The Review of Musical Programs in Performing Art Festival - Focus on <2017 Jeonju International Sori Festival> -

공연예술축제 프로그램에 대한 소고 - <2017전주세계소리축제>를 중심으로 -

  • Received : 2018.07.05
  • Accepted : 2018.08.17
  • Published : 2018.08.31

Abstract

While myriads of small and large festivals are being organized in many regions across the country after the successful establishment of local governments around 2000, the undeniable fact is that the identity and purpose of such events are not properly reflected in their programs. This paper carefully examines the 2017 Jeonju International Sori Festival as an exemplary case of a local performing art festival to contribute to the improvement of performing art festivals in the future. In particular, it focuses on a musical program with respect to the composition, content, meaning, and direction that can effectively reveal the identity and intention of a festival. The most significant accomplishment of the 2017 Jeonju International Sori Festival is that it presented a local cultural resource, Pansori, in various ways not only to manifest its identity but also to satisfy both the enthusiasts of such musical genre and the general audience. The achievements of the 2017 Jeonju International Sori Festival through the performing art program can be summarized as follows: first, it created a new image of traditional music; second, it realized the desire to rise above regional and generational demarcations through cultural communication; third, it provided a stage for budding and local artists; fourth, it served as a vehicle for summoning the public; and last, it was conducive to expanding the spectrum of potential audience. This paper has limitation in covering the subject of the improvement of performing art festivals because it analyzed only one event. In follow-up studies, a more objective discussion should be performed by further analyzing the 2017 Jeonju International Sori Festival in comparison with various other performing art festivals.

2000년을 전후하여 지자제가 정착되면서 지역에서 크고 작은 수많은 축제들이 우후죽순으로 개최되고 있는데 해당 축제의 정체성과 목적성을 프로그램에 제대로 담아내지 못하고 있는 것이 현실이다. 본고는 <2017전주세계소리축제>를 지역의 공연예술축제에서 성공한 사례로 보고 그 특성과 지향을 살펴 향후 공연예술축제의 발전 방향에 도움이 되고자 집필하였다. 특히 음악프로그램에 집중하여 축제의 정체성과 기획 의도를 효과적으로 드러낼 수 있는 구성과 내용, 의미와 지향점을 중심으로 연구하였다. 무엇보다도 <2017전주세계소리축제>의 가장 큰 성과는 지역의 문화자원인 판소리를 다양한 방법으로 표현하여 축제의 정체성을 실현하였을 뿐만 아니라 마니아와 대중들의 눈높이를 만족시켰다는 점이다. <2017전주세계소리축제>가 공연예술프로그램을 통해 구현해낸 특성은 다섯 가지 정도로 요약할 수 있다. 첫째, 전통음악의 새로운 이미지 만들기, 둘째, 문화적 소통을 위한 탈경계화의 욕구, 셋째, 신진예술가와 지역예술가들을 위한 무대 제공, 넷째, 대중 소환의 매개체, 다섯째, 미래 잠재 관객의 스펙트럼 확장에 기여한 것으로 본다. 본고는 <2017전주세계소리축제>라는 단일 행사만을 제한적으로 분석하여 공연예술축제의 표본 모델화로 다루는 데는 한계가 있다. 추후 다양한 공연예술축제를 연구하여 <전주세계소리축제>와 비교 분석을 통해 보다 객관적인 논의가 이어져야 할 것이다.

Keywords