choi, Eun-Ju. 2006. An Experimental Study on the Effectiveness of Education for Information Literacy, Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 40(1): 315-334. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2006.40.1.315
  6. Jung, Young-Mi. 2009. Information Literacy Education and the Impact of Self Awareness on Information Literacy and Libraries. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(4): 265-280. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.265
  7. Jin, Su-jin. 2017. A study on the difference of information literacy to user education in school libraries : focusing on middle school students in Seoul and Gyeonggi. M.A. thesis., Chung-Ang University.
  8. School Information. [cited 2018. 5. 3].
  9. School Library Curriculum Committee of Korean Library Association. 2007. The Subjects Curriculum Standard of Library and Information Skills. Seoul: Korean Library Association.
  10. CILIP. [cited 2018. 7. 18].
  11. Majid, S. et al. 2016. "Auditing Information Literacy Skills of Secondary School Students in Singapore." Journal of Information Literacy, 10(1): 44-66. https://doi.org/10.11645/10.1.2068
  12. McPherson, H. and Margot Dube. 2016. "Reducing the Information Literacy Gap in High School Students: An Action Research Study." Knowledge Quest, 45(2): 48-55.